Et Boeing 737-800 fly fra Ryanair lander i Rom Fiumicino-lufthavnen. Foto: Alessandro Ambrosetti / Wikimedia Commons.

Ryanair er blevet netværksselskab

Onsdag blev Ryanair et netværksselskab, da det irske lavprisselskab åbnede op for flyvninger til og fra Rom på samme billet.

Siden Herb Kelleher i 1970’erne grundlagde Southwest Airlines i USA, har definitionen på et rigtigt lavprisselskab været, at det ikke var muligt at flyve videre fra ankomstlufthavnen til en tredje destination. I hvert fald ikke på samme billet. Hos lavprisselskaberne havde man kun point-to-point trafik, hvor eksempelvis ens kuffert kun kunne checkes ind til én flyrejse og ikke videre ud i verden fra ankomstlufthavnen.

Men med virkning fra i går, så er det ikke sådan længere sådan hos lavprisselskabet Ryanair. Det irske flyselskab, der ynder at betegne sig selv som et ultralavprisselskab, er nemlig på papiret blevet et netværksselskab i stil med SAS, Lufthansa, British Airways og lignende.

I første omgang dog kun i et meget lille skala. Ryanair giver nemlig nu mulighed for at flyve til Roms Fiumicino-lufthavn fra en af 10 udvalgte byer og derfra videre til en anden af de 10 destinationer – uden man skal checke sig selv eller sin bagage ind igen.

Kæmper for livet
Den nye service gælder blandt for flyvninger mellem Rom og Alicante, Barcelona, Bari, Bruxelles, Catania, Comiso, Malta og Palermo. Og Ryanair regner med at endnu flere destinationer vil blive hægtet på.

Den geografi-stærke læser vil have bemærket, at fire af de otte nævnte destinationer er italienske. Dermed styrker Ryanair sit italienske indenrigsprodukt. Det irske flyselskab er i forvejen størst på de italienske indenrigsruter. Men at stå endnu stærkere er nok ikke noget dårligt træk i en tid, hvor det italienske netværksselskab Alitalia kæmper for livet. Alitalia blev fornylig sat under administration, idet en statslig udpeget administrator har fået 180 dage til at rydde op i selskabet, få det rekonstrukteret eller solgt, hvis ikke det skal gå konkurs.

Med det nye netværks-setup, så kan passagerer på Ryanairs hjemmeside booke billetter fra eksempelvis Bruxelles til Comiso via Rom Fiumicino-lufthavn. De kan også checke bagage ind hele vejen fra eksempelvis Palermo til Barcelona via Rom.

Rulle ud i andre lufthavne
Så længe den nye Ryanair-service kun omfatter Rom Fiumicino, så er der ikke udsigt til at København bliver koblet på det nye Ryanair-netværk. Ryanairs Rom-rute fra København går nemlig til den anden Rom-lufthavn, Ciampino. Men Ryanair vil ikke udelukke, at Ciampino en dag også får netværks-setup’et.

“Hvis dette er en succes i Rom Fiumicino, så vil vi se på også at rulle det ud i andre lufthavne,” siger Arune Jaraite fra Ryanairs kommunikationsafdeling til CHECK-IN.dk.

Ryanair er allerede langt med planerne om at lave et lignende setup flere andre steder i Europa. Dog ikke med forbindelse mellem to Ryanair-flyvninger, men derimod forbindelse mellem en europæisk Ryanair-flyvning og et andet selskabs oversøiske flyvning.

”Vi har talt med en række flyselskaber om at føde ind til deres langdistanceflyvninger i flere måneder, og vi er i fremskredne samtaler med Aer Lingus i Dublin og Norwegian i Barcelona, Cork og London Gatwick. Da vi har det største rutenetværk i Europa, er det et logisk træk og et meget attraktivt forslag til langruteselskaberne,” understreger Arune Jaraite.

Mindre støjende topchef
Netværks-setup’et er det seneste i en lang række af tiltag, som Ryanair har taget de senere år som led i sit ”Always Getting Better”-program. Det har blandt andet omfattet en ny og mere brugervenlig hjemmeside, muligheden for gratis at medbringe to stykker håndbagage, ruter fra primære lufthavne som København, Oslo Gardermoen og Frankfurt samt nye læderkabiner med flere mørkeblå ”business”-farver og færre ”udsalgs-gule” farver.

Og endelig en mindre støjende topchef, Michael O’Leary, der tidligere nærmest gjorde en dyd ud af at skælde ud på passagererne og latterliggøre dem.

 

 

Relaterede artikler:

Alitalia sat under administration

Ryanair åbner CPH-rute til Rom

Ryanair åbner op for connecting flights

IT-problemer for Ryanair og Norwegian

Norwegian og Ryanair tæt på feeder-aftale