(Arkivfoto)

Politiet erkender fejlvurdering af dronehændelse

Københavns Politi rykkede ikke ud, da flytrafikken i Københavns Lufthavn i søndags måtte omlægges på grund af en flyvende drone.

Københavns Lufthavns operationscenter benyttede sin direkte linje til Københavns Politi, og Naviairs flyveledere ringede til politiet via Alarm 112, da en eller flere personer, søndag eftermiddag fløj med en drone nordøst for Københavns Lufthavn under udflyvningen fra Bane 04L. En flyvning, som betød, at flyvelederne i en periode måtte omdirigere de startende fly fra Bane 04L til at benytte Bane 30.

Men lige lidt hjalp det. Københavns Politi rykkede nemlig ikke ud for at forsøge at finde droneflyverne. Det viser en redegørelse i sagen, som Københavns Politi har udarbejdet, efter at CHECK-IN.dk mandag henvendte sig til politiet om sagen.

Er på sagen
Redegørelsen viser, at Københavns Politis vagtcentral søndag kl. 13.25 modtager et opkald fra Københavns Lufthavns operationscenter på den direkte telefonforbindelse, som er mellem de to enheder. Her fortæller operationscenteret, at de fra kontroltårnet i lufthavnen har fået en melding om droneflyvning nordøst for lufthavnen udenfor lufthavnens hegn.

Politiet og lufthavnens operationscenter aftaler, at operationscenteret sender en af lufthavnens egne kørende security-patruljer ned i den østlige del af lufthavnen for at kigge efter de personer, som styrer dronen. Hvis de ser noget, så skal de kontakte politiet, som så vil sende en patrulje afsted.

Klokken 13.27 modtager politiets vagtcentral et opkald fra Naviairs flyveledere i kontroltårnet. De ringer ind via Alarm 112. Politiet fortæller flyvelederne, at lufthavnens security-patrulje er på sagen.

Klokken 14.09 ringer Københavns Lufthavns operationscenter igen til politiets vagtcentral. De meddeler, at Naviairs flyveledere omkring kl. 13.45 orienterede dem om, at dronen nu var væk.

Herefter kontakter politiet flyvelederne i kontroltårnet for at afslutte sagen.

Rykkede ikke selv ud
At lade lufthavnens egen security-beredskab tage sig af sagen, var ikke det rigtige at gøre, erkender Københavns Politi.

”Vi lod i første omgang lufthavnens eget security-beredskab håndtere sagen og vi rykkede derfor ikke selv ud. Det burde vi nok have gjort,” siger ledende politiinspektør og chef for beredskabet i Københavns Politi, Peter Dahl, til CHECK-IN.dk.

Sagen er nemlig den, at lufthavnens patruljer kun kontrollerer området indenfor lufthavnens hegn og selve hegnet. Udenfor hegnet har de ikke bemyndigelse til at skride ind. Det er nemlig offentligt område, hvor politiet er alene om at håndhæve lov og orden.

Lufthavnens område går også kun få hundrede meter væk fra enden af banen. Det betyder, at allerede i en forholdsvis lav højde er lettende fly over offentligt område, hvor kun Politiet må patruljere og skride til handling.

 

Relaterede artikler:

Drone forstyrrede flytrafik i CPH

Passagerfly ramte drone

Piloter kortlægger drone-hændelser

DAT-fly i drone-hændelse

BA-fly ramte drone

Ingen undersøgelse af drone-hændelse

x

Læs Også

Analyse: Hub-status i Københavns Lufthavn udfordret

En dugfrisk analyse fra lufthavnsorganisationen ACI Europe viser, at Stockholm og Oslo øger flyforbindelser med op til 51 procent, mens CPH går 30 procent tilbage.

Minister: Mere af CPH’s shoppingoverskud skal bruges på luftfart

Københavns Lufthavn har de senere år ikke brugt en eneste krone af sit overskud fra butikker og parkeringshuse på lufthavnsdrift. Det vil transportministeren lave om på.

Kapitalfonde har trukket syv milliarder ud af CPH

Den australske kapitalfond Macquarie har gennem mere end 11 års ejerskab af Københavns Lufthavne A/S dikteret, at hver eneste overskudskrone skal udloddes som udbytte.

Ærgrelse over læk af konfliktvarsel

CityJet er ærgerlig over, at en intern mail om FPU´s konfliktvarsel mod Cimber havnede hos pressen. SAS holder sig klar til at hjælpe passagererne, hvis strejken bliver en realitet.

Pilotstrejke kan ramme SAS-flyvninger om få uger

Cimber kan ikke blive enige med sine piloter om ny overenskomst. Første konfliktvarsel er afsendt fra FPU, og selskabets irske ejere er rasende.

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvningen skal have del i den statsstøtte, som tog og fjernbusser i dag får til rabatter til unge og pensionister, mener transportministeren.