Kø foran paskontrollen ved Finger C i Københavns Lufthavn.

Politiet: Det går ikke fuldstændig galt med skærpet paskontrol

Politiet i Københavns Lufthavn afviser dommedagsprofetierne om meget lange køer og kaos, når paskontrollen til og fra non-Schengen lande skærpes fra 7. oktober.

Når man som EU-borger står og vifter med sit pas i køen til paskontrollen i Københavns Lufthavn eller en anden dansk lufthavn for flyve til et land udenfor Schengen-samarbejdet, så oplever man ofte at blive ”vinket” igennem uden at få passet kontrolleret. Det er nemlig i dag ikke tilladt at kontrollere alle EU-borgere.

Men snart vendes tingene fuldstændig på hovedet og det er slut med at gå ukontrolleret igennem. I stedet skal alle EU-borgere have kontrolleret deres pas, når de på vej til og fra alle non-Schengen lande passerer igennem en dansk lufthavn.

Det kan ikke undgå at skabe længere køer foran paskontrollerne i de danske lufthavne. Hos Københavns Lufthavn maner man dog til en vis besindighed. For politiet har gjort et grundigt forarbejde ved blandt andet at ansætte flere paskontrollører og optimere det software, som bruges til at kontrollere passene.

”Vi føler os klar og vil ikke være med på dommedagsprofetierne. Der vil komme lidt længere køer, men jeg tror ikke det går fuldstændig galt,” siger politiinspektør Steen Pedersen fra Københavns Politi i Københavns Lufthavn.

Han peger desuden på, at det i Københavns Lufthavn i dag kun er en mindre andel af de otte mio. årlige rejsende til og fra non-Schengen landene, der ikke får deres pas kontrolleret. Mange EU-borgere bruger de automatiske paskontroller, som Københavns Lufthavn tog i brug i foråret 2016 og alle rejsende fra ikke-EU-lande bliver i forvejen kontrolleret når de rejser ind.

Steen Pedersen vil ikke sætte præcis tal på hvor stor en andel af de rejsende til og fra non-Schengen destinationer, som ikke bliver kontrolleret i dag. Men han vurderer, at det nok drejer sig om omkring 10 procent.

Tager længere tid at finde pas frem
Indførelsen af den skærpede paskontrol blev annonceret i juli. Siden da har Københavns Politi og Københavns Lufthavn i fællesskab arbejdet på højtryk for at forberede lufthavnen til at kunne håndtere det ekstra pres på paskontrollen.

Københavns Lufthavn har opført fire ekstra pasbokse ved udgangen til Finger C, ligesom både lufthavnen og politiet har ansat ekstra personale. Københavns Politi har ansat og uddannet flere politifolk og civile i paskontrollen.

Københavns Lufthavn har trukket på sine erfaringer fra sikkerhedskontrollen, hvor man har haft gode erfaringer med at udstationere personale, som, inden passagererne når frem til sikkerhedskontrollen, minder dem om at de ikke må medbringe væsker og skarpe genstande. Ved paskontrollen skal medarbejderne være med til at sikre, at passagererne har passene klar, når de kommer frem til paskontrolløren. Undersøgelser har nemlig vist, at det ofte tager længere tid for passagererne at finde passene frem end det tager for kontrollørerne at scanne og kontrollere passene.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber: Automatisk paskontrol i CPH virker ikke

Automatisk paskontrol en realitet i CPH

 

x

Læs Også

Alsie Express skruer op for charterflyvninger

Alsie Express fortsætter med at flyve chartergæster fra Gislev Rejser til Italien, og fra næste år vil det være muligt at flyve til endnu en italiensk destination.

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

Indenrigstrafik trak CPH ned

En stor tilbagegang i indenrigstrafikken var med til at give Københavns Lufthavn marginal passagertilbagegang, mens der var fremgang i Oslo og Stockholm.