Norwegian-flyvningerne DY7201 og DY7202 mellem Oslo og Bangkok må som de eneste passere gennem russisk luftrum. Screendump fra Flightradar24.

Rusland åbner dør på klem for Norwegian

Russisk luftrum er lukket for Norwegians langrutefly. Men nu har selskabet fået lov at flyve over Rusland på en enkelt rute mellem Europa og Asien.

Øverst på Norwegian-topchef Bjørn Kjos’ ønskeseddel til jul står formentlig en tilladelse til at det irske datterselskab kan flyve passagerer til og fra USA. Noget som Norwegian og Kjos har ønsket sig og arbejdet ihærdigt for at få i mere end to år uden at det har båret frugt.

Nummer to ting på listen sandsynligvis er en tilladelse til at sende selskabets langdistancefly gennem russisk luftrum på turene mellem Europa og Asien. Det må Norwegian ikke i dag, og det har betydet at Bangkok indtil videre er selskabets eneste destination i Asien. Her er omvejen syd om Rusland ikke uoverstigelig stor.

Direkte flyvninger mellem Europa og Kina er derimod praktisk talt umulige at gennemføre udenom russisk luftrum. Det var ellers den hastigt voksende kinesiske middelklasse, som Norwegian oprindeligt havde som sin primære målgruppe, da selskabet i 2012 lancerede planerne om langdistanceflyvninger.

Kun Oslo-rute
Nu er der imidlertid kommet et lille hul i den russiske mur. Landets luftfartsmyndigheder har ellers hårdnakket nægtet Norwegian adgang til sit luftrum.

”De russiske myndigheder har givet os tilladelse til at flyve i russisk luftrum på ruten mellem Oslo og Bangkok. Dette gælder kun denne rute,” forklarer informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian til CHECK-IN.dk.

Det betyder, at Norwegians flyvninger fra København og Stockholm til Bangkok og retur stadig skal syd om Rusland. En omvej på omkring en time eller mere.

Udfordrer fri konkurrence
Det lukkede russiske luftrum har i stedet fået Norwegian til at rette blikket mod USA. Selskabet flyver således fra flere europæiske lufthavne til i alt syv amerikanske destinationer.

Det er mange år gamle bilaterale luftfartsaftaler land og land i mellem, som gør, at Norwegian indtil nu ikke har fået lov til at flyve over Rusland. Og det forvrider konkurrencen mener selskabet.

“Den nuværende forskelsbehandling af flyselskaberne udfordrer desværre den frie konkurrence. Der har været flere forklaringer fra russerne omkring, hvorfor vi ikke får de samme rettigheder. Blandt andet er der et krav om, at personalet om bord skal være af samme nationalitet som flyselskabet,” sagde Daniel Kirchhoff i oktober til CHECK-IN.dk.

Pres på danske ministre
Norwegians koncernchef Bjørn Kjos fremlagde på et møde i København i september måned problematikken for erhvervsminister Troels Lund Poulsen (V) og opfordrede denne til at øge presset på den russiske regering for at åbne op for, at andre skandinaviske flyselskaber end SAS får mulighed for at flyve over Sibirien på vej til og fra Asien. En spørgsmål som både erhvervsministeren og transportministeren har fokus på.

Danmark, Norge og Sverige har i fællesskab gennem flere år forsøgt at forhandle nye luftfartsaftaler på plads med Rusland.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian får politisk taletid via CPH

Norwegian vil have dansk hjælp til Ruslands-flyvninger

Finsk gennembrud i luftfartsaftale med Rusland

CPH: Storpolitik blokerer for Ruslandsaftale

CPH: Forældet Rusland-aftale er et problem

Mulighed for nye danske flyruter til Rusland

Russerne kom til Billund

Luftfartsaftale: Bolden ligger hos russerne