Ryanair-kaptajn: Det mangler folk på alle niveauer

En dansk Ryanair-kaptajn hævder, at selskabet altid har været underbemandet, og med masser af nye fly på vej, kan det ende galt for Ryanair, hvis der ikke er piloter nok.

De omkring 2.100 flyaflysninger fra midten af september frem til den 28. oktober kommer ikke bag på Ryanairs piloter. Heller ikke de kommende 34 rutelukninger i vintertrafikprogrammet, der vil føre til yderligere 18.000 aflysninger.

Pilotmangel i Ryanair er tilsyneladende et problem, der har eksisteret i flere år, og nu er det endelig kommet frem i lyset som følge af omlægningen af ferieåret fra regnskabsåret 1. april til 31. marts til fremover at være kalenderåret. Det betyder nemlig, at piloternes fire ugers hovedferie skal holdes i løbet af ni måneder i overgangsåret.

“Vi havde også mange aflysninger sidste år, men der lykkedes det bare at skjule det bedre, ligesom omfanget heller ikke var så stort. Der er især mangel på kaptajner og erfarne styrmænd, men generelt er selskabet underbemandet på alle niveauer,” siger en dansk Ryanair-kaptajn til CHECK-IN.dk.

Ryanair-kaptajnen ønsker ikke at få sit navn frem i denne artikel, men redaktionen er bekendt med hans identitet.

Ikke styr på planlægningen
Kaptajnen fortæller, at han frivilligt har budt ind med fridage hist og her, hvor han vil kunne tage ekstra vagter i den periode, hvor 10 fly indtil videre er sat på jorden.

“Jeg blev ringet op af en af cheferne i den såkaldte rostering-department, der planlægger piloternes vagtplaner. Jeg tilbød nogle dage, men de vendte aldrig tilbage. Sidenhen har jeg skrevet til afdelingen, men de har ikke svaret på mine spørgsmål. Der er simpelthen ikke nok ressourcer til at styre det,” lyder det fra den erfarne Ryanair-kaptajn, der har været ansat i Ryanair i en årrække.

Han frygter også, at der blive store problemer i forbindelse med trafikprogrammet for jule- og nytårsperioden og undrer sig samtidig over, hvorfor Ryanair ikke indlejer fly med piloter fra andre selskaber, som Norwegian eksempelvis har gjort for at beskytte kunderne.

“Det er officielt, at der er tale om 10 fly, der er sat på jorden i seks uger, men kilder i virksomheden fortæller, at der i forvejen var op imod 10 andre fly, der ikke kunne bemandes. Det er Michael O´Leary (Ryanairs topchef, red.), der i sidste ende har ansvaret for det, og han lever tilsyneladende i fortiden. Der mangler folk i hele organisationen.”

O´Leary er nødt til at skifte kurs
Den store bekymring hos Ryanair-piloterne er også, at selskabet i de kommende år får leveret nye fly og vil ekspandere fra de nuværende 400 fly op til i alt 550, og uden piloter til at flyve flyene, forudser man, at det let kan udvikle sig til en endnu større krise for det irske lavprisflyselskab.

“Vi kommer til at modtage syv nye fly hver måned, og hvis man ikke har piloter til at flyve dem, så kommer til at gå galt. Michael O´Leary bliver simpelthen nødt til at skifte kurs, og hvis han ikke får tingene rettet op inden jul, så tror jeg ikke længere, at han kan fortsætte som selskabets topchef,” er vurderingen

Selvom piloterne er bekymrede over fremtiden i Ryanair, hvis de nuværende arbejds- og ansættelsesforhold ikke forbedres, så frygter de erfarne piloter ikke personligt for deres job.

“Der er ingen af os, der bliver arbejdsløse. Vi kan altid få et job hos Norwegian i stedet for.”

 

Relaterede artikler:

Ryanair krisen – dag for dag

Ryanair skærer ned i København

Her er alle Ryanairs danske aflysninger (opd.)

Sådan er det at være Ryanair-pilot – del 2

Sådan er det at være Ryanair-pilot – del 1

x

Læs Også

SAS har fundet en ny Provence-lufthavn

SAS vil i i højsæsonen 2018 flyve tre gange om ugen til Provence-lufthavnen Toulon, der ligger mellem Cannes og Marseille på den franske riviera.

Alsie Express skruer op for charterflyvninger

Alsie Express fortsætter med at flyve chartergæster fra Gislev Rejser til Italien, og fra næste år vil det være muligt at flyve til endnu en italiensk destination.

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.