Cimber flyver på vegne af CityJet for SAS med CRJ900-fly. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Pilotstrejke kan ramme SAS-flyvninger om få uger

Cimber kan ikke blive enige med sine piloter om ny overenskomst. Første konfliktvarsel er afsendt fra FPU, og selskabets irske ejere er rasende.

SAS solgte med virkning fra den 31. januar i år datterselskabet Cimber til irske CityJet. Samtidig med transaktionen indgik CityJet en ny seksårig aftale med SAS om at operere 22 fly med besætninger for det skandinaviske flyselskab.

CityJet har tilsyneladende undervurderet de udfordringer, der lå i forhandlingen af en ny overenskomst med piloter og kabinepersonale. Aftalen med kabinepersonalet er allerede faldet på plads, mens forhandlingerne med piloterne er gået i hårdknude. I sidste uge har Flyvebranchens Personale Union (FPU) således på vegne af Cimber-piloterne sendt første konfliktvarsel til Cimber A/S, der er ultimativt ejet af CityJet.

Det betyder, at en pilotstrejke blandt de omkring 110 piloter, der er organiseret i FPU, kan blive en realitet om få uger. Piloterne bemander 11 Bombardier CRJ900-fly, som Cimber opererer for SAS fra basen i Københavns Lufthavn. Flyene benyttes primært på regionale ruter fra København til Norden, Baltikum og Nordeuropa.

Uenighed om forløbet
FPU´s fremfærd har vakt vrede hos Pat Byrne, der er administrerende direktør og bestyrelsesformand hos CityJet. Fredag aften sendte han en mail til samtlige piloter i Cimber, hvori han redegjorde for sit syn på sagen. Denne mail er CHECK-IN.dk kommet i besiddelse af.

“Vores møder har i hovedtræk været ret positive, hvorfor det derfor er overraskende, at der sker denne pludselige optrapning med en så fjendtlig tilgang,” skriver Pat Byrne i den interne mail.

Indtrykket af forhandlingerne er lidt anderledes, når man spørger Anders Mark Jensen, der er næstformand i FPU.

“Vores medlemmer er blevet mødt med massive nedskæringskrav. Vi har forsøgt at imødekomme kravene, men det har ikke været nok for selskabet. Tværtimod har de desværre haft en meget dikterende form i forhold til, at vi skulle møde deres krav. Det er dog stadig vores håb, at vi når frem til en aftale, der tilgodeser begge parter, men det kræver, at CityJet kommer til forhandlingsbordet uden de massive og urealistiske krav, som vi har set hidtil,” siger Anders Mark Jensen til CHECK-IN.dk.

CityJet: Kan ikke drive virksomhed på SAS-vilkår
I samme mail gør CityJet-chefen det klart, at det ikke vil være muligt at drive luftfartsvirksomhed i det danske marked, hvis selskabet skal indgå overenskomster, der minder om dem, som SAS hidtil har indgået.

“Hvis vi skulle acceptere de krav, som FPU har fremsat til en ny overenskomst med mange lighedspunkter til den overenskomstaftale, som var med SAS, så ville vi være nødsaget til at arbejde efter en forretningsmodel, der simpelthen ikke kan fungere kommercielt, og vi vil ikke kunne drive virksomhed i Danmark. Disse krav, som forsøger at sikre de samme vilkår og betingelser som i SAS, er ikke mulige at imødekomme for et regionalt selskab som CityJet i forhold til pris og bæredygtighed,” skriver administrerende direktør og bestyrelsesformand Pat Byrne.

Den forklaring køber man ikke hos FPU, der kan konstatere, at den irske luftfartsdirektør tilsyneladende ikke har læst på lektien.

“Det er decideret forkert. Det er trist, at de ikke har sat sig ind i de danske forhold. Overenskomsten stammer fra det gamle Cimber og blev efterfølgende ført videre af en ny operatør, som SAS sidenhen købte. Cimber har haft en overenskomst tilpasset til det regionale marked,” lyder det fra Anders Mark Jensen.

Vil splitte Cimber-piloter og FPU
Den interne mail slutter med et spørgsmål, som Pat Byrne ønsker at stille til de danske piloter. Et spørgsmål som formentlig har til hensigt at forsøge at skyde en kile ind i forholdet mellem Cimber-piloterne og FPU.

“Repræsenterer fagforeningen virkelig jeres langsigtede fremtidsudsigter på en god måde med hensyn til jeres bæredygtige beskæftigelse i Danmark ved at indtage denne truende holdning i forhandling med virksomheden?,” spørger Pat Byrne retorisk.

De kommende uger vil vise, om SAS-leverandøren skal igennem en pilotstrejke, eller om forhandlingerne kan afsluttes mellem de to parter eller som sidste udvej i Forligsinstitutionen.

 

Relaterede artikler:

Strid om forhandlingsret for Cimber-piloter

CityJet etablerer SAS-base i Tallinn

Officielt: SAS sælger Cimber til CityJet

Slagkraftige pilot-udbrydere med lille opbakning

Cimber-piloter stifter egen forening

 

x

Læs Også

Analyse: Hub-status i Københavns Lufthavn udfordret

En dugfrisk analyse fra lufthavnsorganisationen ACI Europe viser, at Stockholm og Oslo øger flyforbindelser med op til 51 procent, mens CPH går 30 procent tilbage.

Minister: Mere af CPH’s shoppingoverskud skal bruges på luftfart

Københavns Lufthavn har de senere år ikke brugt en eneste krone af sit overskud fra butikker og parkeringshuse på lufthavnsdrift. Det vil transportministeren lave om på.

Kapitalfonde har trukket syv milliarder ud af CPH

Den australske kapitalfond Macquarie har gennem mere end 11 års ejerskab af Københavns Lufthavne A/S dikteret, at hver eneste overskudskrone skal udloddes som udbytte.

Ærgrelse over læk af konfliktvarsel

CityJet er ærgerlig over, at en intern mail om FPU´s konfliktvarsel mod Cimber havnede hos pressen. SAS holder sig klar til at hjælpe passagererne, hvis strejken bliver en realitet.

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvningen skal have del i den statsstøtte, som tog og fjernbusser i dag får til rabatter til unge og pensionister, mener transportministeren.

Jet Time skal flyve videre for SAS

Selvom Jet Time stopper ATR72-produktionen for SAS i begyndelsen af september, skal selskabet stadig flyve for SAS.