Portræt: Den vellidte pilot

SAS-direktør Flemming Jensen er vellidt – selv af SAS’ fagforeninger, der begræder den rolige tidligere pilots exit fra SAS efter 25 år.

På væggen over Flemming Jensens skrivebord i det åbne kontorlandskab i SAS’ kontorbygninger på Amager Strandvej i Kastrup hænger et billede af et DC-9 fly fra SAS i luften eskorteret af et dansk F-16 fly. Og det er ikke tilfældigt. For SAS’ 55-årige koncerndriftsdirektør Flemming Jensen er selv gammel jagerpilot indtil han i en alder af 30 år kom til SAS som pilot.

Efter 25 år i det skandinaviske flyselskab går turen 1. maj næste år videre til DSB, hvor Flemming Jensen skal den til tider udskældte post som øverste administrerende direktør.

Et jobskifte, der sandsynligvis bliver en stor gevinst for DSB, men på samme tid et stort tab for SAS. For den rolige pilot, der de sidste tre år har været en del af SAS’ koncernledelse, er vellidt blandt høj såvel som lav i den danske og skandinaviske luftfartsbranche.

En afholdt chef
Selv hos fagforeningen Cabin Attendants Union (CAU), der organiserer SAS’ danske kabinepersonale, bliver nyheden om Flemming Jensens farvel mødt med stor beklagelse. Ikke just noget, der normalt overgår en afgående SAS-chef.

”Vi ønsker selvfølgelig Flemming Jensen tillykke med det nye job. Men på vegne af kabinepersonalet i SAS er jeg også meget ærgerlig over, at vi mister en afholdt chef. Flemming er en chef med format,” siger formanden for Cabin Attendants Union, Merete Scheel.

”Vi har selvfølgelig været uenige undervejs, men der er mange måde, man kan sige nej på. Han har altid været god til at nej på en positiv måde. Vi har altid kunne bevare en dialog med Flemming Jensen,” siger Merete Scheel.

Flemming Jensen sad således over for fagforeningerne under de dramatiske forhandlinger om nye arbejdstidsaftaler i november 2012.

”Han er ikke typen, der hæver stemmen og bliver sur under en forhandling. Og har vi akutte problemer og situationer, der skal løses med det samme, så har hans dør altid stået åben – det har vi sat stor pris på,” siger Merete Scheel.

Stort bidrag
Flemming Jensen kom til SAS i 1989 og var chefpilot fra 2002 til 2008. Her blev han chef for driften i Københavns Lufthavn. Og i 2011 blev han ansvarlig for hele SAS’ driftsorganisation og medlem af koncernledelsen. Her har han de senere år kørt tæt parløb med koncernchef Rickard Gustafson og været SAS’ ansigt udadtil i forhold til de danske medier og den danske offentlighed.

“Jeg har værdsat mit samarbejde med Flemming Jensen. Gennem sine mere end 25 år i SAS, har han ydet et stort bidrag til forretningen, og jeg er ked af, at han har besluttet at forlade SAS. Når det er sagt, så har jeg stor respekt for hans beslutning, og jeg er glad for, at vi i SAS kan levere virkelig kompetente ledere til at blive koncerndirektører i andre selskaber,“ siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

I god gænge
Flemming Jensen selv erkender, at han kommer til at savne medarbejdere og ledelseskolleger. Han mener dog ikke, at han løber af pladsen i en virksomhed, der ikke just klarer sig særlig godt økonomisk.

“Rent operationelt er SAS i god gænge med pæn regularitet og stor kundetilfredshed. Der er en hel organisation, der formår at få det til at fungere. Og den organisation lever stadig,“ understreger Flemming Jensen.

Fra 1.maj næste år er det blandt andet IC4-tog, blade på skinnerne og ikke mindst pendlerne på Kystbanen, som Flemming Jensens rolige gemyt vil blive udfordret af.