SAS køber Cimber A/S gennem selskabet Red 1, der meget vel kan blive Cimbers nye navn. SAS har sikret sig domænenavnet og har i forvejen datterselskabet Blue 1.
Omkring 300 piloter og stewardesser i SAS kan sandsynligvis godt begynde at vænne sig til at sige, at de er ansat i et dansk flyselskab, der hedder Red 1. Det er nemlig navnet på det SAS-selskab, som formelt har planer om at købe Cimber A/S, sådan som SAS offentliggjorde i december sidste år.
Det fremgår af en anmeldelse fra SAS til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om godkendelse af en fusion mellem Cimber A/S og Red 1 A/S. Samtidig har SAS onsdag i sidste uge købt domænenavnet www.red1.dk.
Hos SAS har man dog endnu ikke lagt sig fast på et fremtidigt navn for selskabet.
”Red 1 var en projekttitel, som vi arbejdede med i forbindelse med købet. På nuværende tidspunkt er der ingen strategiske beslutninger om navn for selskabet,” siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.
Hun holder døren åben for at SAS beholder Cimber-navnet.
”Det er ikke sikkert, at vi vil skille os af med Cimber-navnet. Nu skal vi først formelt overtage Cimber, når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har færdigbehandlet sagen. Men det er klart, at på hele administrationsdelen og det operative bliver vi nødt til at tænke på, hvad der skal ske fremadrettet,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.
Til registreringen af www.red1.dki sidste uge, siger pressechefen:
”Det kan være en god idé at registrere domæner i god tid, hvis man på et tidspunkt skulle få brug for navnet.”
Inspireret af Blue 1
SAS købte i december sidste år Cimber A/S med henblik på at bruge selskabet som en skal til at flytte sin CRJ-900 produktion over i. Cimber A/S’ nuværende produktion med CRJ-200 og ATR72-fly stopper 1. april, hvor alle nuværende medarbejdere også er opsagt.
I stedet skal selskabet være internt produktionsselskab for SAS – ligesom det finske datterselakb Blue 1 er det i dag. Trine Kromann-Mikkelsen bekræfter, at Red 1-navnet er inspireret af Blue 1.
Planen er at overflytte 12 CRJ-900 fly samt omkring 300 piloter og kabineansatte fra SAS til Red 1. Personalet skal så ansættes på andre løn- og arbejdsvilkår end dem, som de arbejder under i SAS i dag.
Stiftet i 1999
Red 1 A/S er oprindeligt stiftet af SAS Trading Holding i 1999 under navnet Copenhagen Airport Retail Company A/S. Det blev i 2002 omdøbt til Rampsnake A/S. Rampsnake var en særlig form for bagagelastbånd, som blev opfundet af SAS til at laste kufferter på Boeing 737, MD-80 og Airbus A320-fly.
I december 2003 blev opfindelsen solgt til amerikanske FMC Technologies. Herefter skiftede Rampsnake A/S navn til RASN A/S. Det navn beholdte selskabet helt indtil 1. december sidste år – otte dage før SAS annoncerede købet af Cimber A/S. Her blev selskabet omdøbt til at hedde Red 1.
I forbindelse med navneskiftet sidste år trådte fire svenske SAS-chefer ind i bestyrelsen. Det var blandt andet de to koncerndirektører Joakim Landholm og Mats Lönnkvist samt finansdirektør i SAS Operations, Carl-Johan Hellner. Han er i forvejen medlem af bestyrelsen i Blue 1. Her er SAS’ afgående danske koncerndriftsdirektør Flemming Jensen formand for bestyrelsen.
De fire svenskere udgør sammen med chefen for SAS’ juridiske afdeling i Danmark, Mürvet Sahin, nu bestyrelsen i Red 1 A/S.
SAS’ finske produktionsselskab Blue 1 kan meget snart få selskab af et dansk produktionsselskab ved navn Red 1. Logoet øverst er lavet af CHECK-IN.dk og er ikke et officielt SAS-logo.