Foto: Alphaspirit / 123RF Stock Photo

Rekordlavt antal flyulykker i 2017

I første halvår af 2017 har der blot været syv alvorlige flyulykker med samlet 18 omkomne. Det er langt under gennemsnittet for samme periode i de seneste fem år.

Trods flere spektakulære flykatastrofer igennem de senere år, bliver flyvesikkerheden løbende forbedret, og noget tyder på, at 2017 kan blive det sikreste år for luftfarten nogensinde. Det viser den seneste opgørelse fra Air Safety Network, der i sin database har registreret flere end 21.000 hændelser siden 1919.

Det er således statistikker fra 98 år i luftfarten, der ligger til grund for opgørelsen, der viser, at der gennem de seneste fem år i årets først halvdel har været gennemsnitligt 10 ulykker med dødelig udgang og i gennemsnit 289 omkomne. I årets seks første måneder af 2017 er tallet nede på syv ulykker, hvor samlet 18 mennesker har mistet livet.

I opgørelsen indgår ulykker med alle civile fly, der er i grundversionen er indregistreret til 14 passagerer og derover. Der er således ikke militære fly og mindre privatfly med i opgørelsen, ligesom havarier i forbindelse med flykapringer heller ikke indgår i registreringen hos Air Safety Network.

Ingen store passagerfly
Året første ulykke med tab af menneskeliv fandt sted den 16. januar, da et Boeing 747-400 fragtfly fra tyrkiske MyCargo Airlines opereret på vegne af Turkish Airlines styrtede ned under indflyvning til Manas-lufthavnen nær hovedstaden Bisjkek i Kirgistan, Fire besætningsmedlemmer og 35 mennesker på landjorden blev dræbt ved ulykken. I statistikken indgår dog kun de fire besætningsmedlemmer på det tyrkiske fly.

De øvrige seks alvorlige ulykker i de første seks måneder af 2017 har været med mindre passagerfly samt to mindre fragtfly. Seks mennesker mistede den 27. marts livet, da et Britten-Norman BN2-Islander i dårligt vejr fløj ind i en bjergformation omkring 23 kilometer sydøst for Mutare Airport i Zimbabwe, og den 27. maj forulykkede et tjekkiskbygget LET410 efter en fragtflyvning fra Kathmandu til Lukla i Nepal. To ud af de tre ombordværende besætningsmedlemmer blev dræbt ved en mislykket landing i Lukla-Tenzing-Hillary Airport.

Opsigtsvækkende ulykker
Blandt de senere års opsigtsvækkende flykatastrofer i perioden fra 1. januar til 30. juni finder man i 2016 to to større ulykker. Den 19. marts styrtede et Boeing 737-800 fly fra flydubai ned nær lufthavnen i Rostov ved Don i det sydlige Rusland. Ved ulykken omkom 55 passagerer og syv besætningsmedlemmer. To måneder senere den 19. maj forsvandt et Airbus A320-200 fly fra EgyptAir med 56 passagerer og 10 besætningsmedlemmer under en flyvning fra Paris-CDG til Cairo. Dele fra flyet blev sidenhen lokaliseret i Middelhavet omkring 200 kilometer nord for den egyptiske kystlinje.

FDR og CVR fra EgyptAir MS804. (Foto: CAA Egypt)

Året før var der i samme periode to ulykker, der havde tiltrukket sig særlig opmærksomhed. Den 4. februar forulykkede et ATR72-600 fra TransAsia Airways kort efter starten på en indenrigsflyvning fra Taipei-Sung Shan Airport. Da flyet fik problemer med den ene motor, kom piloterne ved en fejl til at lukke den modsatte motor ned, hvorefter flyet ramte en motorvejsbro og styrtede i en nærliggende flod. Samtlige 53 passagerer og fem besætningsmedlemmer omkom.

I 2015 var det helt store samtaleemne dog Germanwings-ulykken den 24. marts, hvor en tilsyneladende psykisk syg andenpilot på en flyvning fra Barcelona til Düsseldorf låste kaptajnen ude af cockpittet for derefter at lade flyet styrte direkte mod jorden. Airbus A320-200 flyet styrtede ned i et bjergrigt område i det sydlige Frankrig, og samtlige ombordværende 154 passagerer og seks besætningsmedlemmer blev dræbt på stedet.

Historiens største flymysterium
Den mest omtalte flykatastrofe gennem de senere år er stadig MH370, hvor et Boeing 777-200ER fly fra Malaysia Airlines den 8. marts på en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing forsvandt sporløst. 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer forsvandt sammen med flyet, og vraget er trods intens eftersøgning i et kæmpemæssigt område i Det Indiske Ocean aldrig blevet lokaliseret.

I 2015 skyllede dog forskellige vragdele fra flyet op ud for den østafrikanske kyst, og det er sidenhen blevet fastslået, at de stammer fra det forsvundne malaysiske rutefly. Der har været mange konspirationsteorier fremme omkring flyets forsvinden, men de tilgængelige fakta tyder på, at piloterne bevidst har ændret kurs og fløjet direkte syd i Det Indiske Ocean, indtil flyet løb tør for brændstof.

MH370-ulykken har indtaget en 17. plads på listen over historiens 20 værste flykatastrofer målt på antallet af omkomne.

Katastrofen på Tenerife
Den største katastrofe i luftfartens historie fandt sted den 27. marts 1977 i Tenerife Norte Airport, da to Boeing 747-fly fra henholdsvis Pan American og KLM kolliderede på startbanen. Ombord på Pan Am-flyet var 380 passagerer og 16 besætningsmedlemmer, mens 234 passagerer og 14 besætningsmedlemmer befandt sig i KLMf-flyet. Samlet omkom 583 mennesker ved flyulykken.

Begge fly var oprindeligt på vej til Las Palmas på Gran Canaria, da de på grund af en bombeeksplosion i lufthavnsterminalen i Las Palmas de Gran Canaria Airport, blev omdirigeret til Tenerife. Her var lufthavnen overfyldt som følge af mange omdirigerede fly, og da KLM-flyet skulle start fra Tenerife kørte det ud af startbanen uden at have fået tilladelse som følge af en misforståelse i kommunikationen med flyvelederne i tårnet. Her ramte det Pan Am-flyet, der stadig befandt sig på startbanen.

17. juli er farligste dag
Årets farligste dag at flyve er netop blevet passeret. Det var den 17. juli, hvor der på denne dag gennem tiden er registreret 17 flyulykker med samlet 927 omkomne. Den 17. juli 1996 eksploderede et Trans World Airlines Boeing 747-fly i luftrummet over Boston på vej fra New York-JFK til Paris-CDG, hvorved 212 passagerer og 18 besætningsmedlemmer mistede livet. På samme dato i 2007 havarerede et Airbus A320-200 fly fra brasilianske TAM Linhas Aéreas under en landing i Sao Paulo Congonhas Airport. Ved denne ulykke omkom 181 passagerer og seks besætningsmedlemmer.

Resterne af Malaysia Airlines MH017, der blev ramt af et missil over det østlige Ukraine.

At 17. juli ifølge statistikkerne er blevet årets farligste dag i luften skyldes især, at et Boeing 777-200ER fra Malaysia Airlines, rutenummer MH017, denne dag i 2014 blev ramt af et missil i venstre side af cockpittet, da det befandt sig over det østlige Ukraine på vej fra Amsterdam til Kuala Lumpur. Flyets tre piloter blev dræbt på stedet, hvorefter flyet mistede kontrollen og styrtede ned fra 10 kilometers højde, hvorved vragdele blev spredt over et 50 kvardratkilometer stort område.

Det er sidenhen fastslået, at det var et russiskproduceret Buk-missil, der ramte flyet, men det er aldrig blevet bevist, om missilet blev affyret af prorussiske oprørere, eller af Ukraine eller Rusland.

Efter at kalenderbladet for den 17. juli 2017 er revet ud af kalenderen, er der derfor begrundet håb om, at ulykkesstatistikken fortsat kan holde sig på det relativt lave niveau året ud. Hver dag skal alverdens flyselskaber sikre, at otte millioner passagerer på 100.000 kommercielle flyvninger kommer sikkert frem til destinationen. Men historien viser, at dette kan ændres i løbet af et splitsekund.

 

Relaterede artikler:

Dropper to-personers regel

Stigning i antallet af dræbte i flyulykker

SAS blandt de 20 sikreste flyselskaber

Flere alvorlige flyulykker i 2016

EU overvejer sort liste over usikre lufthavne

x

Læs Også

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.

CPH: Lovændring vil være ekspropriation

Hvis reguleringen af Københavns Lufthavn ændres, vil der være tale om ekspropriation og at kommercielle beslutninger lægges i hænderne på embedsmænd, mener CPH.