Qatar Airways vil købe sig ind i endnu to flyselskaber

Efter at have købt sig ind i et italiensk flyselskab i år, har Qatar Airways to opkøb i kikkerten næste år.

Qatar Airways købte tidligere i år 49 procent af det store italienske flyselskab Meridiana og købte ad flere omgange aktier i British Airways’ moderselskab IAG. Flyselskabet agter dog ikke at stoppe her. Allerede næste år forventer selskabet at købe sig ind i yderligere to flyselskaber.

”Vi kommer snart med nogle interessante udmeldinger. Vi har to andre projekter i pipelinen, som man vil komme til at høre om,” siger Qatar Airways’ topchef Al Baker til Centre for Aviation.

Han uddyber ikke hvilke flyselskaber Qatar Airways har i kikkerten. Medier har på det seneste sat Qatar Airways i forbindelse med Royal Air Maroc og det indiske flyselskab Air Costa. Men det kan ikke udelukkes at Qatar Airways har kig på langt større lunser såsom eksempelvis polske LOT eller sågar SAS.

Skærer båndene over
Qatar Airways vil ikke kun købe sig til en større tilstedeværelse på det globale luftfartsmarked. Strategiske partnerskaber er også en del af planen for den nære fremtid. Et af de selskaber, som Qatar Airways godt kunne tænke sig at arbejde tættere sammen med, er verdens største flyselskab – American Airlines.

De to selskaber kender hinanden fra oneworld-alliancen, som Qatar Airways blev en del af i 2013. For at det skal kunne blive til noget mellem Qatar Airways og American Airlines, så håber Al Baker at American Airlines skærer båndene over til Etihad Airways og kun arbejder sammen med Qatar Airways i Mellemøsten. Sammen med Emirates Airlines udgør Qatar Airways og Etihad Airways de såkaldte “ME3”-selskaber, som alle er ejet af stenrige olieemirater langs Den Persiske Golf.

Et joint-venture mellem QatarAirways og American kan ifølge Al Baker vise sig at blive særdeles lukrativt og bane vejen for et lignende joint-venture med International Airlines Group (IAG) og datterselskabet British Airways. Qatar Airways ejer i forvejen omkring 20 procent af IAG.

Vildledt af Delta
American Airlines har sammen med de to andre store amerikanske flyselskaber Delta Air Lines og United Airlines lobbyet kraftigt overfor de amerikanske politikere for at få begrænset ME3-selskabernes tilstedeværelse i USA. De tre amerikanske selskaber opfordrer til en genfohandling af trafikaftalerne mellem USA og Qatar samt mellem USA og De Forenede Arabiske Emirater, da Qatar Airways, Etihad Airways og Emirates Airlines i de amerikanske selskabers øjne modtager både direkte og indirekte statsstøtte.

Qatar Airways’ topchef tror dog, at American Airlines uforvarende har ladet sig lokke med ind i det spil.

”Jeg tror, at American Airlines’ ledelse er blevet vildledt af Delta Air Lines, og jeg tror de i det lange løb vil indse, at et partnerskab med Qatar Airways er en meget robust forretningsplatform for dem,” siger Al Baker.

 

 

 

Relaterede artikler:

Qatar Airways køber sig ind i italiensk flyselskab

Qatar Airways tager endnu en bid af IAG

Qatar Airways: Vi er i dialog med IndiGo

 

x

Læs Også

Emirates vil have flere direkte bookinger

Dubai-baserede Emirates vil fordoble antaller af direkte bookinger, således at omkostningerne til rejsebureauer og GDS-selskaber kan reduceres.

Dubai-flyselskaber smelter sammen

Emirates og flydubai, der har samme ultimative ejer, slår pjalterne sammen, men vil fortsat have to forskellige ledelser.

SAS-fly landede med punkteret dæk

Et Bombardier CRJ900 fly fra SAS opereret af irske CityJet måtte sikkerhedslande i Bruxelles-Zaventem lufthavnen med et eksploderet dæk.

Ny SAS-leverandør genoptager forhandlinger

Kommende estisk SAS-leverandør og fagforening vender tilbage til forhandlingsbordet for at lande en aftale om ny overenskomst for 100 piloter og stewardesser.

Ny SAS-leverandør skifter navn

Estiske Regional Jet OÜ, der om en måned begynder at flyve for SAS, får et nyt navn, der er mere unikt og bedre signalerer selskabets tilhørsforhold.

Forhandlinger med ny SAS-leverandør brudt sammen

Forhandlingerne om en overenskomst for de ansatte, som skal bemande de fly, som et estisk flyselskab om 33 dage skal begynde at operere for SAS, er brudt sammen.