- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Risiko for Berlin-åbning i 2019

Berlins skandaleramte storlufthavn Brandenburg åbner ikke i år. Efteråret 2018 er mest sandsynligt, men åbningen kan risikere først at blive i foråret 2019, fastslår ny rapport.

Berlins kommende storlufthavn, Berlin Brandenburg, kan risikere først at kunne blive taget i brug om to år. Det fremgår af en ny evaluering af status på det skandaleramte lufthavnsbyggeri, som lufthavnens bestyrelse har lagt åbent frem for at imødegå spekulationer i medierne.

Af evalueringen fremgår det, at det ikke er realistisk at kunne åbne lufthavnen i 2017, ligesom det også kan blive svært at nå det til marts næste år. Der er 73 procents sandsynlighed for at den store lufthavn vil kunne tage imod de første fly og passagerer i efteråret 2018. Men der er også en risiko for, at det først kan blive i 2019.

Lufthavnens bestyrelse ønsker ikke at åbne lufthavnen i vintermånederne 2018/2019, så hvis man ikke når det til vinterfartplanens ikrafttræden i slutningen af oktober 2018, så vil det sandsynligvis tidligst blive ved sommerfartplanens ikrafttræden i marts 2019. To år fra nu og næsten 13 år efter at første spadestik blev taget til den tyske hovedstads nye storlufthavn, der skulle have været indviet i 2010.

Større gennemsigtighed
Berlin Brandenburg-lufthavnen fik fornylig ny administrerende direktør. Samtidig med direktørskiftet er der sket en ændring i lufthavnens åbenhed overfor medierne og omverdenen i det hele taget. Derfor har lufthavnen blandt andet lagt rapporten fra den uafhængige lufthavnskonsulent Roland Berger åbent frem.

“Offentliggørelsen af dokumenterne er et vigtigt første skridt i retning af større gennemsigtighed i Berlin Brandenburg,” siger den nye administrerende direktør, Engelbert Lütke Daldrup.

I evalueringen opstiller Roland Berger en række udestående problemer, som der skal tages hånd om, hvis tidsplanen skal holde. Det handler blandt andet om forsinkelser med at få konstrueret brandventilation og sprinkleranlæg. Netop nogle af de ting, som i 2012 betød, at indvielsen måtte aflyses fjorten dage før bundeskansler Angela Merkel skulle have klippet snoren. Brandmyndighederne i Berlin kunne ganske enkelt ikke godkende ventilationssystemet. Det var ikke i stand til at få røg suget hurtigt nok ud af terminalerne.

Desuden er der i forbindelse med såkaldte funktions- og integrationstests fundet nye problemer, som ikke eksisterede, da Roland Berger foretog en lignende evaluering i september sidste år.

Satte foden ned
Fortællingen om Berlin Brandenburg-lufthavnen syd for den tyske hovedstad, er en fortælling om nok den største byggeskandale i nyere tysk og europæisk historie. Således var det i første omgang planen, at lufthavnen skulle være indviet tilbage i oktober 2011. Det blev i første omgang udskudt til 3. juni 2012. En dato som luftfartsselskaber og alle andre aktører i de to eksisterende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld, navigerede efter. Alt var klar til den store operation, som det er at flytte fra en lufthavn til en anden samtidig med at man opretholder trafikprogrammet.

Men 14 dage før indvielsen satte brandmyndighederne som nævnt foden ned. Udluftningen i de store glasbeklædte lufthavnsterminaler var ganske enkel god nok til at kunne suge røg væk i tilstrækkelig grad i tilfælde af en brand.

Udskyde igen og igen
Lige siden har ingeniører og arkitekter kæmpet med at finde en løsning på udluftningsproblemerne. Samtidig har lufthavnens bestyrelse og bystyret i Berlin, som ejer en del af lufthavnen, igen og igen kommet med udmeldinger om forventede åbningsdato – for så at udskyde det igen.

Først hed det marts 2013. I efteråret 2012 blev det rykket på ny til den 27. oktober 2013 til vinterfartplanernes ikrafttræden. Og i januar 2013 blev det udskudt på ubestemt tid. Siden da har der været tale om en mini-åbning med kun omkring 10 daglige afgange i en indkøringsperiode. Den plan blev imidlertid lagt i skuffen igen.

I februar 2014 vurderede lufthavnens nye bestyrelsesformand, tidligere airberlin-direktøer Hartmut Mehdorn, at en åbning i 2016 kunne være sandsynlig. Det kom dog heller ikke til at holde stik. I december 2014 sagde lufthavnens bestyrelse, at en åbning i andet halvår 2017 var sandsynlig. Det er ikke blevet ændret før nu.

Prisen for den nye storlufthavn er desuden eksploderet fra to til over seks mia. euro – svarende til næsten 45 mia. kroner.

Nye fly og ruter
Brandenburg-lufthavnen er dimensioneret til 27 mio. passagerer. Det havde været ganske udmærket, hvis lufthavnen ellers var åbnet i 2012. Nu har Tegel og Schönefeld til sammen langt mere end det – knap 33 mio. passagerer i 2016. Og der er ikke meget der tyder på, at den tocifrede vækst i Berlin Schönefeld stopper. Den er nemlig især drevet af den base, som Ryanair har etableret i lufthavnen og løbende udbygger med nye fly og nye ruter.

Derfor har bestyrelsen for Brandenburg-lufthavnen da også, allerede inden lufthavnen er åbnet, vedtaget at udvide den med en ny terminal. Det skal gøre lufthavnen i stand til at håndtere otte millioner passagerer. Terminalen bliver en forlængelse af lufthavnens nordlige finger.

Tidligere har det også været på tale at opføre en særlig lavpristerminal adskilt fra resten af lufthavnen. Den plan er indtil videre tilsyneladende lagt på hylden.

Længere ude i horisonten kan der blive tale om at udvide lufthavnen med en tredje landingsbane og flere satellitterminaler, der skal gøre lufthavnen i stand til at håndtere op mod 50 millioner passagerer.

 

Relaterede artikler:

Berlin-lufthavne passerer 33 mio.

Medie: Endnu en forsinkelse i ny Berlin-lufthavn

Berlin-lufthavn får milliard-nødhjælp

Uåbnet Berlin-lufthavn planlægger udvidelse