Flysæder i Norwegians Boeing 737-800.

Rekordstort kvartalsunderskud fra Norwegian

Norwegian kom ud af første kvartal med et underskud på 813 mio. kroner før skat. Det var højere produktionsomkostninger samt ekstraordinære udgifter til er erstatningsfly for Dreamlinerne, der tyngede regnskabet.

Selvom Norwegian hver måned kan rapportere om skyhøje vækstrater i passagertrafikken, halter det nu gevaldigt med indtjeningen. Det viser perioderapporten for første kvartal, hvor Norwegian har realiseret et underskud på 813 mio. norske kroner mod 160,1 mio. norske kroner i samme periode året før.

Underskuddet fremkommer på trods af en omsætningsvækst på 22 procent fra 2,9 mia. norske kroner til lidt mere end 3,5 mia. norske kroner. Underskuddet er større end forventet, idet ni skandinaviske finansanalytikere i gennemsnit havde forventet et underskud før skat på omkring 700 mio. norske kroner.

Norwegian har blandt andet haft en ekstra omkostning på 78 mio. norske kroner på indleje af reservefly for teknikplagede og leveringsforsinkede Dreamlinere.

Men den mest afgørende faktor er, at selskabets enhedsomkostninger er stigende, hvilket koster på bundlinjen. I fjerde kvartal af 2013 kunne Norwegian producere en sædekilometer til en pris af 0,42 norske kroner, men i første kvartal kostede det syv procent mere, hvilket vil sige 0,45 norske kroner at producere en sædekilometer.

Med det aktuelle omkostningsniveau er Norwegian tilbage på niveauet fra slutningen af 2012, og det kan vise sig at blive dyrt for lavprisflyselskabet, når det sker samtidig med et markant vokseværk.

Intet ord om enhedsomkostningerne
Norwegian forsøger at nedtone det ekstremt svage resultat og fokuserer især på stærk passagervækst og øget belægning i året første kvartal. Der var en vækst i antallet af passagerer på 24 procent op til i alt 4,9 mio., der var ombord på selskabets fly i årets tre første måneder. Men selskabet nævner intet om stigningen i enhedsomkostningerne, der er den væsentligste årsag til det store kvartalsunderskud.

“Første kvartal er sæsonmæssigt svagt, og denne gang er tallene også påvirket af den svage norske krone mod dollar og euro samtidig med, at indleje af fly påvirker kvartalsresultatet negativt. På den positive side er passagervæksten stærk, og belægningen øger til trods for kraftig produktionsvækst. At der er stærk konkurrence, speciel i Norge, afspejler sig i priserne, men denne konkurrence bliver Norwegian stadig bedre rustet til at møde,“ forklarer koncernchef Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.

Norwegian kunne umiddelbart før periodemeddelelsen offentligøre en aftale om at leje yderligere tre Boeing 787-9 Dreamliner-fly, således at flåden kommer op på 17 langdistancefly i 2018.