(Arkivfoto)

Politiet erkender fejlvurdering af dronehændelse

Københavns Politi rykkede ikke ud, da flytrafikken i Københavns Lufthavn i søndags måtte omlægges på grund af en flyvende drone.

Københavns Lufthavns operationscenter benyttede sin direkte linje til Københavns Politi, og Naviairs flyveledere ringede til politiet via Alarm 112, da en eller flere personer, søndag eftermiddag fløj med en drone nordøst for Københavns Lufthavn under udflyvningen fra Bane 04L. En flyvning, som betød, at flyvelederne i en periode måtte omdirigere de startende fly fra Bane 04L til at benytte Bane 30.

Men lige lidt hjalp det. Københavns Politi rykkede nemlig ikke ud for at forsøge at finde droneflyverne. Det viser en redegørelse i sagen, som Københavns Politi har udarbejdet, efter at CHECK-IN.dk mandag henvendte sig til politiet om sagen.

Er på sagen
Redegørelsen viser, at Københavns Politis vagtcentral søndag kl. 13.25 modtager et opkald fra Københavns Lufthavns operationscenter på den direkte telefonforbindelse, som er mellem de to enheder. Her fortæller operationscenteret, at de fra kontroltårnet i lufthavnen har fået en melding om droneflyvning nordøst for lufthavnen udenfor lufthavnens hegn.

Politiet og lufthavnens operationscenter aftaler, at operationscenteret sender en af lufthavnens egne kørende security-patruljer ned i den østlige del af lufthavnen for at kigge efter de personer, som styrer dronen. Hvis de ser noget, så skal de kontakte politiet, som så vil sende en patrulje afsted.

Klokken 13.27 modtager politiets vagtcentral et opkald fra Naviairs flyveledere i kontroltårnet. De ringer ind via Alarm 112. Politiet fortæller flyvelederne, at lufthavnens security-patrulje er på sagen.

Klokken 14.09 ringer Københavns Lufthavns operationscenter igen til politiets vagtcentral. De meddeler, at Naviairs flyveledere omkring kl. 13.45 orienterede dem om, at dronen nu var væk.

Herefter kontakter politiet flyvelederne i kontroltårnet for at afslutte sagen.

Rykkede ikke selv ud
At lade lufthavnens egen security-beredskab tage sig af sagen, var ikke det rigtige at gøre, erkender Københavns Politi.

”Vi lod i første omgang lufthavnens eget security-beredskab håndtere sagen og vi rykkede derfor ikke selv ud. Det burde vi nok have gjort,” siger ledende politiinspektør og chef for beredskabet i Københavns Politi, Peter Dahl, til CHECK-IN.dk.

Sagen er nemlig den, at lufthavnens patruljer kun kontrollerer området indenfor lufthavnens hegn og selve hegnet. Udenfor hegnet har de ikke bemyndigelse til at skride ind. Det er nemlig offentligt område, hvor politiet er alene om at håndhæve lov og orden.

Lufthavnens område går også kun få hundrede meter væk fra enden af banen. Det betyder, at allerede i en forholdsvis lav højde er lettende fly over offentligt område, hvor kun Politiet må patruljere og skride til handling.

 

Relaterede artikler:

Drone forstyrrede flytrafik i CPH

Passagerfly ramte drone

Piloter kortlægger drone-hændelser

DAT-fly i drone-hændelse

BA-fly ramte drone

Ingen undersøgelse af drone-hændelse

x

Læs Også

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Trafikstyrelsen vidste i mere end to måneder, at iranske Mahan Air brugte ulovlige bevæbnede vagter på sine fly. Alligevel greb styrelsen ikke ind.

Hemmelighedskræmmeri bag støttekroner til flyruter

I 2015 og 2016 har ni flyselskaber fået andel i offentlig markedsføringsstøtte fra Global Connected, og sekretariatet hos Wonderful Copenhagen ønsker at hemmeligholde beløbene.

Vanskelig debut for ny SAS-leverandør

Regional Jet debuterede søndag som underleverandør for SAS, og på første afgang til Billund måtte man foretage flybytte, mens resten af dagen blev fløjet med forsinkelser.

Vækst i CPH-rutetrafik er gået i stå

I to måneder i træk har der været færre rejsende med rutefly fra Københavns Lufthavn i forhold til samme periode året før, og det betyder, at væksten i dette segment er gået i stå.

EU godkender offentlig støtte til Aarhus Lufthavn

Aarhus Kommune har fået EU´s godkendelse til at støtte Aarhus Lufthavn med 115 mio. kroner, og pengene skal blandt andet bruges på en ny brandbil og bedre checkin-faciliteter.