Ryanair Boeing 737-800 i Billund Lufthavn. (Foto: Jonas Kunzendorf)

Ryanair-pilot: Vi er ikke interesseret i penge

En dansk Ryanair-kaptajn fortæller, at piloterne ikke mangler noget økonomisk, da de er bedre lønnet end eksempelvis piloter hos danske Jet Time.

Det såkaldte pilotoprør i Ryanair ulmer stadig. Der er rapporter om møder på en række baser i Italien og Tyskland, hvor lokale pilotfagforeninger forsøger at hjælpe med at organisere piloterne og formulere nye krav til ledelsen.

Piloterne støttes af den britiske pilotforening BALPA og den irske pendant IALPA, hvor en meget stor del af Ryanairs piloter i dag er organiseret.

I dag er der mellem 50 og 60 danske piloter ansat i Ryanair, og de fleste af disse er også organiseret via BALPA og IALPA, da det ikke giver mening at være medlem af eksempelvis Flyvebranchens Personale Union (FPU), så længe Ryanair ikke har en base i Danmark.

FPU tvang danske piloter ud af landet
Ryanair måtte i sommeren 2015 lukke sine baser i København og Billund efter en lovlig konfliktvarsel fra fagbevægelsen, og dengang var en håndfuld danske piloter efter sigende medlemmer af FPU.

“FPU har ødelagt mere for os piloter, end de har gavnet os. På grund af FPU er jeg blevet tvunget til at møde ind på mit arbejde på udenlandske baser,” forklarer en dansk Ryanair-kaptajn til CHECK-IN.dk.

Han fortæller dog samtidig, at han har fuld forståelse for, at FPU gennem den fælles indsats med de store LO-forbund var med til at lukke basen, da løn- og arbejdsvilkår for kabinebesætningerne ikke var anstændige.

“Piloterne i Ryanair er rimeligt godt stillet i forhold til resten af verden, og vi ligger højere end eksempelvis Jet Time i lønninger. Men det er hos vores kabinepersonale, at der er et problem,” lyder det fra Ryanair-kaptajnen, der ønsker at være anonym.

Handler ikke om penge
Den anonyme pilot mener ikke, at man kan kalde den nuværende interne situation for et decideret oprør blandt piloterne. Snarere er der tale om, at nogle naturlige ting i øjeblikket bevæger sig i en så gunstig retning, at det kommer piloterne til gode.

“For fem år siden havde vi et oprør, hvor vi prøvede at lave en fagforening. Lige nu arbejder tiden og omstændighederne for os,” vurderer Ryanair-kaptajnen.

Den aktuelle kamp handler – i modsætning til mange andre arbejdskampe – ikke om penge, men i stedet om forbedrede arbejdsvilkår for piloterne. Nogle piloter bliver eksempelvis bedt om at bruge deres fritid på at flyve til en af lufthavnene i rutenetværket og der hente et fly for efterfølgende blive betalt for to timer.

“Vi er ikke interesseret i penge, men vi ønsker i stedet at få tingene ændret, så vi  kan få normale arbejdsforhold, der gør det muligt at holde ferie sammen med vores familier, få mere tryghed i ansættelsen samt at få mere ro på i organisationen, så vi ikke hele tiden skal tage imod og oplære ‘grønne’ kolleger.”

Samtidig understreger den danske Ryanair-kaptajn, at mange af de omring 4.200 piloter ansat i Ryanair faktisk også er glade for at arbejde for det irske lavprisflyselskab, når man ser bort fra nogle af de arbejdsbetingelser, som de ønsker ændret.

“Jeg er glad for mit job i Ryanair, og jeg betaler skat i Danmark, og jeg vil gerne være stolt af at være ansat her. Der er faktisk også nogle gode ting i Ryanair, men i alle selskaber vil der altid være noget, som man ikke kan lide. Mange af de piloter, der har forladt Ryanair og eksempelvis har søgt til Norwegian, har gjort det, fordi de hellere vil flyve 787 (de store Dreamliner-langdistancefly, red.),” understreger piloten med de fire kaptajnstriber på uniformsærmet.

 

Relaterede artikler:

Ryanair aflyser yderligere 18.000 flyvninger

Ryanair-kaptajn: Det mangler folk på alle niveauer

Ryanair krisen – dag for dag

Ryanair skærer ned i København

Her er alle Ryanairs danske aflysninger (opd.)

 

x

Læs Også

SAS har fundet en ny Provence-lufthavn

SAS vil i i højsæsonen 2018 flyve tre gange om ugen til Provence-lufthavnen Toulon, der ligger mellem Cannes og Marseille på den franske riviera.

Alsie Express skruer op for charterflyvninger

Alsie Express fortsætter med at flyve chartergæster fra Gislev Rejser til Italien, og fra næste år vil det være muligt at flyve til endnu en italiensk destination.

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.