Det første Ryanair-fly blev mødt med røde faner, da det landede i CPH i 2015.

Ryanair stævner SAS og SAS-ansatte

Ryanair har stævnet SAS og en medarbejderforening for ansatte i SAS Ground Handling. Parterne mødes i Fogedretten i dag.

Om Ryanairs entré i Københavns Lufthavn vil skabe de 1.700 arbejdspladser, som selskabet har stillet i udsigt, må tiden vise. Flyselskabet har dog allerede nu skabt beskæftigelse i det juridiske system, erfarer CHECK-IN.dk.

Seneste skud på stammen i Ryanairs juridiske offensiv er en stævning af SAS og Ekspeditionsarbejdernes Klub i Københavns Lufthavn. Klubben organiserer bagagemedarbejdere ansat i SAS Ground Handling.

I dag mødes parterne i Fogedretten i København.

Ikke stod i vejen
SAS er stævnet, da Ryanair mener, at selskabet burde have sørget for, at dets medarbejdere ikke stod i vejen for Ryanairs fly. Ryanair mener nemlig, at det i høj grad var ansatte i SAS Ground Handling, der stod i vejen.

Derfor har Ryanairs advokater også sendt en stævning til Ekspeditionsarbejdernes Klub.

”Formålet er at få nedlagt forbud mod bestemte aktioner, som vi mener medlemmer af klubben har været medvirkende til,” forklarer advokat Michael Møller Nielsen fra advokatfirmaet Lund Elmer Sandager, der repræsenterer Ryanair i sagen.

Ikke lave den slags
”Vi ønsker, at Ekspeditionsarbejdernes Klub bliver pålagt at påbyde deres medlemmer ikke at lave den slags,” siger Michael Møller Nielsen med henvisning til episoden onsdag.

Her stillede omkring 50 lufthavnsansatte fra en række forskellige virksomheder sig op rundt om flyet, for at byde det velkomme i Københavns Lufthavn ved det, som de selv kaldte en happening. Det betød, at flyet ikke kunne blive tanket og komme afsted. Først onsdag aften kl. 18.39 kom Ryanairs første ordinære afgang fra Københavns Lufthavn afsted mod Dublin med over tre timers forsinkelse. Noget der ifølge Ryanair kostede selskabet mindst 135.000 kroner.

SAS og Ekspeditionsarbejdernes Klub bekræfter begge overfor CHECK-IN.dk, at de er blevet stævnet af Ryanair og skal møde i retten i dag. Ingen af de to ønsker dog at kommentere sagen.

I egen interesse
Allerede torsdag hev Ryanair en række fagforeninger i Arbejdsretten for at få fastslået, at fagforeningerne havde et ansvar for episoden onsdag. Den sag går nu sin gang i Arbejdsretten.

Derfor undrer det 3F, som organiserer medlemmerne af Ekspeditionsarbejdernes Klub, at det også er nødvendigt med en stævning.

“Vi undrer os over, at man rejser en fogedsag, når man samtidig har rejst en sag i Arbejdsretten. Desuden er det morsomt, at de godt kan bruge den danske model, når det er i deres egen interesse. For arbejdsretten er et af de bærende elementer i den danske model,“ pointerer formand for 3F i Kastrup, Henrik Bay Clausen med henvisning til, at Ryanair flere gange har nægtet at anerkende, at den danske model berører dem og deres kommende base i Københavns Lufthavn.

Ved siden af sagerne i Fogedretten og Arbejdsretten afledt af onsdagens begivenheder, så er Ryanair involveret i en større sag i Arbejdsretten. Det er LO og Flyvebranchens Personale Union (FPU), der har slæbt Ryanair i Arbejdsretten for at få selskabet til at tegne overenskomst for de omkring 30 ansatte, som får Københavns Lufthavn som udgangspunkt, når Ryanair på torsdag åbner base i lufthavnen. Samme dag er der et nyt retsmøde i den sag i Arbejdsretten på Sankt Annæ Plads i København.