Ryanair-debut til Rom og retur

ANMELDELSE: Flyjournalistens Ryanair-debut bød på overraskende god mad og service.

Om flyvningen
Flynummer: FR407
Dato: 8. april 2017
Fra/til: Rom Ciampino – Københavns Lufthavn
Flyselskab: Ryanair
Serviceklasse: Economy
Bagage: Kun håndbagage
Sæde: 28B

Undertegnede har skrevet flere hundrede artikler om Ryanair, deltaget i mere end 20 pressemøder med Ryanair og sågar rapporteret fra en 10 timer lang retssag mod Ryanair. Men fløjet med det kontroversielle irske lavprisselskab havde jeg ikke indtil i sidste uge.

Det blev der rådet bod på, da jeg fløj fra Københavns Lufthavn til Roms Ciampino-lufthavn og retur. Denne anmeldelse fokuserer på hjemturen lørdag.

Før rejsen
Check-in blev foretaget på Ryanairs velfungerende app i starten af ugen, så boardingkortene lå blot klar i app’en på min telefon. Ved siden af selve billetten betalte vi ekstra for at forhåndsreservere sæder ved siden af hinanden.

Ciampino er den mindste af Rom’s to lufthavne og bruges kun af Wizz Air og Ryanair. Lufthavnen ligger syd for byen og busser bringer en frem og tilbage mellem lufthavnen og Rom’s hovedbanegård Termini på bare 45 minutter. Det koster 4-5 euro og flere konkurrerende busselskaber har tilsammen flere end 30 daglige ture i hver retning fra tidlig morgen til sen aften. Der er trådløst internet i busserne.

I lufthavnen
Rom Ciampino-lufthavnen (med IATA-koden CIA) lever ikke op til ens fordomme om en slidt og forfalden italiensk lavprislufthavn med kaotiske tilstande og alenlange køer. CIA-lufthavnen er ren og velholdt med pæne toiletter, check-in skranker og så videre. Turen gennem sikkerhedskontrollen starter ved de automatiske boardingkort-scannere, der er magen til dem, man ser i Københavns Lufthavn. En medarbejder guider beredvilligt passagererne igennem de fire sluser og hen til køen til selve sikkerhedskontrollen. Her er otte spor og lørdag formiddag er fem af sporene åbne. Vi glider igennem på ganske få minutter og får et ”fortsat god rejse” med på vejen af det venlige personale.

”Airside” tårner en alenlang kø sig pludselig op lige foran os. Men et hurtigt kig på skiltene i loftet fortæller os, at det er køen til paskontrollen for de rejsende, der skal til destinationer i non-Schengen lande. Vi skal til Danmark, som er en del af Schengen-samarbejdet, og derfor går vi til venstre ud i Terminal A. Et stort lokale med gates’ene langs væggen og stole for resten.

Turen fra banegården i det centrale rom til en stol i nærheden af gaten har taget 59 minutter inklusiv et toiletbesøg, så der er fin tid til et besøg i ”tax free-butikken” i den ene ende af lokalet.

Boarding
Så snart flyet er ankommet fra en anden destination og passagererne begynder at gå ud, begynder personalet at boarde os. Hurtigt og smilende får de to medarbejdere os igennem, og vi tager opstilling udenfor terminalen i båse, så vi er klar til at gå ombord, så snart kabinepersonalet har ryddet op efter de forrige passagerer. En vigtig brik i arbejdet med at holde ”turnaround-tiden” nede.

Kabine og sæde
Det gælder om lige at få bukket benene rigtigt, for at kunne skrue 188 centimeters krop – heraf en meget stor del ben – ned i sæde 28B. Men det lykkedes. Benpladsen havde naturligvis været endnu mindre, hvis der skulle have været en lomme i stoleryggen foran en. Men det er en smule irriterende, at der ikke er noget sted at anbringe ens bog. Hverken foroven eller forneden på stoleryggen. Det betyder, at instruktionen om nødudgange med mere er klistret bag på stolen. Det er således lige ud for ens øjne under hele flyveturen. Praktisk, men kan måske også virke en anelse foruroligende for nogen.

Kabinens blå og gule farver er bare ikke særligt kønne. Men billetten var relativ billig, og flyet trillede ud til startbanen kun få minutter forsinket.

Sikkerhedsinstruktionerne kørte på både italiensk, engelsk og dansk (båndoptagelse), så det var alt i alt meget betryggende, og informationsniveauet var generelt højt – og forståeligt. Engelsk med italiensk accent er ofte lettere at forstå end svensk.

Måltider og service
Alt for ofte har jeg siddet på et fly fra et netværksselskab og skulle vælge mellem eksempelvis en sandwich med elgkød eller en blåbær-muffin, fordi det var det eneste de havde tilbage eller solgte på lige præcis det tidspunkt af dagen. Ikke overraskende at Københavns Lufthavn har set et marked for ”food to fly”.

I sit katalog med varer til salg ombord på flyene har Ryanair ikke mindre end 13 sider med mad og drikkevarer. Pandekager, croissanter, lasagne, sandwich, panini, nudler, supper, peanuts, oliven, chokoladebarer, vodka, whiskey, øl, mousserende vin, sodavand, kildevand og kaffe. Mulighederne var mange, og de skulle naturligvis afprøves.

Min rejsefælle og jeg bestilte en panini-sandwich med skinke og ost, en omgang kylling i sur-sød sauce med ris, to colaer og to æsker med Pringles-chips. Maden kostede henholdsvis 5,5 og 6,0 euro, mens drikkevarerne og chipsene kostede 2,5 euro per styk. I alt 21,5 euro – svarende til 160 kroner. Ryanair har dog et pakketilbud, hvor mad, drikkevarer og chips koster 10 euro. Så vi endte med at betale 20 euro – svarende til 149 kroner.

Selve betalingen tog dog sin tid. Vi havde brændt alle vores kontanter af i Rom og havde derfor kun kreditkort. Til gengæld havde kreditkortmaskinen en lidt dårlig dag. Først efter adskillige forsøg og længe efter at vi havde spist maden, lykkedes det at gennemføre transaktionen. Personalet smilede og beklagede igen og igen.

Både sandwich og kyllingen var dejligt varme og smagte overraskende godt. Her var ikke tale om Michelin-mad, men det smagte af noget, det var appetitligt og mættende. Samlet set helt klart pengene værd.

Man kunne have købt en billigere frisksmurt sandwich med parmaskinke og mozzarella-ost i lufthavnen, sådan som sidemanden havde gjort. Men formålet her var at sammenligne Ryanairs madtilbud ombord med det vi har oplevet hos netværksselskaberne. Og det gjorde de ganske godt. Jeg havde godt kunne bruge det udvalg på min lange tur fra Nordnorge til København i januar, hvor valget på turen mellem Tromsø og Oslo stod mellem en daggammel sandwich med svensk elgkød eller en muffin. Jeg valgte at ignorere mine skrigende tarme og købte en fransk hotdog hjemme i Københavns Lufthavn. Priserne på mad i Norge er så høje, at madindkøb i Oslo Gardermoen var udelukket.

Passagerer venter på flyet i CPH GO.

Ankomst
Tilbage til den aktuelle tur hjem fra Rom. Det flinke personale fik solgt noget parfume til min medrejsende og andre passagerer inden vi landede rimelig hårdt i Københavns Lufthavn akkompagneret af en nærmest absurd høj fanfare.

Ryanair benytter sammen med easyJet og Transavia Københavns Lufthavns særlige lavprisfinger, CPH GO. Den har ingen jetbroer, så man skal udenfor for at komme mellem fly og terminal. Ingen problemer på en gråvejrsdag. Men nok knap så sjovt, når det styrter ned. Til gengæld betyder det, at man kan gå fra borde ad bagdøren. Dermed var vi hurtigere ude af flyet, end vi normalt ville have været fra en placering på række 28.

Gåturen fra CPH GO til lufthavnens ankomsthal er lang, men til gengæld dejlig fri for butikker og rejsende, der skal alle mulige andre steder. Kun gående på vej til eller fra GO-fingeren. Desuden er der i den nye midlertidige forbindelsesgang ud til GO gode vinduer, så man let kan studere hvor stor Airbus A380’eren fra Emirates Airlines er ved siden af Royal Jordanians lille Airbus A319, når de holder parkeret ved gates’ene langs Finger C.

Konklusion:
Hvis pris vejer tungere end at personalet behandles ordentligt – og det bevidnede det propfyldte fly om, at det gør det i sidste ende for mange – så er Ryanair et glimrende valg, hvis turen går til Rom.

Det er ikke nogen ekstra udfordring, at selskabet fra CPH benytter Ciampino-lufthavnen og ikke Fiumicino-lufthavnen, sådan som Norwegian og SAS gør det. Snarere tværtimod. Turen ind til byen tager lige så lang tid, og den mindre lufthavn er mere overskuelig. Service, mad og drikke ombord var overraskende godt, og benpladsen var som forventet ikke det, der var mest af.

Om flyvningen Flynummer: FR407 Dato: 8. april 2017 Fra/til: Rom Ciampino - Københavns Lufthavn Flyselskab: Ryanair Serviceklasse: Economy Bagage: Kun håndbagage Sæde: 28B Undertegnede har skrevet flere hundrede artikler om Ryanair, deltaget i mere end 20 pressemøder med Ryanair og sågar rapporteret fra en 10 timer lang retssag mod Ryanair. Men fløjet med det kontroversielle irske lavprisselskab havde jeg ikke indtil i sidste uge. Det blev der rådet bod på, da jeg fløj fra Københavns Lufthavn til Roms Ciampino-lufthavn og retur. Denne anmeldelse fokuserer på hjemturen lørdag. Før rejsen Check-in blev foretaget på Ryanairs velfungerende app i starten af ugen,…

Bedømmelse

Samlet bedømmelse

Oversigt :
Plus: Stort udvalg af mad og drikke, Venligt personale. Punktlighed.

Minus: Benplads og sæder.

x

Læs Også

Genåbner Egypten-rute

Et egyptisk flyselskab genåbner i næste måned rute fra Sharm el Sheikh til København og Billund-rute er også på trapperne.

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.

Ryanair tilbyder konge job

Den hollandske konge har i 21 år fløjet hemmeligt for KLM. Nu tilbydes han at flyve for Ryanair.

Overvejer ruteflyvning fra Roskilde

Et flyselskab er så interesseret i at starte ruteflyvning fra Roskilde Lufthavn, at lufthavnen har fået Roskilde Kommune til at mere end firdoble antallet af tilladte operationer med store fly.

Ryanair er blevet netværksselskab

Onsdag blev Ryanair et netværksselskab, da det irske lavprisselskab åbnede op for flyvninger til og fra Rom på samme billet.

Minister giver smagsprøve på luftfartsstrategi

Dette års Folkemøde byder på en eksklusiv snak med transportministeren om luftfartsstrategien samt et direkte møde mellem to af luftfartsbranchens største kamphaner.