Administrerede direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn og koncerndriftsdirektør Lars Sandhal Sørensen fra SAS, mens der endnu var glade smil. (Foto Ernst Tobisch/CPH)

Resumé: Ugen i luftfartsbranchen

SAS og Københavns Lufthavn stjal endnu engang overskrifterne i ugens løb, og Ryanair-bossen Michael O´Learys besøg i København, blev næsten forbigået i tavshed.

Ugen i dansk luftfart var endnu engang præget af den nuværende strid mellem SAS og Københavns Lufthavn. Efter frontalangrebet fra SAS i den foregående uge, hvor det skandinaviske flyselskab klagede over lufthavnens takster til Trafik, Bolig- og Byggestyrelsen, så svarede Københavns Lufthavn igen ved at påstå, at SAS har lavet en regnefejl på 911 mio. kroner i den beregning, der var medsendt til styrelsen som grundlag for klagen. SAS valgte efterfølgende at lukke ned for kommentarer, mens IATA som medklager fastslog, at man stod ved udregningerne.

Senere på ugen foretog Københavns Lufthavn noget af en kovending efter i flere måneder at have forsvaret beslutningen om at indstille til Trafik, Bolig- og Byggestyrelsen, at tværbane 12/30 skal afvikles i 2022 for at gøre plads til udvidelse med flere standpladser i den vestlige del af lufthavnen. Lufthavnen vil nu investere 300 mio. kroner i en “forskydning” af tværbanen, hvilket betyder at den afkortes fra 2.400 meter til 1.600 meter og får forlænget levetiden i op til 12 år, indtil lufthavnen når et passagertal på 40 millioner årligt.

Selvom direktør Michael Svane fra DI Transport kunne konstatere, at “enderne mødes” med forslaget fra Københavns Lufthavn, er det ikke alle flyselskaber, der er ubetinget glade for den nye løsning. Den afkortede tværbane kan nemlig kun tage imod mindre regionale fly op til en størrelse på omkring 100 passagerer, og banen vil udelukkende kunne benyttes ved start og landinger i østlig retning.

Flere SAS-udfordringer
Mens SAS i Danmark kæmper en kamp mod Københavns Lufthavn, så er SAS i Sverige oppe imod et nyt svensk forslag om at indføre en flyskat fra den 1. januar 2018. Her kunne SAS i et høringssvar tidligere på ugen advare om, at interkontinentale ruter fra Arlanda Lufthavn kunne risikere at flytte til Københavns Lufthavn, da en daglig betjent helårsrute til en oversøisk destination ville blive pålagt med en årlig afgift på 35 mio. svenske kroner, hvis forslaget bliver vedtaget. SAS kan således blive tvunget til at vælge mellem en svensk flyskat eller højere takster i Københavns Lufthavn, når selskabet skal vurdere, på hvilke ruter flyene fremover skal indsættes.

På CHECK-IN.dk rasede debatten i ugens løb, da det blev kendt, at Scandinavian Airlines Ireland – der er navnet på det nye SAS-selskab i Irland – søger syv chefer til opstarten af et flyselskab, der ønsker at være blandt de mest moderne i Europa. SAS mener det tilsyneladende alvorlig og vil starte op med ni irskregistrerede A320neo-fly fra slutningen af oktober.

O´Leary-show i København
Der var også andet og mere end striden mellem SAS og Københavns Lufthavn på agendaen i ugens løb. Ejer og direktør Niels Sundberg fra Sun-Air of Scandinavia overraskede alt og alle ved at proklamere, at Billund-selskabet vil oprette base i USA for at gå ind på markedet for virksomhedsflyvninger. Europæiske erfaringer fra Airbus Helicopters og medicinalvirksomheden Astra Zeneca skal give selskabet det fornødne rygstød før satsningen i USA.

Ugen bød også på pressemøde i København med Ryanairs kontroversielle topchef Michael O´Leary. Anledningen var, at det irske lavprisflyselskab åbner to nye ruter til henholdsvis Sevilla og Liverpool fra Københavns Lufthavn. Ryanair-bossen ankom alene til København i et stort Boeing 737-fly, der kom direkte fra Frankfurt Lufthavn, hvor der var afholdt pressemøde om formiddagen. Her kunne Ryanair annoncere 20 nye ruter og tilføjelsen af yderligere fem basefly i den tyske storlufthavn, før man overhovedet har gennemført den første flyvning. Dermed bliver der 24 ruter, syv basefly og en forventning om 2,3 mio. årlige passagerer i Europas fjerdestørste lufthavn.

Endelig kunne Københavns Lufthavn præsentere den nye Eventyr-lounge i lufthavnens finger C. Loungen bliver drevet af Menzies Aviation og har British Airways som første kunde. Samtidig kom det frem, at endnu en lounge er på vej, således at den danske hovedstadslufthavn kommer op på syv lounges. Det er den tyrkiske lufthavnsoperatør TAV, der vil åbne en lounge på 2. sal i lufthavnens finger D.

Fra vores egen verden kom nyheden om, at CHECK-IN.dk fra den 6. marts melder sig i rækken af medier, hvor dele af indholdet bliver tilgængeligt mod betaling. Samtidig udvider vi med en særlig PLUS-sektion, hvor vi går dybere ned i udvalgte historier. Vi er glade for den store opbakning, som vi på forhånd har fået gennem mange forudbestillinger af abonnementer fra rejse-og luftfartsbranchen. Omkring 800 nyhedsartikler årligt vil dog stadig være en del af gratismodellen, så det stadig er muligt at følge med i nyhedsstrømmen.

Vi ønsker en fortsat god weekend.

Redaktionen på CHECK-IN.dk