Fly i Oslo Lufthavn (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Resumé – ugen i luftfartsbranchen

München Lufthavn slog Stockholm-Arlanda og Oslo Lufthavn ved Routes-konferencen, men Oslo fik en trøstpræmie, da Bjørn Kjos forærede lufthavnen en rute til Seattle.

Uge nr. 17 blev præget af Routes Europe-konferencen i Belfast, hvor en stor del af dansk og skandinaviske luftfart var repræsenteret. Det islandske lavprisflyselskab WOW air benyttede medieopmærksomheden i den nordirske hovedstad til at fortælle, at selskabet ønsker at erobre 10 procent af det transatlantiske marked og samtidig forventer at have mindst 40 fly i løbet af fem år.

Konferencen var imødeset af Oslo Lufthavn og Stockholm Arlanda Lufthavn, da begge var nomineret til den årlige prisuddeling, hvor man skulle finde de lufthavne, som er bedste til ruteudvikling i Europa. De to skandinaviske lufthavne måtte se sig slået af München Lufthavn og dermed rejse hjem med uforrettet sag i forhold til den del af arrangementet.

Glæde i skandinaviske lufthavne
Til gengæld kan den svenske hovedstadslufthavn glæde sig over at have succes med nye ruter i 2017, hvor i alt 26 ruter er eller vil blive åbnet i årets løb. SAS er en del heraf, da flyselskabet blandt ni nye ruter kunne annoncere Eilat i Israel som ny destination fra det kommende efterår. Også fra Helsinki er der nye ruter  på vej, og i første omgang er det Málaga, der er på rutekortet.

I Oslo Lufthavn i Gardermoen var der også glæde tidligere på ugen, da lufthavnen ved en storstilet ceremoni kunne fejre indvielsen af den nye nordterminal. Norwegians koncernchef Bjørn Kjos var ikke tilstede ved ceremonien, men han sendte i stedet en videohilsen, der indeholdt en ny rute til Seattle som gave fra det norske lavprisflyselskab. Koncerndirektør Eivind Roald fra SAS benyttede arrangementet til at understrege, at hvis den norske regering fastholdt flyafgiften og der samtidig blev indført en tilsvarende afgift i Sverige, kunne SAS i yderste konsekvens blive tvunget til at benytte Københavns Lufthavn for fremtidig ekspansion.

Slut efter 53 år
I ugens løb kom det frem, at British Airways efter 53 år har besluttet at lukke det fysiske kontor i København samtidig med, at den nordiske organisation er blevet slanket. Fremover skal medarbejderne arbejde hjemmefra, indtil der eventuelt kan etableres en løsning i et kontorfællesskab.

Slut kan det også snart være for Alitalia, idet medarbejderne har afvist den spareplan, som bestyrelsen har vedtaget. Etihad Airways, der er medejer af det italienske flyselskab, ønsker at selskabet skal overtages af Lufthansa så hurtigt som muligt, og i kulissen står Malaysia Airlines klar til at overtage Alitalias langdistancefly, hvis selskabet er på vej til at kollapse.

Endelig var det også ugen, hvor det kom frem, at regulariteten på den nye SAS-rute til Færøerne ikke er helt i top. I løbet af de første 30 dage har der været tre diversions og en aflysning, mens Atlantic Airways ikke har haft driftsforstyrrelser på ruten. SAS overvejer nu, om man på sigt skal benytte A320neo-flyet til Færøerne. da flyet er udstyret med en teknologi, der gør det muligt at gennemføre landinger under vanskelige vejrforhold.

God weekend til alle læserne fra redaktionen på CHECK-IN.dk!