Ryanair klar til at tage imod kritik

Ryanair har lanceret “Rate My Flight” funktionen på selskabets App, og nu kan passagererne efter flyvningen give en bedømmelse af oplevelsen.

Mange har en mening om Ryanair, uanset om man har prøvet at flyve med selskabet eller ej. De kunder, der allerede har været på vingerne med det irske lavprisflyselskab, vælger enten at sige “aldrig igen”, mens andre nøjes med at konstatere, at det er et flyselskab, som alle andre.

Nu har Ryanair givet kunderne mulighed for at vurdere kvaliteten af rejsen. I foråret udviklede Ryanair således en “Rate My Flight” funktion til app´en, således at passagererne kunne give øjeblikkelig feed-back efter landingen. Forudsætningen er dog, at man har downloaded app´en og slået funktionen med “push beskeder” til.

Via Ryanairs mobil app kan man vurdere flyvningen, når den er afsluttet.

I juni og juli var der 8.800 passagerer, der havde valgt at give en bedømmelse af Ryanair-flyvningen. Via app´en blev passagererne bedt om at forholde sig til fem elementer, som man kunne vurdere som enten “meget god”, “OK” eller “dårlig”. Ifølge symbolet for OK er det en såkaldt hverken/eller vurdering.

Ønsker større udvalg af mad og drikke
Ryanair har netop offentliggjort resultatet af sommerens tilfredshedsundersøgelse. Datamaterialet må siges at være noget spinkelt, idet samlet 21,9 mio. passagerer rejste med det irske lavprisflyselskab i juni og juli måned, og 8.800 besvarelser er derfor ikke på nogen måde repræsentativt.

Det kan dog konstateres, at Ryanair-passagererne overvejende var tilfredse, selvom hele 36 procent vurderede den overordnede oplevelse som hverken/eller i OK-kategorien.

Det fremgår også af undersøgelsen, at der er et udviklingspotentiale omkring udvalget af mad og drikke. Kun 31 procent af de 8.800 besvarelser giver udtryk for, at udvalget er “meget godt”, mens 59 procent blot konstaterer, at det er “OK. Derimod finder hvert 10. rejsende udvalget dårligt.

Størst utilfredshed blandt Ryanair-passagererne er der omkring ombordstigningen og hele boarding-processen. Her mener hele 14 procent, at oplevelsen er dårlig. Netop Ryanair er kendt for at samle alle passagerer i god tid i afgangsgaten, således at det er muligt at vende flyet på 25 minutter uden at blive forsinket som følge af passagerer, der ikke har fundet frem til gaten.

“Rate my Flight” statistik juni og juli 2016

Kategori Meget god OK Dårlig
Overordnet oplevelse 53 % 36 % 11 %
Ombordstigning 49 % 27 % 14 %
Besætningens venlighed 63 % 34 % 3 %
Service ombord 53 % 43 % 4 %
Udvalg af mad og drikke 31 % 59 % 10 %

 

Relaterede artikler:

Ny Ryanair-billettype inkluderer bagage

Ryanair sænker bagagegebyr på korte flyvninger

Sådan ser Ryanairs nye kabiner ud

Ryanair vil have kortere klagefrist

Passagerer skal lægge penge ud for Ryanair