LN-RKH Edmund Viking

Problemfly skyld i nye SAS-aflysninger

Et Airbus A330-fly fra SAS stod i sidste uge fire døgn i Washington med en teknisk fejl. Efter at være tilbage i drift i Skandinavien fik flyet atter problemer efter blot en time i luften.

Hos SAS havde A330-flyet med registreringen LN-RKH en særdeles uheldig uge. Først blev flyet på grund af “technical equipment” i tirsdags forsinket inden afgangen fra København til Washington, og da flyet efter otte timer og 15 minutters flyvning endelig nået frem til Dulles-lufthavnen i den amerikanske forbundshovedstad, måtte returflyvningen til København aflyses på grund af en teknisk fejl i flyets ECAM-informationssystem.

Dermed måtte SAS ombooke 250 passagerer, der i stedet blev tilbudt at flyve til København via andre ruter og selskaber. To teknikere fra Skandinavien blev sendt til Washington for at udbedre fejlen, men det lykkedes først at få flyet på vingerne igen efter efter næsten fire døgn, således at flyet først lørdag morgen ved 9-tiden ankom til Oslo-Gardermoen.

Herfra skulle A330-flyet allerede kl. 11.10 benyttes på rute SK907 fra den norske hovedstadslufthavn til New York-Newark, og da flyet kom i luften kl. 11.53. måtte det kort efter vende om, da der atter opstod tekniske problemer. I stedet for at flyve tilbage til Oslo, valgte piloterne at returnere til Københavns Lufthavn, hvor der stod et reservefly og en besætning klar. Men uheldet fortsatte, da en fejl i Københavns Lufthavns brændstofanlæg, gjorde at man ikke kunne nå at få tanket flyet fuldt op, inden besætningen kom uden for hviletidsbestemmelsernes tidsgrænse.

SK907 fra Oslo til Newark den 9. juli 2016.

SK907 fra Oslo til Newark den 9. juli 2016. (Grafik: Flightradar24.com)

Det betød, at flyvningen på rutenummer SK907 fra Oslo til New York-Newark måtte aflyses og det samme blev returflyvningen på SK910 fra Newark til København. Dermed måtte lidt flere end 500 SAS-passagerer opgive at komme frem og tilbage til den amerikanske storby. Sammen med de 250 passagerer, der i sidste uge blev efterladt i Washington D.C. har det selvsamme fly nu været årsag til tre langruteaflysninger med konsekvens for 750 passagerer.

“Vi blev nødt til at annullere flyet til Newark, da det erstatningsfly som var indsat, ikke kunne få tanket brændstof, da Københavns Lufthavns tankanlæg ikke fungerede. Vi håbede længe, at kunne få flyet afsted, inden tidsgrænsen for besætningen løb ud, men det lykkedes desværre ikke,” fortæller Karen Nyman, kommunikationsdirektør i SAS, til CHECK-IN.dk.

Ofte problemer med LN-RKH
Hos SAS har man ikke et overblik over, om de tekniske fejl på LN-RKH har en sammenhæng. Det virker besynderligt, at flyet netop er landet i Oslo efter fire døgn på landjorden i Washington og derefter må opgive, efter at det var kommet i luften med 264 passagerer om bord.

“Vi er i gang med at lave en fejlsøgning for at finde årsagen til den indikation af en teknisk fejl, som vi fik på flyvningen i går (lørdag, red.). Vi har ikke fået resultatet fra den endnu,” lød det fra Karin Nyman søndag eftermiddag.

Netop LN-RKH har ofte skabt problemer for SAS. Flyet stod på jorden i det meste af påsken med en teknisk fejl. I februar sidste år fik flyet suget en varmeslange, der lå på jorden, ind i flyets ene motor ved ankomst i Chicago O´Hare-lufthavnen. Det kostede udskiftning af motoren, og måneden før stod flyet parkeret i en hangar i Københavns Lufthavn med en teknisk fejl på et tidspunkt, hvor fire af dengang 12 langdistancefly fra SAS var ude af drift af forskellige årsager.

Tilbage i april 2012 måtte flyet sikkerhedslande i Bergen på vej fra Oslo til Newark på grund af en defekt motor, og i juni 2009 måtte flyet gennemføre en sikkerhedslanding i Bangor i den amerikanske stat Maine, da der udviklede sig røg i kabinen undervejs fra Newark til København.

LN-RKH blev leveret til SAS den 1. oktober 2002 og har således en alder på kun 14 år.

 

Relaterede artikler:

A330-fly fra SAS strandede i Washington

Katastrofal SAS-påske på langruterne

SAS henter hjælp i Portugal

Kaotisk feriestart for SAS

SAS-langdistancefly beskadiget i Chicago