Resumé: Ugen i luftfartsbranchen

Jet Time-ejer vil overtage 20 procent af airBaltic, mens SAS leverede et stort underskud i finansårets første kvartal. Debatten om tværbanen i Københavns Lufthavn fortsatte.

For første gang i flere uger var det ikke i uge 10 SAS og Københavns Lufthavn, der fuldstændigt dominerede nyhedsstrømmen, selvom en historie om, at Københavns Lufthavn har hyret en parkeringskontrolvirksomhed til at rydde op i den ulovlige parkering på airside-området, tiltrak sig stor opmærksomhed.

I stedet leverede Jet Time-ejeren Lars Thuesen noget af en overraskelse ved at afsløre, at han er i færd med at overtage 19,95 procent af aktierne i lettiske airBaltic med base i Riga. Netop airBaltic kommer i øget konkurrence med SAS, når det skandinaviske flyselskab i slutningen af marts måned åbner en rute fra København til Riga, hvorfor SAS benyttede lejligheden til at opsige den nuværende codeshare-aftale på ruterne til Riga fra København og Oslo.

Trafiktallene for de største jyske lufthavne kom allerede den første hverdag i måned, men det var værd at vente på optællingen i Sønderborg Lufthavn. Her var der en samlet fremgang på 23 procent i årets to første måneder, og samtidig kunne lufthavnen præsentere en charterflyvning til Málaga med Airbus A320-fly. Der var også glæde at spore i en anden jysk lufthavn i løbet af ugen. Det var i Aarhus Lufthavn, hvortil Ryanair annoncerede en ny rute fra hollandske Eindhoven. For få uger siden lykkedes det også den østjyske lufthavn at lande en Ryanair-rute til Gdansk.

Stort SAS-underskud
SAS var dog ikke til at komme udenom, idet selskabet i onsdags offentliggjorde resultatet af første kvartal af finansåret 2016/17. Her blev underskuddet næsten fordoblet i forhold til samme periode sidste år, og SAS skal i gang med at finde yderligere besparelser og effektiviseringer for at kunne lukke omkostningsgabet til lavpriskonkurrenterne.

Tværbane-sagen i Københavns Lufthavn kom der også fokus på. Det skyldes dog, at CHECK-IN.dk havde søgt aktindsigt hos Trafik,- Bygge- og Boligstyrelsen, hvor det viste sig, at CPH var blevet lovet en hurtig sagsbehandling, idet en VVM-redegørelse skulle gennemføres, før styrelsen er klar til at bringe lufthavnens ønske om ændring af udbygningsloven til politisk behandling. Debatten om den forestående forskydning af tværbane 12/30, så den afkorteres til 1.600 meter, fik en ny dimension, da CPH hævdede, at mellemdistancefly som Airbus A320 og Boeing 737 ikke vil få problemer med at benytte banen til landinger trods forkortelsen.

En af ugens historier var også, at det lettiske flyselskab SmartLynx Airlines, der i første kvartal beskæftiger to A320-fly for Norwegian på basen i København, ekspanderer kraftigt på langvarige ACMI-kontrakter med flyselskaber i Skandinavien, Storbritannien og Belgien. Selskabet skal også flyve for Norwegian i løbet af sommeren, og det samme skal et nystartet græsk flyselskab, der i øjeblikket kun har et fly i flåden.

Desværre var ugen også præget af flere strejker, der betød forsinkelser og aflysninger for en lang række rejsende i Europa. Hele ugen igennem var der flyvelederstrejker i to franske sektorer, hvilket begrænsede trafikken fra og til områderne samt en række overflyvninger. I Helsinki Lufthavn strejkede jordpersonalet både mandag og fredag, mens en omfattende groundhandling strejke i Berlin-lufthavnene Schönefeld og Tegel fredag afstedkom hundredevis af aflysninger.

Vi ønsker en fortsat god weekend.

Redaktionen på CHECK-IN.dk