SAS og Ryanair. (Foto: Oddgeir Tørresdal | DFly)

Resumé – ugen i luftfartsbranchen

Mens SAS kæmper med en ny strategi- og spareplan samt nye pilotoverenskomster, kunne Ryanair i denne uge berette om planerne for at blive rejse- og luftfartsbranchens Amazon.

Uge 14 startede med, at de største jyske lufthavne kunne offentliggøre trafiktallene fra marts måned og dermed også årets første kvartal. I Billund Lufthavn oplevede man i årets tre første måneder en udenrigsvækst på 16,4 procent og samlet 600.000 pasagerer gennem lufthavnen, hvilket er ny rekord for første kvartal. Alt er dog ikke fryd og gammen i Billund Lufthavn, idet kapacitetsproblemer i sikkerhedskontrollen i øjeblikket skaber så lange køer, at lufthavnen anbefaler de rejsende at møde op to og en halv time før flyafgang.

Hos kollegaen i Aalborg Lufthavn var der månedsrekord for marts med 124.465 passagerer og en fremgang på 3,5 procent. Her er det stadig indenrigs- og chartertrafikken, der trækker væksten, idet udenrigstilbagegangen i marts var på 16,1 procent, og dermed afspejlede, at den nordjyske lufthavn sidste år i samme periode havde flyvninger med Lufthansa til Frankfurt og Turkish Airlines til Istanbul. Men Aalborg Lufthavn sætter sin lid til nye ruter, hvor den nye Oslo-afgang med SAS er en af dem.

Strategiplan og overenskomstforhandlinger
SAS var atter – og uundgåeligt i fokus – da CHECK-IN.dk kunne fortælle, at CityJet, der flyver som wetlease-partner for SAS, vil etablere en base i Tallinn i Estland og derfra operere minimum to Bombardier CRJ900-fly på vegne af SAS og bemandet med lokalt personale, som det irske flyselskab er ved at ansætte.

Ugen bød også på afsløringen af, at SAS er klar til at præsentere den nye In-Shape strategiplan for bestyrelsen inden sommerferien, således at SAS kan styrke konkurrencekraften og skabe grundlag for en rekapitalisering samt nye investeringer. Her vurderer aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank, at der på sigt kan blive tale om en kapitalforhøjelse, hvor kapitalen skal benyttes til at omlægge gælde og tilbagekøbe præferenceaktierne.

Hos SAS er der aktuelle udfordringer omkring overenskomstforhandlingerne med de danske piloter organiseret i Dansk Pilotforening (DPF). Her er forhandlingerne gået i hårdknude efter de afsatte otte forhandlingsdage, og lige nu er parterne gået hvert til sit. Ifølge et internt SAS-notat som CHECK-IN.dk er kommet i besiddelse af, er forhandlingerne afbrudt, som følge af, at DPF har ønsket at få en repræsentant for den norske pilotforening NSF til at forklare emnet “tryghedsgaranti”. SAS har dog afvist dette, da NSF ikke er part i forhandlingen.

Endelig kunne SAS overraske ved at være en af de fire stiftende flyselskaber bag Airline Coordination Platform (ACP), der er et nyt politisk luftfartssamarbejde, der skal skabe sætte fokus på de sociale forhold og eksterne relationer, hvilket er emner, der ikke dyrkes af Airlines for Europe (A4E). SAS er gået sammen med Air France-KLM, Lufthansa-Gruppen og Finnair om det nye samarbejde.

Ryanair vil dominere rejse- og luftfartsbranchen
Mens SAS arbejder med en ny strategi- og spareplan og forhandler overenskomster med de danske piloter, så kunne Ryanair indkalde til et pressemøde, hvor selskabet langt om længe kunne præsentere planerne for connecting flights. Fra slutningen af april bliver Rom-Fiumicino et Ryanair-hub, hvor der kan bookes billet med transfer i den italienske lufthavn. Noget som Ryanair ikke har tilbudt tidligere, da produktet har været baseret på punkt-til-punkt flyvninger. Ryanair vil også tilbyde tilslutningsflyvninger til Norwegian og Aer Lingus samt distribuere andre flyselskabers produkter på Ryanairs hjemmeside, der årligt har 600 mio. besøg. Kort fortalt vil Ryanair være rejse- og luftfartsbranchens Amazon og således blive en af verdens største distributører af rejseprodukter.

Endelig kunne Ryanair tidligere på ugen fortælle, at man i sommeren 2019 etablerer et charterflyselskab under navnet Ryanair Sun, og selskabet, som man er ved at rekruttere chefpersonale til, forventer i første omgang at etablere sig i Warszawa med fem fly.

Indenrigsflyvning kan være på vej i Rejseplanen
Den forgangne uge bød også på rutenyheder og nye kommercielle samarbejder. Lavprisflyselskabet Air Arabia kunne annoncere en rute fra Agadir til København fra den 1. oktober, men Norwegian annoncerede Seattle og Denver som nye USA-ruter fra London Gatwick Airport med gode tilslutningsmuligheder fra København, Stockholm og Oslo. Endelig kunne Air Indias koncernchef i et interview med et indisk medie fortælle, at den planlagte rute mellem Delhi og København foreløbigt var udsat fra opstart i maj til en mere sandsynlig opstart i august.

SAS har opsagt codeshare-samarbejdet med airBaltic, efter at det skandinaviske flyselskab nu selv flyver direkte til Tallinn fra både Stockholm,København og Oslo. I stedet har airBaltic kvitteret med at indgå et samarbejde med svenske NextJet, således at airBaltic får selskabets markedsføringskoder på svenske indenrigsdestinationer, men NextJet får mulighed for at sælge billetter med egen mode i Letland og Litauen.

Ugens mest positive nyhed var udmeldingen fra Rejseplanen A/S, der er klar til at drøfte optagelse af indenrigsflyvning i den populære søgemaskine, hvis der kan følge udviklingskroner med. Det kan Københavns Lufthavn – sammen med flyselskaber og regioner – måske hjælpe med, da lufthavnen har afsat 20 mio. kroner i 2017 til styrket markedsføring af indenrigsruterne. Herefter burde det blot være et spørgsmål om dialog, vilje og tid, førend at indenrigsflyvningen kan blive integreret i Rejseplanen og dermed blive en del af Danmarks stærkeste informationsprodukt om den kollektive trafik.

God weekend og god påske til alle læserne fra redaktionen på CHECK-IN.dk!

Næste “Resumé fra ugen i luftfartsbranchen” udkommer lørdag den 22. april kl. 11.30.