Pilotformand: SAS oplever os som et problem

Formanden for Dansk Pilotforening oplever, at SAS betragter sine erfarne piloter som et problem og ikke en løsning til selskabets fortsatte udvikling.

I sidste uge var formanden for Dansk Pilotforening, René Arpe, sammen med sine kolleger fra Norge og Sverige på besøg hos British Airline Pilots Association (BALPA) i London.

Her blev der, ifølge en officiel erklæring fra mødet, “etableret en stærk alliance mellem fagforeningerne med opbakning fra European Cockpit Association (ECA, red.), hvilket skal bidrage til at sikre, at de britiske og spanske piloter bliver organiseret.”

Det handler overordnet om, at SAS har oprettet et irsk datterselskab med navnet Scandinavian Airlines Ireland Limited, og dette selskab skal producere flyvninger fra nye baser i London-Heathrow og Málaga med besætninger hyret ind af bemandingsselskabet CAE Park Aviation.

“Det var et første møde i en række. Vi har ikke lagt en decideret plan, men vi er sammen med BALPA interesseret i at sikre, at de kommende piloter i det irske produktionsselskab bliver organiseret. Vi kommer til at holde flere møder, og vi vil helt bestemt følge det til dørs,” siger René Arpe til CHECK-IN.dk.

“Et problem for SAS”
Pilotformanden kan ikke lade være med at udtrykke sin skuffelse over SAS, der råder over mange dygtige og erfarne skandinaviske piloter. For det er nemlig planen, at samlet ni Airbus A320-200neo fly skal flyttes fra basen i Stockholm til de nye baser i Storbritannien og Spanien og der bemandes med piloter, der har helt andre ansættelsesvilkår end i Skandinavien.

“Vi oplever, at vi bliver gjort til en del af et problem i stedet for en løsning. Vi har ofte indtryk af, at vi ikke er en del af løsningen med hensyn til SAS i Irland. Vi er i kraft af vores alder og den omkostning, som vi har, tilsyneladende et stort problem for virksomhedens fortsatte udvikling. Omkostningen til os bliver rent faktisk opfattet som et problem,” lyder det fra René Arpe, der til daglig flyver A320 hos SAS.

Risiko for overtallighed
SAS skal bruge 90 piloter, hvilket svarer til 10 per fly, til at operere de ni A320neo-fly, der skal stationeres i London Heathrow fra slutningen af oktober i år og i Málaga fra slutningen af marts næste år. Ifølge pilotformanden kommer det ikke i første omgang til at betyde fyringer.

“Der er klart en risiko for, at der kan blive overtallighed, men SAS forventer, at naturlig afgang vil løse dette problem. Vi kommer til at se en ret stor pensionsafgang i SAS i de kommende år, da vi har mange med en relativ høj alder,” bekræfter René Arpe.

Pensionsalderen som pilot i SAS er 65 år, men piloterne har mulighed for at trække sig tilbage før tiden.

Indtil videre kan Dansk Pilotforening sammen med de øvrige skandinaviske pilotforeninger blot se på, når SAS åbner baser i udlandet med piloter ansat via et bemandingsselskab til noget andre vilkår end deres skandinaviske kolleger.

“Det er ikke ulovligt, hvad SAS gør, og jeg tvivler på, at vi kan foretage os noget, som kan betragtes som en lovlig aktion,” vurderer den danske pilotformand.

 

Relaterede artikler:

SAS-piloter til møde med britisk fagforening

SAS sætter navn på nye baser

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

Tidligere Ryanair-ansat bliver direktør i SAS-selskab

SAS: Ansatte vil gerne flyttes til udenlandske baser

x

Læs Også

Alsie Express skruer op for charterflyvninger

Alsie Express fortsætter med at flyve chartergæster fra Gislev Rejser til Italien, og fra næste år vil det være muligt at flyve til endnu en italiensk destination.

SAS vender tilbage til Beirut

En rute fra København til Libanons hovedstad Beirut er en af 11 danske SAS-rutenyheder i sommertrafikprogrammet for 2018, der også indeholder en ny fransk destination.

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS stormer mod PR-toppen

SAS har sikret sig den bedste placering nogensinde i de 16 år, hvor analysevirksomheden Aalund har gennemført den årlige undersøgelse til PR-Barometret.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.