Ryanair Boeing 737MAX 200. (Foto: Boeing)

Ryanair er lun på den største Boeing MAX

Ryanair forventes at placere en stor ordre på den nye store variant i Boeing 737 MAX-serien, som Boeing officielt lancerer i Paris i næste uge.

Når Boeing under næste uges Paris Air Show officielt annoncerer sin nye Boeing 737 MAX 10, så kan det meget vel blive krydret med en stor ordre på det nye fly, der bliver den længste variant i Boeings nye 737 MAX-serie. Serien skal afløse Boeing 737Next Generation-serien, der består af Boeing 737-600, -700 og den populære -800, som Ryanair har mere end 300 eksemplarer af.

Det er netop det irske lavprisselskab, der meget vel kunne blive den første til at købe det nye fly. Kilder fortæller til nyhedsbureauet Reuters, at der forhandles intenst mellem Boeing og Ryanair om en storordre på Boeing 737 MAX 10, der vil have plads til op til 230 passagerer. Ryanairs nuværende 737-800 fly har plads til 189 passagerer, så det ville kraftigt forøge Ryanairs kapacitet at få 41 ekstra sæde at sælge på hvert fly.

Paris Air Show bliver traditionelt brugt af både Airbus og Boeing som afsæt til at præsentere den ene store flyordre efter den anden, da hele verdens øjne netop er rettet mod airshowet i Le Bourget-lufthavnen nord for Paris, hvor op mod 350.000 mennesker er samlet til det syv dage lange airshow, der stadig er verdens største. Med mere end 2.000 journalister og mediefolk tilstede er flyselskaberne og flyproducenterne sikre på at få maksimal omtale af deres aftaler.

Vigtig blåstempling
Ryanair, der er Europas største flyselskab med mere end 100 mio. passagerer sidste år, har normalt ikke problemer med at få mediernes opmærksomhed. Derfor behøver Ryanair egentlig ikke Paris Air Show som platform. Men under Paris Air Show i 2013 satte Ryanair-topchef Michael O’Leary faktisk sin signatur på en endelig aftale med Boeing om 175 eksemplarer af den nuværende Boeing 737-800. Samtidig bekendtgjorde han, at Ryanair agtede at bestille mindst 200 eksemplarer af den nye Boeing 737 MAX. Det udmøntede sig i første omgang til en konkret bestilling året efter på 100 Boeing 737 MAX 200.

Det er endnu usikkert om en eventuel Ryanair-ordre på MAX 10’ere vil supplere MAX 200-ordren fra 2014, eller om der vil være tale om at konvertere nogle af de 100 bestillinger fra MAX 200 til MAX 10.

For Boeing ville en Ryanair-ordre i forlængelse af den officielle lancering af MAX 10 være noget nær det perfekte, som ville fungere som en vigtig blåstempling af projektet og øge Boeings chancer for at få flere af de ekspansive asiatiske lavprisselskaber med på MAX 10-vognen i en tidlig fase – og undgå at de i stedet kaster for meget af deres kærlighed på Airbus A321neo.

Nød til at reagere på
Når Ryanair har kig på den 230-sæders Boeing 737 MAX 10 og ikke bare holder fast i MAX200, så skyldes det blandt andet, at konkurrenterne easyJet og Wizz Air har konverteret mange af deres ordrer på Airbus A320neo til netop Airbus A321neo, som har plads til op mod 235 passagerer. På den måde håber de to selskaber at kunne reducere deres driftsomkostninger yderligere og komme ned på niveau med Ryanair. Simpelthen fordi der er nogle grundudgifter til brændstof, landingsafgifter, leasing og lønninger, som er stort set de samme uanset om man anvender fly med omkring 180-190 sæder eller fly med 230-240 sæder.

Det er Ryanair naturligvis nød til at reagere på. Og derfor sidder Ryanairs folk angiveligt netop nu i forhandlinger med Boeing.

Oprindeligt havde Boeing planer om at den nye Boeing 737 MAX-serie kun skulle have bestået af MAX 7, MAX 8 og MAX 9 samt den særlige ”high density”-udgave af MAX 8 kaldet MAX 200, der ville få plads til knap 200 passagerer. Men efter pres fra flere flyselskaber og med udsigt til at miste markedsandele til Airbus A321neo har Boeing altså besluttet at tilføje Boeing 737 MAX 10. Det vil selskabet officielt annoncere på Paris Air Show i næste uge. Om Ryanairs topchef Michael O’Leary vil være tilstede ved den annoncering vil tiden vise.

 

 

Relaterede artikler:

Kæmpeordre fra Ryanair på ny Boeing 737-version

Ryanair og co. på power shopping i Paris

 

x

Læs Også

Maersk Air-fly startede Ryanair

Ryanair blev startet ved en tilfældighed, fordi danske Maersk Air havde leveret et lille 15-personers fly, som medstifter Tony Ryan ikke vidste. hvad han skulle bruge til.

Ryanair trækker sig fra Alitalia-bud

Ryanair ønsker at koncentrere sig om at løse selskabets egne problemer og trækker sig derfor i budkrigen om Alitalia.

Ryanair aflyser yderligere 18.000 flyvninger

Da Ryanairs piloter ikke kunne købes til at droppe deres ferie, så tager Ryanair nu 25 fly ud af produktion, hvorfor 18.000 flyvninger fjernes fra vintertrafikprogrammet.

Ryanair-kaptajn: Det mangler folk på alle niveauer

En dansk Ryanair-kaptajn hævder, at selskabet altid har været underbemandet, og med masser af nye fly på vej, kan det ende galt for Ryanair, hvis der ikke er piloter nok.

FPU vil hjælpe Ryanair-piloter

Flyvebranchens Personale Union opfordrer Ryanair-piloter til at henvende sig, hvis man ønsker hjælp og støtte i forbindelse med det spirende pilotoprør i Ryanair.

Ryanair krisen – dag for dag

Ryanair er havnet i en dyb krise med utilfredse kunder, en faldende aktiekurs, og hånende konkurrenter, og nu breder et spirende pilotoprør sig med lynets hast.