Problemfri første måned med øget paskontrol i CPH

God forberedelse har sikret en problemfri indførelse af øget paskontrol i Københavns Lufthavn.

Tirsdag var det præcis en måned siden, at Københavns Politi skruede op for paskontrollen i Københavns Lufthavn og gik i gang med at kontrollere alle EU-borgeres pas, når de skal rejse til lande uden for Schengen-området.

Tidligere oplevede man som EU-borger ofte at blive ”vinket” igennem uden at få passet kontrolleret på vej til destinationer udenfor Schengen-samarbejdet. Det var nemlig tidligere ikke tilladt at kontrollere alle EU-borgere.

Men det blev vendt helt på hovedet den 7. oktober. Forud var gået flere måneders forberedelser. Indførelsen af den skærpede paskontrol blev annonceret i juli. Herefter arbejdede Københavns Politi og Københavns Lufthavn i fællesskab på højtryk for at forberede lufthavnen til at kunne håndtere det ekstra pres på paskontrollen.

Passet skal vises frem
Københavns Lufthavn opførte fire ekstra pasbokse ved udgangen til Finger C, ligesom både lufthavnen og politiet ansatte ekstra personale. Desuden ansatte og uddannede politiet flere politifolk og civile i paskontrollen. Og endelig iværksatte Københavns Lufthavn en større informationskampagne samt lavede skiltning i gulvene frem mod paskontrollen. Skiltning, der fortæller passagererne hvornår det er tid til at finde passet frem, hvornår det skal åbnes og hvornår det skal vises frem.

Det er alt sammen tiltag som har gjort, at den første måned er forløbet stort set gnidningsfrit.

”Det gode samarbejde med Københavns Lufthavn og den omfattende informationskampagne har virket. Vi har derfor haft en ganske fornuftig implementering og ikke oplevet den markant forøgede ventetid i paskontrollen, som nogen måske havde frygtet,” fortæller politiinspektør Rasmus Skovsgaard til CHECK-IN.dk.

Erfaringer fra sikkerhedskontrollen
Københavns Lufthavn har ved indførelsen af den øgede paskontrol trukket på sine erfaringer fra sikkerhedskontrollen, hvor man har haft gode erfaringer med at udstationere personale, som, inden passagererne når frem til sikkerhedskontrollen, minder dem om at de ikke må medbringe væsker og skarpe genstande.

Ved paskontrollen er medarbejderne være med til at sikre, at passagererne har passene klar, når de kommer frem til paskontrolløren. Undersøgelser har nemlig vist, at det ofte tager længere tid for passagererne at finde passene frem end det tager for kontrollørerne at scanne og kontrollere passene.

Det er især øget bemanding med politifolk og civile kontrollanter samt guiderne fra Københavns Lufthavn foran paskontrollen, som har været afgørende for, at indførelsen af den skærpede paskontrol har forløbet fornuftigt.

Rammer det rigtige leje
En god start er dog ikke ensbetydende med at politichefen blot læner sig tilbage.

”Vi skal hele tiden være opmærksomme på om vi rammer det rigtige leje. Det er en balancegang mellem at vi har nogle krav, som vi skal leve op til, og at det er vigtigt, at de rejsende får en god oplevelse,” understreger Rasmus Skovsgaard.

Politiet i Københavns Lufthavn har tidligere vurderet, at det formentlig kun var omkring 10 procent af de otte mio. rejsende til og fra non-Schengen destinationer, som ikke blev kontrolleret før den 7. oktober. Mange EU-borgere brugte nemlig allerede de automatiske paskontroller, som Københavns Lufthavn tog i brug i foråret 2016 og alle rejsende fra ikke-EU-lande blev i forvejen kontrolleret når de rejste ind.

 

 

Relaterede artikler:

Udvidet paskontrol kom godt fra start

Politiet: Det går ikke fuldstændig galt med skærpet paskontrol

Flyselskaber: Automatisk paskontrol i CPH virker ikke

x

Læs Også

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Transfertrafikken i CPH i frit fald

I oktober var der 12,7 procent færre transferpassagerer i Københavns Lufthavn, og år til dato har CPH mistet næsten 200.000 passagerer i dette segment.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.