Foto: Youtube.

Sådan skifter man en flymotor ved minus 30 grader

Et oppusteligt telt, fem skolebusser og godt med varmt tøj var vigtige ingredienser, da Swiss skiftede en motor på et Boeing 777-fly i arktisk kulde.

Hvordan skifter man verdens største jetmotor på et Boeing 777-langdistancefly, når det er ned til minus 30 grader udenfor og flyet står i en lille lufthavn uden hangarer store nok til at rumme flyet?

Det har flyselskabet Swiss svaret på. De stod nemlig med lige præcis den udfordring i starten af februar i Iqaluit-lufthavnen i det nordøstlige Canada. Billeder fra Swiss selv og en række andre kilder viser hvordan det gik for sig da et af deres Boeing 777-300ER fly fik skiftet den ene af sine to General Electric’s GE90-115B motorer.

Verdens største svævefly
Det hele starter da Swiss-flyet onsdag den 1. februar var på vej fra Zürich til Los Angeles med 217 personer ombord. Omkring fem timer inde i den 11 timer lange flyvning i luftrummet over Grønland lukker den venstre motor pludselig automatisk ned. Flyet flyver fint videre på den højre motor. Men hvis den pludselig også lukker ned, så har piloterne, kabinepersonalet og passagererne for alvor et problem. For så sidder de i verdens største svævefly.

Boeing 777-300ER flyet med telt rundt om venstre motor. Foto: Swiss.

Derfor siger alle procedure, at hvis flyet befinder sig over vand, så skal man søge til den nærmeste lufthavn med det samme. Ikke noget med at tænke hvor det ville være mest praktisk af hensyn til passagerernes videre færd eller lignende. Bare ned. Derfor begynder flyet sin indflyvning til lufthavnen i Iqaluit i Nunavut-regionen i Canada.

Den 1. februar om aftenen lokal tid sætter flyet hjulene ned på den knap 2.600 meter lange bane. Med kun en motor er flyet ikke i stand til at vende for enden af banen. Det må derfor trækkes ind til den lille terminalbygning af en traktor.

Skolebusser udkommanderes
Iqaluit-lufthavnen har kun to standpladser og ingen jetbro, så passagererne kan ikke komme ind i terminalen eller ud på den sightseeing, som den lokale borgmester ellers tilbyder at stable på benene.

Swiss sender et Airbus A330-300 fly fra New Yorks JFK-lufthavn til Iqaluit for at hente passagererne. Lufthavnen har dog kun en trappe, der er stor nok til at kunne nå op til døren i et Boeing 777-300ER fly og til døren i et Airbus A330-300 fly. Derfor må alle Iqaluits fem skolebusser udkommanderes. Passagererne bliver så flyttet fra Boeing 777ER-fly ned i de opvarmede skolebusser. Herefter bliver trappen flyttet over til Airbus A330-flyet så passagererne og Boeing-flyets besætning kan komme ombord.

Klokken fem torsdag morgen bliver passagererne fløjet videre til New York, hvor de lander kl. 8.30 lokal tid og kan fortsatte deres rejse mod Los Angeles med andre fly.

Antonov AN-124 flyet lander i Iqaluit. Foto: Youtube.

Reservemotor i Zürich
Imellemtiden bliver billeder af den fejlramte motor sendt til General Electric’s motoreksperter i Cincinatti i USA. De slår hurtigt fast, at der ikke er nogen vej udenom at skifte motoren på stedet – i Iqaluit. Her er temperaturen på det tidspunkt minus 30 grader – og med kraftig vind, som får det til at føles som minus 40 grader eller lavere.

Swiss har en reservemotor liggende i Zürich. Men med en vægt på mere end 8.100 kg, en længde på næsten fire meter og en diameter på 3,3 meter, så kan den ikke være i et almindeligt lastrum. Heller ikke på et fragtfly. Swiss er derfor nødt til at chartre et Antonov AN-124 transportfly til at flyve motoren og udstyr til at skifte den fejlramte motor til Iqaluit. Omkring 20 eksemplarer af det store russiske fragtfly er i dag i kommercial drift.

De to motorer i det lokale politis hangar. Foto: Youtube.

Ved siden af hinanden
Den 4. februar går et hold på i alt 17 teknikere fra Swiss og General Electric så i gang. For overhovedet at få den fejlramte motor afmonteret er teknikerne nødt til at opstille et telt rundt om motoren. Det bliver så varmet op indvendigt til omkring 10 graders varme, så teknikerne kan arbejde bare nogenlunde normalt.

Teknikerne får hjælp af det lokale flyselskab First Air og Canadas politistyrker, der stiller deres hangar til rådighed. Her bliver den fejlramte motor og den nye motor stillet op ved siden af hinanden, og teknikerne går i gang med at flytte komponenter fra den fejlramte motor over på den nye motor. Vel at mærke de komponenter, som stadig fungerer.

Alt testes igennem
Flere gange undervejs må arbejdet stoppes. Simpelthen fordi kraftig vind risikerer at kaste rundt med tingene, og fordi det bliver for koldt for mennesker at opholde sig udenfor. Temperaturen er dog ikke nede på de minus 60 grader, som fly ofte oplever i 10 kilometers højde.

Efter ni dage kan flyet forlade Iqaluit. Foto: Youtube.

Efter godt fem dages arbejde er den nye motor monteret på flyet og alt testes igennem. Den 9. februar klokken 18 lokal tid er teknikernes arbejde endelig overstået og flyet kan sætte kursen mod Zürich i Schweiz, hvor det ankommer klokken otte næste morgen. Efter få dage bliver det igen indsat i fast rutefart og passerer henover Iqaluit på vej mellem Europa og USA. På jorden i Iqaluit kan de kigge op mod striberne på himlen og mindes dengang det store fly kom til den lille by.

 

 

Relaterede artikler:

SWISS-fly strandet i Arktisk Canada