Stockholm-Arlanda Lufthavn (Foto: Peter Phillips)

Ryanair kigger på ruter til Arlanda og Gardermoen

Ryanairs første skandinaviske rute fra den kommende base i København bliver til Skavsta syd for Stockholm. Men både Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen er på det irske selskabs radar.

Ryanair kommer ikke kun til at flyve til soldestinationer og europæiske storbyer, når de etablerer deres base i Københavns Lufthavn. Også på ruter inden for Skandinavien kommer selskabet til at gøre sin entré. I første omgang med én daglig flyvning fra 25. oktober fra Københavns Lufthavn til den lille Skavsta-lufthavn langt syd for den svenske hovedstad Stockholm.

Men Ryanair har appetit på mere end det i Skandinavien. Selskabet ser nemlig på muligheden for at blive en større spiller på det intraskandinaviske marked. Således indgår ruter fra Københavns Lufthavn til Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen i selskabets overvejelser om nye ruter fra København i fremtiden.

”Vi ser på Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen samt en række andre skandinaviske destinationer,” siger Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, til CHECK-IN.dk.

”På en rute fra København til Arlanda ville vi ikke kunne nøjes med en daglig afgang, som til Skavsta. Her ville vi nok skulle op på fire til fem daglige flyvninger,” vurderer David O’Brien.

Den kommende Skavsta-rute blev annonceret på et pressemøde i København torsdag og får selskab af to ruter til Rom Ciampino og Madrid fra den 2. september og en rute til Bruxelles Charleroi fra den 25. oktober.

Flere ruter på vej
I oktober sidste år, da Ryanair meddelte, at de etablerer base i Københavns Lufthavn, annoncerede irerne tre ruter fra basens første dag den 26. marts. Det bliver til London Luton, Warszawa Modlin og Milano Bergamo. Ryanair vil starte ud med to daglige flyvninger til London Luton, en gang dagligt til Milano Bergamo og en gang dagligt til Warszawa Modlin.

Basen startes op med ét fly. Til september stationeres fly nummer to og tre i Københavns Lufthavn. De skal bruges til ruterne til Madrid og Rom samt til at øge frekvenserne på London Luton- og Milano Bergamo til henholdsvis tre og to daglige flyvninger.

De nu syv annoncerede nye ruter får inden for omkring en måneds tid følgeskab af yderligere omkring fem nye ruter. David O’Brien fortalte således på pressemødet, at man netop nu taler med Københavns Lufthavn om hvilke ruter det bør være.

Ryanair har kig på Stockholms primære lufthavn, Arlanda, som ny destination fra den kommende base i Københavns Lufthavn.

x

Læs Også

SAS: Vi kommer ikke til at samarbejde med Ryanair

Ryanair ønsker at samarbejde med de europæiske netværksselskaber om at føde trafik ind til langdistanceruterne. SAS afviser blankt et samarbejde med Ryanair.

Fortsat tocifret lavprisvækst

Europas fire største lavprisflyselskaber er vokset med 9,3 mio. passagerer i årets fire første måneder, og det repræsenter en samlet vækst på 13,4 procent.

Lufthansa og Frankfurt atter på talefod

For bare få måneder siden truede Lufthansa Gruppen med at fjerne ruter fra Frankfurt Lufthavn. Nu er forholdet mellem lufthavnen og dets største bruger blevet bedre.

Aarhus Lufthavn: 100.000 ekstra passagerer på vej

Passagerantallet gik i april tilbage i Aarhus Lufthavn, der dog håber, at en række nye ruter vil bringe 100.000 ekstra passagerer om året med sig.

SAS er modstander af USA-kontrol i Skandinavien

Mens Sverige og tildels også Norge arbejder for at få fremskudt USA-kontrol i lufthavnene i Stockholm og Oslo, erklærer SAS sig som direkte modstander af initiativet.

Svensk storoffensiv kan true Københavns Lufthavn

Den svenske lufthavnsoperatør Swedavia har indtil videre sikret sig 26 nye ruter fra Stockholm-Arlanda i løbet af 2017. Det kan sætte CPH under pres.