Ryanair-fly i London Stansted Airport.

Sådan er det at være Ryanair-pilot – del 1

Myterne og påstandene er mange. Men hvordan er det egentlig at være pilot i Ryanair? CHECK-IN.dk har talt med en række danske piloter i det irske lavprisselskab, som lander i CPH om en uge.

Om præcis to uger åbner Ryanair base i Københavns Lufthavn med et fly, 10 piloter og 30 kabineansatte. Det har skabt stor debat om arbejdsforholdene i det irske lavprisflyselskab. Ryanairs ledelse siger én ting. Den danske fagbevægelse siger noget andet. Men hvad siger de, der rent faktisk er ansat i Ryanair, om at arbejde der?

Lysten til at tale med medier er ikke stor blandt Ryanairs piloter. Det er dog lykkedes CHECK-IN.dk at komme i kontakt med en håndfuld piloter, der alle har ønsket at være anonyme.Kontakten til piloterne er ikke formidlet af hverken Ryanair eller fagforeninger. Piloternes navne er redaktionen bekendt.

Står med milliongæld
At de overhovedet er ansat i Ryanair hænger for flere af piloternes vedkommende sammen med gæld. Stor gæld. For når en pilot forlader en flyveskole har han eller hun typisk opbygget en gæld på trekvart million kroner. Dertil kommer en ”type rating” på en bestemt flytype. Den kan piloten tage i Ryanair – men skal selv betale for det. Det koster typisk godt 300.000 kroner og betyder, at en nyuddannet pilot står med en gæld på over én million kroner.

Derfor er sulten efter at få luft under vingerne og tjent nogle penge stor. Og når alternativet er at starte med at vaske fly eller feje hangarer i et dansk selskab, så er udsigten til flyvetid som styrmand på et af Ryanairs mere end 300 Boeing 737-800 fly tillokkende, understreger flere af de piloter, som CHECK-IN.dk har talt med.

En Ryanair-pilot flyver som regel de maksimale 900 timer om året, som er EU’s loft. Det betyder, at en ung pilot hurtigt kan få nogle timer i bogen. Og når der er logget 3.000 timer som styrmand kan han eller hun søge om at blive kaptajn. Noget som man i traditionelle selskaber som SAS kan vente mange år på. I Ryanair er det ikke ualmindeligt at blive kaptajn mens man stadig er i slutningen af 20’erne.

En liste med navne
Nogle af de piloter, som CHECK-IN.dk har talt med, har deres egne enmandsvirksomheder, som arbejder for et vikarfirma, der så lejer dem ud til Ryanair. En metode, der har mødt stor kritik. Men spørger man piloterne, så synes de godt om det. Det betyder nemlig, at de kan trække penge fra i skat for udstationering, hvis de i en kortere periode flyttes fra deres normale base til en anden base og skal flyve derfra. Det er typisk omkring 2300 kroner per dag, hvis man i et par uger skal flyve fra en anden base eller skal have ”line training”.

Piloter med enkeltmandsselskaber har oftest selskaberne registreret i Irland eller det land, hvor de har base – hvis det er attraktivt skattemæssigt. Ofte har de folkeregisteradresse i Danmark, betaler skat i Irland og er stationeret på en base i et helt tredje europæisk land. At hitte hoved og hale i alt dette skal nyansatte piloter dog ikke bekymre sig om.

”Vi fik en liste udleveret med navne på revisorer, der kender Ryanair-modellen,” siger en pilot til CHECK-IN.dk.

10 måneder med løn
Hvis man som pilot har sit eget selskab og er ansat gennem vikarselskaber, så får man en fast timeløn på 83 Euro for de flyvetimer, som fremgår af fartplanerne. Så hvis flyet skal lette klokken 17 og lande kl. 19, så får man løn for to timers flyvning. Uanset om turen rent faktisk tager 1,5 eller 2,5 time. Inden pengene lander i enkeltmandsselskabet har Ryanair trukket 4,5 Euro for simulatortræning.

Man har én måneds fri uden løn samt en række ulønnede fridage, ligesom man heller ikke får løn, når man er til den årlige simulatortræning. Som tommelfingerregel skal man regne med 10 måneders lønnet arbejde om året.

Er man derimod ansat direkte i Ryanair, så får man fast løn året rundt – også under ferie og sygdom. Også om vinteren, når der ikke er så meget at lave. Lønnen udbetales i Irland. Har man base i Billund – eller får det i København – så betaler man irsk skat plus et beløb op til hvad man skal betale i dansk skat.

Dette var den første artikel i en serie om Ryanair-piloter. Anden og sidste artikel kommer på mandag.

x

Læs Også

Maersk Air-fly startede Ryanair

Ryanair blev startet ved en tilfældighed, fordi danske Maersk Air havde leveret et lille 15-personers fly, som medstifter Tony Ryan ikke vidste. hvad han skulle bruge til.

Ryanair-kaptajn: Det mangler folk på alle niveauer

En dansk Ryanair-kaptajn hævder, at selskabet altid har været underbemandet, og med masser af nye fly på vej, kan det ende galt for Ryanair, hvis der ikke er piloter nok.

FPU vil hjælpe Ryanair-piloter

Flyvebranchens Personale Union opfordrer Ryanair-piloter til at henvende sig, hvis man ønsker hjælp og støtte i forbindelse med det spirende pilotoprør i Ryanair.

Ryanair krisen – dag for dag

Ryanair er havnet i en dyb krise med utilfredse kunder, en faldende aktiekurs, og hånende konkurrenter, og nu breder et spirende pilotoprør sig med lynets hast.

Ryanair skærer ned i København

Ryanair har valgt at annullere opstarten af to nye ruter fra Københavns Lufthavn, og yderligere to ruter er taget ud af det kommende sommertrafikprogram.

Trafikstyrelsen: Vi tilbyder gratis flyklageadgang

Danskerne behøver ikke at betale flyklagevirksomhederne for at søge erstatning hos Ryanair. Klagebehandling foretages helt gratis af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.