Ryanair Boeing 737-800 (EI-DLV) i East Midlands Airport (Foto: Stefan Kornas | @twittalegend)

Ryanair-fly til København måtte sikkerhedslande

Et tabt næsehjul var årsagen til, at et Boeing 737-fly fra Ryanair fredag formiddag måtte sikkerhedslande i East Midlands på vej fra London til København.

Passagererne ombord på et Ryanair-fly med rutenummer FR7384 fra London til København fik sig fredag formiddag en noget anderledes oplevelse, der indebar et ufrivilligt besøg i en anden lufthavn i England.

Det 189-sæder store Boeing 737-fly var lettet fra London-Stansted lufthavnen kl. 09.06 lokal tid med kurs mod den danske hovedstadslufthavn. Efter starten blev det konstateret, at det ene af flyets to næsehjul var faldet af, hvorfor piloterne, efter i 20 minutter at have cirklet i 17.000 fods højde (ca. 5.200 meter, red.) over Ipswich-området, valgte at sætte kursen nordover mod East Midlands Airport.

Her gennemførte flyet kl. 10.29 en sikkerhedslanding, der forløb helt uden dramatik.

“Flyet fra Stansted til København sikkerhedslandede i East Midlands, fordi det tabte et af de to næsehjul efter starten. En sikker landing blev gennemført i East Midlands, og passagererne har nu forladt flyet og vil gå ombord i et reservefly i løbet af kort tid,” sagde en pressetalsmand for Ryanair til Nottingham Post.

Ældre Ryanair-fly
Passagerene blev fløjet fra East Midlands til København med et reservefly, og dette landede i CPH kl. 16.18 med fire og en halv times forsinkelse.

Uheldsflyet var fra Ryanairs base i Kaunas i Litauen, hvorfra det var ankommet til København tidligt fredag morgen for at flyve en rotation til London-Stansted. Ryanair valgte angiveligt at dirigere flyet til East Midlands for at undgå at komme til at spærre landingsbanen i den travle Stansted-lufthavn. Det understøttes også af, at reserveflyet blev fløjet tomt fra Stansted til East Midland for derefter at bringe passagerne til CPH.

Det uheldsramte fly har registreringen EI-DLV og er et af Ryanairs ældre fly, da det blev leveret tilbage i september 2006. Den gennemsnitlige alder på Ryanairs 400 Boeing 737-fly er i dag på 6,8 år.

Den britiske havarikommission AAIB meddelte fredag formiddag, at man havde sendt et team til East Midlands Airport for at undersøge hændelsen. Kilder tæt på hændelsen antyder, at der kan være tale om en knækket aksel, idet låseboltene var intakte.

 

Relaterede artikler:

Lyde fik Ryanair-fly til at returnere til CPH

Ryanair-fly til Billund med motorproblemer

Italiensk undersøgelse af Ryanair-flyvning til Billund