Boeing 737-800 fra Ryanair i Billund Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Ryanair tilbyder større og billigere bagage

Det irske lavprisflyselskab Ryanair tager konsekvensen af for lidt plads i kabinen og sænker gebyret for indchecket bagage, samtidig med at man tillader flere kilo.

Vi kender den alle sammen. Den hårde og til tider stressende kamp om pladsen til vores håndbagage på hattehylden over passagersæderne. Nogle gange ender kufferten flere rækker bagude eller længere fremme, eller også bliver man bedt om at sætte den af ved gaten.

Efter Ryanair gjorde det muligt at medbringe to gratis tasker som håndbagage, har Europas største lavprisflyselskab oplevet massive problemer med pladsen i kabinen. I august havde Ryanair en belægningsprocent på 97 procent, og det forårsagede flere forsinkelser ved boarding som følge af for lidt plads til bagagen i selve flykabinen.

Ryanair offentliggjorde derfor i går, at man pr. 1. november ændrer på politikken for kufferter ombord på lavprisselskabets fly. Formålet er at få flere passagerer til at indchecke kufferter i stedet for at medbringe dem som håndbagage.

Følgende ændringer vil træde i kraft på alle Ryanairs flyvninger om små to måneder:

  • Den tilladte indcheckede bagage øges fra 15 kilo til 20 kilo på alle slags kufferter/tasker
  • Standardgebyret for indchecket bagage sænkes fra 35 euro (260 kroner, red.) til 25 euro (185 kroner, red.) for en 20 kilos taske
  • Kun Priority Boarding-kunder (inklusiv Plus, Flexi Plus og Family Plus) får lov at medbringe to stykker håndbagage på flyet
  • Alle ikke-prioriterede kunder får kun lov at medbringe en mindre taske ombord på flyet, mens deres største taske (trolleyen) skal stilles ved gaten (gratis)

Mere smidig boarding
Marketingschef hos Ryanair, Kenny Jacobs, fortæller om lavprisselskabets seneste tiltag i forsøget på at forbedre passagerernes rejseoplevelse.

”Disse ændringer i bagagepolitikken vil årligt koste Ryanair over 50 millioner euro (370 millioner kroner, red.) i reducerede indtægter fra bagagegebyrer. Vi mener dog, at ved at tilbyde større tasker til mindre gebyrer vil motivere flere kunder til at overveje at checke en kuffert ind, hvilket vil reducere antallet af kunder med to stykker håndbagage ved gaten,” siger han i en pressemeddelelse.

Kenny Jacobs håber, at boarding-processen bliver hurtigere, og forsinkelserne færre, når ikke-prioriterede kunder i stedet gratis skal stille deres største stykke bagage ved gaten. Det irske lavprisflyselskab oplever i dag stor travlhed, når der skal håndteres over 360 stykker håndbagage på den enkelte flyvning, hvis alle kunder medbringer to tasker.

Ryanair oplyser, at Priority Boarding kan købes for fem euro (37 kroner, red.) i forbindelse med billetbookingen, mens det kan tilkøbes for seks euro (45 kroner, red.) frem til en time før planlagt afgang.

 

Relaterede artikler:

Ny Ryanair-billettype inkluderer bagage

Ryanair sænker bagagegebyr på korte flyvninger

Ryanair overhaler konkurrent på håndbagage

Ryanair tillader yderligere 5 kg indchecket bagage

Ryanair forhøjer bagagetillæg i højsæsonen

x

Læs Også

Ryanair indsætter 12 ekstrafly til Irland-fodboldkampe

I perioden fra 10. til 15. november indsætter Ryanair 12 ekstra flyvninger mellem Dublin og København, så danske og irske fodboldfans kan komme frem og tilbage.

Topchef vender tilbage til Ryanair

Irske Peter Bellew vender tilbage til Ryanair som driftsdirektør efter en afstikker som koncernchef hos et asiatisk oneworld-selskab.

Ny Ryanair-rute fra Billund til europæisk hovedstad

Den 10. maj 2018 åbner Ryanair en rute mellem Billund og Athen, og dermed bliver der to flyselskaber på ruten til Grækenlands hovedstad.

Første offer i Ryanair-krisen

Ryanairs driftsdirektør Michael Hickey, der er ansvarlig for selskabets operationer, forlader det irske lavprisflyselskab efter næsten 30 års tro tjeneste.

Maersk Air-fly startede Ryanair

Ryanair blev startet ved en tilfældighed, fordi danske Maersk Air havde leveret et lille 15-personers fly, som medstifter Tony Ryan ikke vidste. hvad han skulle bruge til.

Ryanair-pilot: Vi er ikke interesseret i penge

En dansk Ryanair-kaptajn fortæller, at piloterne ikke mangler noget økonomisk, da de er bedre lønnet end eksempelvis piloter hos danske Jet Time.