(Foto: Morten Lund Madsen)

Ryanair: Konflikt kan true sikkerheden

Det kan risikere at bringe luftfartssikkerheden i fare, hvis kufferter til Ryanair-fly står ubevogtet hen som følge af en konflikt i CPH, mener Ryanair.

Selvom Ryanair onsdag i sidste uge tabte den meget omtalte sag i Arbejdsretten mod LO, så er Arbejdsretten ikke færdig med det irske lavprisselskab. Så snart dommen var afsagt onsdag eftermiddag i Arbejdsretten, så lagde Ryanair nemlig en ny sag på Arbejdsrettens bord.

Retten slog onsdag fast, at der lovligt kan loves sympatikonflikt mod Ryanairs operationer i Københavns Lufthavn. Det vil eksempelvis sige, at medlemmer af 3F lovligt kan nægte at laste og lodse selskabets fly, ligesom Ryanair-passagerer kan blive afvist i sikkerhedskontrollen.

Sætte sikkerheden i fare
Men visse af de skridt, som lovligt kan iværksættes, kan risikere at sætte luftfartssikkerheden i fare. Det mener Ryanair, der derfor vil bede Arbejdsretten se nøje på hvad der lovligt kan omfattes af en sympatikonflikt.

”Vi vil have undersøgt, om de funktioner i en lufthavn, som indebærer, at der stilles krav til sikkerheden, lovligt kan udsættes for en sympatikonflikt. Det kan være bagagekontrol og undersøgelse af passagerer,” forklarer advokat Michael Møller Nielsen fra advokatfirmaet Lund, Elmer og Sandager, der repræsenterer Ryanair i sagen.

”Det er Ryanairs synspunkt, at det kan få konsekvenser for flysikkerheden. Bliver bagage med Ryanair-mærkat på efterladt i lufthavnen, hvis der er sympatikonflikt mod Ryanair? Alle der har været i en lufthavn ved jo godt hvad truslen er i forhold til efterladt bagage. Det er den slags vi alle sammen har en gensidig interesse i at få fastlagt,” understreger Michael Møller Nielsen.

Kan ikke ankes
Den nye klage er ikke en anke af Arbejdsrettens oprindelige afgørelse, da den ikke kan ankes. Den nye klage får heller ikke opsættende virkning på den første afgørelse. Derfor kan fagbevægelsen fortsat lovligt varsle og iværksætte sympatikonflikt, mens Arbejdsretten behandler Ryanairs nye klage, der er afleveret til Arbejdsretten som et hasteklageskrift.

Den oprindelige sag, der blev afgjort onsdag i sidste uge, var også en hasteklagesag. Det tog dog Arbejdsretten knap fem måneder at behandle sagen fra LO indgav en klage den 3. februar i år.

Forhindre konkurrence
Ryanairs topchef Michael O’Leary gav på et pressemøde fredag udtryk for forundring over, at Arbejdsrettens afgørelse ikke kan ankes, og over at Arbejdsretten ikke havde valgt at sende sagen videre EU-Domstolen.

“Afgørelsen i Arbejdsretten var helt igennem en politisk afgørelse,“ understregede Michael O’Leary.

Ryanair vil parallelt med den nye sag i Arbejdsretten forsøge at tage sagen op med EU-Kommissionen i Bruxelles. Både hvad angår selve disputsen i arbejdsretten, og hvad angår det som Ryanair anser som et bevidst forsøg fra det Ryanair kalder SAS-fagforeninger på at begrænse konkurrencen i Københavns Lufthavn.

”Dette er en handling foretaget af SAS-fagforeninger for at forhindre konkurrence og kundernes frie valg her i København,” slog Michael O’Leary fast på pressemødet.

Derfor vil selskabet nu tage fat i EU’s konkurrencemyndigheder, som den danske EU-Kommissær Margrethe Vestager er politisk chef for,