Forpladsen i Billund Lufthavn. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

RiD: Hage ved den nye rejsegarantifondslov

Torsdag blev den nye rejsegarantifondslov vedtaget i Folketinget. Foreningen Rejsearrangører i Danmark mener, at der er en hage ved den nye ordning, men hilser loven velkommen som et skridt i den rigtige retning.

Torsdag den 16. april var en særlig dag. Ikke alene fordi H.M. Dronningen kunne fejre sin 75 års fødselsdag, men også fordi en ændring af rejsegarantifondsloven langt om længe blev gennemført.

Med 102 stemmer for og fem stemmer imod kunne Folketinget i går vedtage “L67 Forslag til lov om ændring af lov om rejsegarantifond.“ Imod stemte Liberal Alliance, mens alle øvrige partier stemte for.

Den nye ordning betyder, at forbrugerne opnår en større beskyttelse ved køb af flyrejser. Alle flyselskaber, der har mere end 25.000 årlige afrejsende passagerer fra de danske lufthavne, vil være omfattet af ordningen, Således også Ryanair, Norwegian og flere andre lavprisflyselskaber, der hidtil har kunnet smyge sig udenom, da man ikke har haft salgssted i Danmark.

Flyselskaberne skal betale to kroner per afrejsende passager fra danske lufthavne til en udenlandsk destination. Disse penge ender i en flyrejsefondskasse, som skal bygges op til at have en størrelse på 100 mio. kroner.

Udbydere af pakkerejser indbetaler som hidtil bidrag til pakkerejsefondskassen, således at der i realiteten vil være to separate fondskasser, der vil blive administreret af Rejsegarantifonden.

En hage ved den nye ordning
Hos Rejsearrangører i Danmark (RiD) er man principielt positive over for den nye lovgivning.

“Jeg hilser den nye rejsegarantifondslov velkommen. Den nye model dækker, til forskel fra den gamle, alle flyrejsende ud af Danmark, og det er en klar forbedring. Derfor er jeg rigtig glad for, at både branche- og forbrugerorganisationer, Rejsegarantifonden og politikerne bakker op om den nye lov,“ siger Henrik Specht, der er direktør i RiD.

RiD hæfter sig dog ved, at de rejsendes forudbetalinger, som udgangspunkt ikke er dækket, når man kun køber en flybillet. Det betyder, at rejsende, som har bestilt billet og endnu ikke er afrejst, ikke vil får deres forudbetalinger retur, før flyrejsefondskassen har midler til det.

I lovteksten står blandt andet:

“Fonden kan endvidere yde en kunde en godtgørelse for en ikke-påbegyndt forudbetalt rejse fra en dansk lufthavn til en udenlandsk destination, forudsat at der er tilstrækkelige midler i flyrejsefondskassen efter afholdelse af de i stk. 2 omtalte udgifter. Såfremt der ikke er tilstrækkelige midler i flyrejsefondskassen til at dække ikke-påbegyndte forudbetalte rejser fuldt ud, foretages en forholdsmæssig økonomisk dækning af kundens tab. Godtgørelsen fratrækkes 1.000 kr. pr. rejse.“

“Det er selvfølgelig et men ved den nye ordning, men loven er et skridt i den rigtige retning,“ konstaterer RiD-direktøren.