Ryanairs flåde består af Boeing 737-800 fly (Foto: Ryanair)

Ryanair får fred til at åbne base

Fagbevægelsen kommer ikke til at kunne lave en lovlig blokade af Ryanair, når selskabets base i CPH åbner 26. marts. Arbejdsretten vil nemlig først se på striden den dag.

Selvom fagbevægelsens folk havde travlt med at udlægge teksten anderledes, så vandt Ryanair torsdag i Arbejdsretten en lille delsejr i striden med den danske fagbevægelse med Flyvebranchens Personale Union (FPU) i spidsen.

Selskabet kan i fred og ro åbne sin nye base i Københavns Lufthavn den 26. marts uden at fagbevægelsen kan stikke en kæp i hjulet med en blokade fra dag ét, som store dele af fagbevægelsen ellers havde sat næsen op efter. I hvert fald ikke med en lovlig blokade.

Tre til fire uger
Arbejdsretten vil nemlig først behandle sagen ved en såkaldt hovedforhandling netop den 26. marts. Herefter vil der typisk gå tre til fire uger inden Arbejdsretten kommer med sin afgørelse, og erklærer en konflikt og en sympatikonflikt mod selskabet lovlig eller ulovlig.

Op mod 200 demonstranter fra forskellige fagforeninger havde taget opstilling foran Arbejdsretten inden mødet startede torsdag eftermiddag. Der var dog kun tale om et såkaldt sættemøde, hvor parterne indleverede hver deres sagsfremstilling til en højesteretsdommer. Han vil nu sammen med to andre højesteretsdommere tygge papirer igennem og se parterne igen den 26. marts.

Ryanair tyvstarter
Hvis Arbejdsretten kommer frem til, at det vil være lovligt at indlede blokader, så vil de sandsynligvis først kunne iværksættes omkring 1. maj – mere end en måned efter at Ryanair har åbnet sin base med et fly og omkring 30 piloter og stewardesser. Og halvandet måned efter at det første Ryanair-fly har sat hjulene ned i Københavns Lufthavn. Ryanair tyvstarter nemlig på sin entré på Amager ved at åbne en rute mellem København og Dublin den 18. marts. En rute, der vil blive opereret fra selskabets base i Dublin.

At udsigten til blokader fra dag ét er minimeret, betyder, at Ryanair ikke behøver lægge planer for hvordan flyvningerne til og fra København kan opereres fra andre baser – sådan som selskabet ellers har påpeget, at de kunne finde på at gøre.

Gratis omtale
Når Ryanair-basen åbner vil selskabet begynde at flyve til London Luton to gange dagligt, til Milano Bergamo en gang dagligt og til Warszawa Modlin en gang dagligt. Herudover åbner selskabet til efteråret yderligere fire ruter til Bruxelles Charleroi, Stockholm Skavsta, Madrid og Rom Ciampino.

Ryanair har tidligere annonceret, at de agter at åbne i alt 13 ruter fra København i løbet af i år. Flere ruteannonceringer er derfor sandsynligvis på trapperne ved pressemøder, der qua konflikten med fagbevægelsen, vil være væsentlig mere velbesøgte, end når andre nye flyselskaber annoncerer nye ruter fra Københavns Lufthavn.

Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, har tidligere ikke lagt skjul på, at konflikten med FPU og resten af fagbevægelsen giver selskabet masser af gratis omtale.