Rejsebureau tiltalt for ‘price fixing’

Det internationale rejsebureau Flight Centre Limited, der står bag FCm Travel Solutions, er blevet tiltalt i en sag om ‘price fixing’.

De australske konkurrence- og forbrugermyndigheder har slæbt det internationale rejsebureau Flight Centre Limited i retten i Brisbane. Anklagen lyder på, at selskabet har diskrimineret udvalgte flyselskaber, som ikke ville danse efter Flight Centres pibe. Flight Centre Limited ejer erhvervsrejsebureauet FCm Travel Solutions, der blandt andet har kontor i Danmark.

Flight Centre Limited er tiltalt for mellem 2005 og 2009 bevidst at diskriminere Singapore Airlines, Malaysian Airlines og Emirates. Selskabernes brøde var, at de solgte flybilletter direkte til kunderne via internettet til priser under de priser, som Flight Centre Limited kunne tilbyde.

Konkurrencen fra selskaberne betød, at Flight Centre Limited gik glip af den provision, som de ellers ville have fået fra selskaberne, hvis de formidlede salget.

Sæt tommelskruerne på
Konkurrencemyndighederne har fremlagt beviser for, at Flight Centers ledelse i 2009 udsendte en mail til sine medarbejdere med titlen ”Sæt tommelskruerne på SQ (Singapore Airlines, red.). De værdsætter os ikke”. I mailen opfordrede ledelsen medarbejderne til at stoppe med at sælge billetter til flyvninger med Singapore Airlines.

Medarbejderne måtte kun sælge Singapore Airlines-billetter, hvis kunderne udtrykkeligt bad om det.

“Vi er nødt til at sende det stærkest mulige signal til Singapore Airlines og branchen som helhed,“ skrev ledelsen i mailen, som Konkurrencemyndighederne har fremlagt i retten.

Flight Centre Limited startede angiveligt med at lægge pres på Singapore Airlines og de andre selskaber i 2005. Konkurrencemyndighederne mener, at Flight Centre International med sin adfærd bevidst har forsøgt at ”fixe” priserne til selskabets fordel.

Selskabet har mere end 13.000 medarbejdere på verdensplan.