Air India benytter Boeing 787-Dreamliner på mange internationale ruter.

Ruterne og flyenes uge

CPH fik sin Indien-rute, Rusland fik sit nye fly på vingerne og Mahan Air fik luft for sine frustrationer i den forgangne uge.

En ny flyrute får lufthavne ofte. Interkontinentale flyruter er der dog længere imellem. Men det var hvad Københavns Lufthavn fik i den forgangne uge, da Air India efter knap otte års overvejelser endelig besluttede sig for at etablere en flyrute mellem Delhi og København. Til gengæld skal det gå stærkt, når først beslutningen er truffet. Således forventes det første Dreamliner-fly fra Air India at lande på Amager om 3,5 måned.

Air India-ruten var uden tvivl ugens suverænt største nyhed, som blev mødt med jubelråb helt ind i regeringskontorerne.

Der skete dog også andet i den helligdagsfrie uge 22. På rute-fronten indviede Singapore Airlines sin nye rute til Stockholm Arlanda og Luxair annoncerede flere flyvninger på sin rute mellem København og Luxembourg, ligesom Norwegian til november vil begynde at flyve langt fra Rom.

Samtidig måtte nordmændene notere sig, at Finnair fik flere af de russiske overflyvningstilladelser, som Norwegian sukker stadig mere højlydt efter at få. I SAS-lejren drømte man om nye ruter fra København til både det kolde Grønland og det varme Iran.

Netop Iran havde det iranske flyselskab Mahan Air tidligere en rute til fra København. Den lukkede selskabet i marts efter uoverensstemmelser med de danske myndigheder om hvad man må have på flyet af bevæbnede og ubevæbnede vagter. Men i den forgangne uge tog Mahan Air så bladet fra munden. Selskabet føler sig uskyldigt fanget i en strid mellem de danske og de iranske myndigheder. I mellemtiden taber Mahan Air penge og kan se konkurrenterne geare op til også at gå ind på ruten.

Hos British Airways slikkede man sårene efter sidste weekends omfattende it-nedbrud. Topchef Alex Cruz rykkede ud med en undskyldning. Men selskabet rykkede også ud med annonceringen af et nyt distributionsgebyr.

Det britiske flyselskab er ikke de eneste, der gerne vil presse lidt ekstra penge ud af kunderne. SAS vil også gøre et forsøg. Således vil selskabet i en tre ugers periode i juni teste, hvor meget kunderne er villige til at betale for forudreservation af et flysæde.

Hos Ryanair og Wizzair er det lykkedes at få kunderne til at betale så meget, at begge kunne levere imponerende store overskud på bundlinjen. Samtidig har Ryanair lavet en plan for hvordan der kan skabes to mio. europæiske arbejdspladser.

På flyfronten trak den første flyvning med det nye russiske MC-21 fly de helt store overskrifter over hele verden. Knap så meget opmærksomhed var der omkring testflyvningerne af Norwegians nye Boeing 737MAX-fly. Det stod desuden klart, at Danmarks vandfly i to dage bliver et landfly og at Alsie Express godt kunne tænke sig flere fly.

Fly har SAS ikke længere selv så mange af, kunne CHECK-IN.dk fortælle i løbet ugen. I hvert fald ikke ejerskab over. Således er kun 30 ud af 158 SAS-fly ejet af SAS selv. Resten tilhører leasingselskaber og de operatører, som på wet lease-kontrakter står for en stadig større andel af SAS’ operationer.

I luftfartsbranchen er det ofte svært at spå om hvad der venter i fremtiden. Men mon ikke det meste af den europæiske luftfartsindustri snart vil vide, om USA indfører et forbud mod elektronik i håndbagagen på flyvninger fra udvalgte europæiske lufthavne til USA. Måske det bliver en af næste uges store historier.

God weekend og pinse!