Regering: Ingen planer om SAS-aktiesalg

Den danske regering vil ikke sælge ud af Danmarks SAS-aktier, forsikrer finansministeren. I hvert fald ikke lige med det samme.

Principielt havde de haft planer om det længe. Men det kom alligevel som en overraskelse for mange, da den norske og svenske stat i en koordineret aktion onsdag aften og torsdag morgen solgte i alt syv procent af den samlede aktiebeholdning i SAS til private investorer.

Begge lande har i flere år haft stående mandater til at sælge SAS-aktier, og deres salg af aktier er således et første skridt i en proces for, på kontrolleret vis, at nedtrappe deres ejerskab af SAS.

Nordmændene solgte 2,8 procent af aktierne, så den norske stat nu kun ejer 11,5 procent af SAS, mens svenskerne solgte 4,2 procent. De ejer dermed 17,2 procent og er fortsat største ejer efter Danmark, der fortsat ejer 14,3 procent af det skandinaviske flyselskab.

Flytte hjemmefra
Med det norsk-svenske salg ejer den danske, norske og svenske stat tilsammen ikke længere aktiemajoriteten i SAS. Nu er 57 procent af aktierne på andre hænder. Det er endnu ikke offentliggjort præcis hvem, der har sikret sig de solgte aktier. Men der er sandsynligvis tale om investeringsbanker, pensionskasser og industrielle investorer. Muligvis med et eller flere udenlandske flyselskaber i blandt.

SAS’ danske bestyrelsesformand, Fritz Schur, lægger ikke skjul på, at det norsk-svenske salg er begyndelsen til en fuldstændig privatisering af SAS.

”SAS er jo lige fyldt 70 år for nogle få uger siden. Nu er det vel på tide at begynde at tænke på at flytte hjemmefra,” siger han til nyhedsbureauet Ritzau.

Bedst for SAS
Den danske regering har dog ingen planer om også at reducere sin aktiebeholdning i SAS. I hvert fald ikke lige med det samme.

”Regeringen har ikke aktuelle planer om at foretage et lignende salg af aktier i SAS over børsen. Luftfartsbranchen er meget konkurrencepræget, og der kan på sigt ske en konsolidering af den europæiske luftfartssektor. SAS vil naturligt indgå heri til gavn for selskabet og for tilgængeligheden til Danmark. Derfor ser regeringen ikke nødvendigvis staten som langsigtet ejer af SAS. Det må afhænge af situationen, og hvad der er bedst for SAS og tilgængeligheden til Danmark,” siger finansminister Claus Hjort Frederiksen (V).

Han er ikke i tvivl om hvad det er, der betyder noget for Danmarks ejerskab af SAS.

”Det vigtigste for Danmark i denne sammenhæng er, at vi fastholder vores høje internationale tilgængelighed, som spiller en vigtig rolle for danske virksomheder og dansk økonomi,” understreger finansministeren.

Regeringen finder, at ændringer i den danske stats ejerskab af SAS alene bør ske efter grundige drøftelser med Folketingets partier.

Fjerde global alliance
Hvis et eller flere flyselskaber har været blandt køberne af SAS-aktierne, så kunne det meget vel være Qatar Airways, Etihad Airways eller Lufthansa-koncernen.

Qatar Airways har det seneste år købt bidder af International Airlines Group (IAG), som blandt andet er moderselskab for British Airways. I dag ejer Qatar Airways 20 procent af IAG. Etihad Airways har i flere år gennem opkøb til højre og venstre arbejdet målrettet på at opbygge en fjerde global luftfartsalliance. I Europa ejer selskabet andele i Alitalia, Air Serbia og kriseramte airberlin.

Lufthansa har flere gange gennem årene udtrykt interesse for at købe SAS og et køb har da også mindst en gang været meget tæt på at blive en realitet. De senere år har Lufthansa dog afskrevet et SAS-køb. I stedet har datterselskabet Eurowings udtrykt ønske om et tæt samarbejde med SAS.

Mere end 800 fly
En fjerde mulig investor i SAS er kinesiske HNA Group, der indtil videre primært har gjort sit indtog i Europa gennem opkøb af handling- og cateringfirmaer. I april i år købte HNA Group verdens næststørste flycateringvirksomhed, schweiziske Gategroup og har udvist interesse for at få fingre i cateringfirmaet Servair, som Air France-KLM ejer. I juli sidste år købte HNA Group Swissport, der er verdens største handlingfirma.

Egentlige flyselskaber er dog også på opkøbsradaren hos HNA Group. I løbet af det seneste år har HNA købt eller indledt forhandlinger om at købe ejerandele i både Virgin Australia, brasilianske Azul, det irske flyleasingselskab Avalon og fragthandlingfirmaet Swissport.

I Kina og Asien ejer HNA Group helt eller delvist en hel palette af flyselskaber med Hainan Airlines som flagskibet. De mange selskaber har i alt mere end 800 fly og flyver til knap 700 destinationer.

 

 

Relaterede artikler:

Den svenske og norske stat sætter SAS-aktier til salg

Eurowings bekræfter interesse i SAS

SAS: Behov for konsolidering

Kinesere fortsætter storopkøb i Europa

Reuters: Lufthansa i forhandlinger med SAS

EU-forhandlinger kan bane vej for bejlere til SAS

Ny regering vil sælge SAS

Qatar Airways igen lun på opkøb

Qatar Airways tager endnu en bid af IAG

Medie: Lehman-krakket forhindrede salg af SAS til Lufthansa