Ryanair lægger igen billet ind på CPH-ruter

For tredje gang har Ryanair lagt billet ind på landingstilladelser i Københavns Lufthavn. Trækket kommer samtidig med annoncering af nye baser i andre hovedlufthavne.

De gjorde det i 2010 og i 2012. Og nu gør Ryanair det igen. Lægger billet ind på landingstilladelser fra Københavns Lufthavn. I 2010 og 2012 var det i vinterperioderne, at Ryanair kunne tænke sig at få lov at lande på Amager. I denne omgang er det fra marts næste år og sommeren ud at Ryanair har søgt om lov til at flyve fra København til 16 destinationer i blandt andet Polen, Spanien, England og Irland. Det oplyser Airport Coordination Denmark til CHECK-IN.dk. De administrerer tildelingen af landingstilladelser, i fagsproget kaldet ”slots”, i Københavns Lufthavn.

Reservationen af plads på landingsbanerne i Københavns Lufthavn kommer samtidig med at Ryanair har annonceret, at selskabet åbner baser i Bruxelles’ Zaventem Lufthavn og i Rom’s Fiumicino lufthavn. De baseåbninger er opsigtsvækkende, da Ryanair har for vane oftest at holde sig langt væk fra storlufthavne som Bruxelles, Rom – og København. Kun i meget få tilfælde har irerne valgt at give køb på principperne og sætte hjulene ned i storlufthavne.

Samme vilkår som alle andre
I Københavns Lufthavn har man løbende kontakt med Ryanair, men budskabet fra lufthavnen er hver gang, at Ryanair er velkommen. Men det bliver på samme vilkår som alle andre. Og det har indtil nu betydet, at selskabet ikke har ønsket at gøre brug af landingstilladelserne.

I 2012 havde Ryanair bedt om slots til at flyve til 34 destinationer primært i Sydeuropa og på De britiske øer fra 28. oktober det år. Helt konkrete fartplaner viste, at selskabet planlagde at gennemføre i alt 215 ugentlige returflyvninger og at det ville indebære etableringen af en base i København. Her skulle i alt otte fly bo for at kunne løfte det påtænkte trafikprogram.

Hvis Ryanair en da skulle beslutte sig for at komme til Københavns Lufthavn ville det med stor sandsynlighed ikke komme til at gå stille af sig. Selskabet ville blive mødt med markante protester og eventuelt blokader fra blandt andet bagagemedarbejdere organiseret i fagforbundet 3F.