Pilotformand: SAS oplever os som et problem

Formanden for Dansk Pilotforening oplever, at SAS betragter sine erfarne piloter som et problem og ikke en løsning til selskabets fortsatte udvikling.

I sidste uge var formanden for Dansk Pilotforening, René Arpe, sammen med sine kolleger fra Norge og Sverige på besøg hos British Airline Pilots Association (BALPA) i London.

Her blev der, ifølge en officiel erklæring fra mødet, “etableret en stærk alliance mellem fagforeningerne med opbakning fra European Cockpit Association (ECA, red.), hvilket skal bidrage til at sikre, at de britiske og spanske piloter bliver organiseret.”

Det handler overordnet om, at SAS har oprettet et irsk datterselskab med navnet Scandinavian Airlines Ireland Limited, og dette selskab skal producere flyvninger fra nye baser i London-Heathrow og Málaga med besætninger hyret ind af bemandingsselskabet CAE Park Aviation.

“Det var et første møde i en række. Vi har ikke lagt en decideret plan, men vi er sammen med BALPA interesseret i at sikre, at de kommende piloter i det irske produktionsselskab bliver organiseret. Vi kommer til at holde flere møder, og vi vil helt bestemt følge det til dørs,” siger René Arpe til CHECK-IN.dk.

“Et problem for SAS”
Pilotformanden kan ikke lade være med at udtrykke sin skuffelse over SAS, der råder over mange dygtige og erfarne skandinaviske piloter. For det er nemlig planen, at samlet ni Airbus A320-200neo fly skal flyttes fra basen i Stockholm til de nye baser i Storbritannien og Spanien og der bemandes med piloter, der har helt andre ansættelsesvilkår end i Skandinavien.

“Vi oplever, at vi bliver gjort til en del af et problem i stedet for en løsning. Vi har ofte indtryk af, at vi ikke er en del af løsningen med hensyn til SAS i Irland. Vi er i kraft af vores alder og den omkostning, som vi har, tilsyneladende et stort problem for virksomhedens fortsatte udvikling. Omkostningen til os bliver rent faktisk opfattet som et problem,” lyder det fra René Arpe, der til daglig flyver A320 hos SAS.

Risiko for overtallighed
SAS skal bruge 90 piloter, hvilket svarer til 10 per fly, til at operere de ni A320neo-fly, der skal stationeres i London Heathrow fra slutningen af oktober i år og i Málaga fra slutningen af marts næste år. Ifølge pilotformanden kommer det ikke i første omgang til at betyde fyringer.

“Der er klart en risiko for, at der kan blive overtallighed, men SAS forventer, at naturlig afgang vil løse dette problem. Vi kommer til at se en ret stor pensionsafgang i SAS i de kommende år, da vi har mange med en relativ høj alder,” bekræfter René Arpe.

Pensionsalderen som pilot i SAS er 65 år, men piloterne har mulighed for at trække sig tilbage før tiden.

Indtil videre kan Dansk Pilotforening sammen med de øvrige skandinaviske pilotforeninger blot se på, når SAS åbner baser i udlandet med piloter ansat via et bemandingsselskab til noget andre vilkår end deres skandinaviske kolleger.

“Det er ikke ulovligt, hvad SAS gør, og jeg tvivler på, at vi kan foretage os noget, som kan betragtes som en lovlig aktion,” vurderer den danske pilotformand.

 

Relaterede artikler:

SAS-piloter til møde med britisk fagforening

SAS sætter navn på nye baser

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

Tidligere Ryanair-ansat bliver direktør i SAS-selskab

SAS: Ansatte vil gerne flyttes til udenlandske baser

x

Læs Også

Vil sætte fokus på sikkerhedsomkostninger i CPH

Transportminister Ole Birk Olesen vil sætte Københavns Lufthavns opgørelse af sikkerhedsomkostninger under lup i forbindelse med de kommende takstforhandlinger.

Lavprisflyselskaber peger på risici ved egne metoder

Ryanair og Norwegian er medforfattere på en guide til at håndtere de sikkerhedsrisici, som kan være forbundet med de nye forretningsmodeller i luftfarten.

SAS: It-problemer forsinker EuroBonus-forbedringer

På grund af en it-opgradering, som viste sig at være mere omfattende end først antaget, kan SAS ikke lancere en række forbedringer af EuroBonus-programmet.

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Trafikstyrelsen vidste i mere end to måneder, at iranske Mahan Air brugte ulovlige bevæbnede vagter på sine fly. Alligevel greb styrelsen ikke ind.

Kampen mod SAS-boksen

ANMELDELSE: Et helt håbløst nyt madkoncept er omtrent eneste "hår i suppen" på en flyvning med SAS fra Færøerne til København.