Ryanairs flåde består af Boeing 737-800 fly (Foto: Ryanair)

Ryanair: Aftale med CPH indenfor to år

Ryanairs topchef Michael O´Leary håber at kunne nå til enighed med Københavns Lufthavn om en aftale indenfor et til to år.

Ryanair fortsætter sit indtog i de større europæiske lufthavne, hvilket markerer et overraskende strategiskifte i forhold til tidligere, hvor det irske lavprisflyselskab primært har benyttet sekundære lufthavne.

Men for at sikre sig sin del af forretningsrejsemarkedet er det nødvendigt at flyve til og fra de store europæiske lufthavne, der ligger tæt på de store virksomheder og befolkningen omkring storbyerne.

Mange gange tidligere er Ryanair rygtedes på vej til Københavns Lufthavn, men nu virker flyselskabet mere målbevist end nogensinde før i forhold til at gøre sig klar til en entré i den danske hovedstadslufthavn.

Tidligere har Michael O´Leary udtalt, at der ikke var muligheder for at etablere sig i Københavns Lufthavn, idet lufthavnen havde for høje takster og beskyttede SAS og Norwegian. Men nu er retorikken mere imødekommende, og tilsyneladende er Ryanair-bossen langt mere fristet af et samarbejde end tidligere.

“Vi er i en fast dialog med Københavns Lufthavn, og vi har rutinemæssigt søgt slots (start- og landingstilladelser, red.), men der har ikke været meget bevægelse i drøftelserne igennem de seneste to år. I Københavns Lufthavn vil man ikke give os bedre betingelser, fordi man i dag har Norwegian, som betaler fuld takst til lufthavnen,“ siger Michael O´Leary til CHECK-IN.dk i forbindelse med et besøg i Danmark i går.

Håber på aftale med CPH
Hos Ryanair tror man ikke på Norwegians forretningsmodel, og flyselskabet håber, at Københavns Lufthavn vil få øjnene op for, at det kan være risikabelt at forsøge at holde fast i Norwegian på bekostning af Ryanair.

“Vi har fortalt Københavns Lufthavn, at Norwegian ikke kan fortsætte med at betale fulde takster i lufthavnen og samtidig sælge billetter til lavpris. Det hænger ikke sammen, og Norwegian vil ikke kunne overleve med det,“ er vurderingen fra Michael O´Leary.

Derfor forventer Ryanair, at lufthavnens ledelse snart vil være klar til at gå ind i en tættere dialog om en aftale, der skal danne grundlag for en Ryanair-debut i Københavns Lufthavn.

“Jeg vil tro, at det vil ske inden for et år eller to, hvor vi kan nå til enighed om en aftale med Københavns Lufthavn,“ understreger Michael O´Leary.

I samme åndedrag anerkender Ryanair-bossen, at der skal være højere takster i Københavns Lufthavn i forhold til de sekundære lufthavne, men stadig vil man ikke betale fuld pris. For så vil Ryanair ifølge Michael O´Leary hellere vokse i andre europæiske lufthavne.

“Det er vigtigt for os, at Københavns Lufthavn bliver konkurrencedygtige på taksterne. Vi forventer ikke, at vi skal have rabat i Københavns Lufthavn, fordi vi er Ryanair, men fordi vi kan levere vækst og understøtte lufthavnens udvikling.“