Ryanair indgår overenskomster

Ryanair har indgået overenskomster med piloterne på alle sine 76 baser og kabinepersonalet på de to største baser.

Det irske lavprisflyselskab Ryanair har indgået en aftale med sine piloter om løn- og arbejdsvilkår de næste fem år. Aftalen omfatter alle fastansatte piloter på selskabets 76 baser i Europa. Samtidig har Ryanair indgået en lignende femårige aftale med kabinepersonalet på selskabets to største baser i Dublin og London Stansted-lufthavnen.

Mere end 90 procent af kabinepersonalet stemte for aftalen, som blandt andet giver lønstigninger, bedre vagtplaner og hurtigere muligheder for forfremmelse.

Ryanair vil nu give sig i kast med at forhandle aftaler på plads med kabinepersonalet på de øvrige baser.

”Vi er meget stolte over, at gennem Ryanairs 30 år lange historie, er vores kunder aldrig blevet forstyrret af en strejke blandt Ryanairs ansatte. Det er en uovertruffen rekord, som overgår et enhver andet europæisk flyselskab. Vi stoler på, at med disse nye forbedrede 5 års lønaftaler kan vi fastholde den rekord indtil mindst 2020,” siger Ryanairs personaledirektør, Eddie Wilson.

Indlede sympatikonflikt
Det er værd at bemærke, at de nye aftaler er indgået direkte mellem Ryanair og valgte repræsentanter for medarbejderne. Der er ikke tale om overenskomster i traditionel forstand, som indgås med en fagforening, der repræsenterer de ansatte. Ryanair forhandler nemlig ikke med fagforeninger. Det fastslog det irske lavprisselskab igen og igen i forbindelse med den polemik der opstod i foråret, da Ryanair etablerede base i Københavns Lufthavn med et fly, 10 piloter og 30 kabineansatte.

Fagforeningen Flyvebranchens Personale Union ønskede at tegne overenskomst med Ryanair for personalet på den nye base i Københavns Lufthavn og den tre år gamle base i Billund Lufthavn. Det ønskede Ryanair ikke. Det fik FPU til at gå i Arbejdsretten, hvor Ryanair tabte sagen. FPU var i sin gpde ret til at indlede blokade mod Ryanairs baser i Danmark og andre fagforbund var i deres gode ret til at indlede sympatikonflikt. Lige inden sympatikonflikterne kunne træde i kraft og markant genere Ryanairs operationer, så valgte selskabet at lukke sine to danske baser.

Ryanair flyver stadig fra Billund og København. Det sker dog ikke med fly og personale, der er baseret i landet.