Piloter rystede over mislykket landing

Et Boeing 737-fly fra Avia Traffic Company i Kirgisistan blev totalskadet under en hård landing i lufthavnen ved byen Osh. Landingsstellet blev revet af flyet, og seks passagerer kom til skade.

“Det var ikke en landing, men i stedet et kontrollet styrt.“ Så hård er kritikken fra erfarne piloter på luftfartsmediet The Aviation Herald efter informationerne om, at et Boeing 737-300 fly fra Avia Traffic Company i Kirgisistan var forulykket i forbindelse med en landing.

Boeing 737-flyet var undervejs fra Krasnojarsk i Rusland på en flyvning til Osh i Kirgisistan. På grund af tåge i Osh blev flyet omdirigeret til byen Bishek, hvor flyet i første omgang landede. Da tågen sidenhen lettede i Osh, gik flyet på vingerne igen, og under landingen i Osh blev landingsstellet revet af, hvorefter flyet kurede 1.500 meter ned af landingsbanen, hvor en af motorerne også rev sig løs.

Ifølge lokale medier var der 153 passagerer og seks besætningsmedlemmer om bord på flyet, der sædvanligvis er indrettet til maksimalt 149 passagerer.

De lokale myndigheder har indledt en undersøgelse af uheldet, hvor det 25 år gamle Boeing 737-fly med registreringen EX-37005 blev totalskadet.

Flyselskab har forbud i EU
Erfarne piloter har hos Aviation Herald har givet udtryk for deres forundring over, hvor galt det gik ved landingen, og mange peger på pilotfejl i kombination med manglende vedligeholdelse.

Det vurderes, at flyet i landingsøjeblikket må have ramt med en g-kraft tyngdeacceleration, der er noget større end ved en almindelig kontrolleret landing.

“Flyselskaber fra Kirgisistan har et meget dårligt omdømme, hvilket nu er blevet bekræftet hvorfor,“ skriver flykaptajn Igor Ivanovich i en kommentar.

Avia Traffic Company og de øvrige 12 flyselskaber fra Den Kirgisiske Republik har flyveforbud i EU på grund af manglende dokumentation af sikkerhed hos flyselskaberne.

Ulykkesflyet har været i drift hos Avia Traffic Company siden september 2011. Oprindeligt blev flyet leveret i 1990 til Phillipine Airlines og har sidenhen været beskæftiget hos Air Phillipines, Garuda Indonesia, Citilink (Indonesien) samt Sama Airlines (Saudi Arabien).