Ryanair-sag banede vejen for ny LO-formand

Konflikten mellem fagbevægelsen og Ryanair var med til at profilere Lizette Risgaard i kampen om posten som ny LO-formand. En kamp, som hun tirsdag vandt.

Ryanairs topchef Michael O’Leary kom med mange kække replikker og leverede sine budskaber om fagbevægelsen, SAS og andre fjender af Ryanair knivskarpt, da det irske lavprisselskab i forårs- og sommermånederne lagde arm med den danske fagbevægelse. Dels i Arbejdsretten, dels i medierne.

I den anden lejr hos fagbevægelsen stod en talsperson, der var omtrent lige så rap i replikken og god til at komme ”ud gennem skærmen”. Det var LO’s næstformand Lizette Risgaard, der onsdag blev valgt som ny LO-formand efter Harald Børsting.

Rollen som talsperson i den meget omtalte strid med Ryanair gav 55-årige Lizette Risgaard en god platform til at profilere sig selv i valgkampen om at blive den næste LO-formand.

Oprigtigt indigneret
Kontoruddannede Lizette Risgaards engagement i konflikten med Ryanair og rolle som LO’s primære talsperson handlede dog ikke kun om profilering i formandskampen. Det handlede også om at Lizette Risgaard oprigtigt var indigneret over arbejdsvilkårene i Ryanair. Da hun først fandt ud af hvad der egentlig foregik i de højere luftlag.

Ryanair-konflikten var nemlig medvirkende til at mange i LO-fagbevægelsen fik øjnene op for hvad der rent faktisk foregik hos medlemmerne i det lille LO-forbund Flyvebranchens Personale Union og i luftfartsbranchen generelt. En branche, som ellers ikke havde tiltrukket sig den store opmærksomhed hos LO-ledelsen og i den øvrige LO-familien.

Få enderne til at mødes
I Flyvebranchens Personale Union er formand Thilde Waast ikke i tvivl om at Lizette Risgaard som LO-formand vil komme de ansatte i luftfartsbranchen til gavn.

”Det er helt klart en fordel, at hun har været tilknyttet vores branche de senere år og har fået en forståelse for de særlige udfordringer der er i branchen i dag,” siger Thilde Waast til CHECK-IN.dk.

Hun peger desuden på, at Lizette Risgaard var medvirkende til at få enderne til at mødes, da Flyvebranchens Personale Union og Danish Air Transport efter længere tids tovtrækkeri indgik en overenskomst.