ATR72-600 (Foto: Aarhus Lufthavn)

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Det estiske flyselskab Regional Jet kæmper mod uret for at kunne nå at ansætte piloter og kabinepersonale, når selskabet overtager SAS-produktionen efter Jet Time.

Der er travlhed i disse dage hos det schweizisk-britiske PAS Aviation International, der er udpeget som rekrutteringsvirksomhed til at finde omkring 100 flyvende medarbejdere til det estiske flyselskab Regional Jet, der fra midten af august måned skal overtage nogle af de flyvninger for SAS, som Jet Time i øjeblikket producerer.

Men selskabet er allerede under et stort tidspres, da de første ATR72-600 fly skal i drift den 15. august og de sidste to fra den 3. september. To af flyene skal placeres på en base i Københavns Lufthavn mens andre to fly skal have base i Billund Lufthavn. Herudover har PAS Aviation netop besluttet at etablere en crewbase i Aarhus Lufthavn, hvor flyene ofte kommer til at overnatte.

Crew Management-selskabet går målrettet efter at tilbyde ansættelse til de medarbejdere hos Jet Time, der i dag flyver ATR72-flyene for SAS. Udfordringen er dog, at disse i deres kontrakter har en aftale om, at de gennem særlige “stay-on”-aftaler skal være beskæftiget hos Jet Time frem til den 2. september, der er den sidste dag, hvor Jet Time flyver for SAS. Derfor vil det ikke kunne lade sig gøre i praksis at slutte hos Jet Time den 2. september og starte ansættelsen den 3. september hos Regional Jet.

“Vi har tilbudt Jet Times piloter at flyve på danske ruter på en seksårig kontrakt, og indtil videre har vi fået ansat omkring halvdelen af de medarbejdere, som vi har brug for. Jet Time gør selvfølgelig, hvad de kan gøre, for at holde piloterne hos sig så længe som muligt, men hvis det ender op med, at vi ikke får ansøgninger nok fra dansk personale, så må vi gå til udlandet for at supplere vores besætninger,” siger Philip Ashley-Schmidt, administrerende direktør for PAS Aviation til CHECK-IN.dk.

Afviser skræmmekampagner
Indtil videre har det været en udfordring for PAS Aviation, at der er mange, der er skeptiske på forhånd, når de hører, at et estisk flyselskab skal gennemføre flyvninger for SAS. Ord som “social dumping” og “slavelignende tilstande” bliver ofte nævnt, og det irriterer Philip Ashley-Schmidt.

“Vi arbejder for Regional Jet, der i aftalen med SAS har bekræftet, at man vil indgå lokale overenskomster for piloter og kabinepersonale. Vi vil beskæftige danskere i Danmark, og vi er faktisk nogle rare mennesker, der kommer og tilbyder en seksårig kontrakt. Vi har gjort det samme i Sverige med Flybe´s kontraktflyvninger for SAS, og her er alle glade, selvom de også var skeptiske i begyndelsen,” lyder det fra PAS Aviation-direktøren.

Philip Ashley-Schmidt fortæller, at man i løbet af syv måneder blot har haft en enkelt opsigelse i cockpittet hos de piloter, der er ansat af PAS Aviation til at flyve SAS-ruterne fra Stockholm på vegne af britiske Flybe.

Hos PAS Aviation lokker man med en særlig produktionsafhængig aflønningsform.

“Hvis man flyver mere, tjener man flere penge, og hvis man flyver mindre, tjener man færre penge,” siger Philip Ashley-Schmidt, der lover helt unge styrmænd, at de kan få fire striber på uniformsskjorten, inden den seksårige kontrakt er udløbet.

Nuværende kaptajner på ATR72-500 tilbydes også en særlig ordning, der kan betyde, at en typerate-opgradering til ATR72-600 flyene kan ske på, hvad PAS Aviation kalder gunstige vilkår. Flykaptajnen skal dog i første omgang selv lægge penge ud og betale for typeratingen. Det sker på en særlig konto, hvorefter omkostningerne til typerating betales tilbage i seks måneders intervaller startende med den første tredjedel af beløbet efter de første 12 måneders ansættelse.

Lokal overenskomst
I øjeblikket er PAS Aviation ved at forhandle en overenskomst med FPU (Flyvebranchens Personale Union, red.), og der er aftalt et nyt møde den 1. juni.

“Vi forhandler med FPU, men det tager tid, og inden længe bliver vi ramt af den danske ferieperiode. Vi kan dog ansætte personale på midlertidige kontrakter, således at forsikringsdækning og andre forhold er på plads, inden vi kommer overens omkring den endelige lokale overenskomst. Og vi kan garantere, at vores ansættelsesvilkår bliver konkurrencedygtige, da FPU ikke vil indgå en overenskomst, der ikke er konkurrencedygtig for de danske besætninger,” understreger Philip Ashley-Schmidt.

Regional Jet OÜ har hovedkontor i Tallinn i Estland og er et joint-venture mellem estiske Nordic Aviation Group AS (51 procent) og LOT Polish Airlines (49 procent). Det bliver det danske selskab PAS Aviation International, filial af PAS Aviation International Ltd., England i Herlev, der kommer til at stå for ansættelsen af det flyvende personale i Danmark.

 

Relaterede artikler:

SAS: Regional Jet havde den mest “effektive” pris

Ny SAS-leverandør: Planlægning bliver den store udfordring

Portræt: Her er Jet Times SAS-afløser

Estere overtager SAS-produktion fra Jet Time

Nordica i strategisk samarbejde med LOT

x

Læs Også

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS stormer mod PR-toppen

SAS har sikret sig den bedste placering nogensinde i de 16 år, hvor analysevirksomheden Aalund har gennemført den årlige undersøgelse til PR-Barometret.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.