Salg fylder mere end sikkerhed hos Ryanair

Salg fylder mere end sikkerhed i personalehåndbogen hos Ryanair, hvor der venter en fyreseddel, hvis man som stewardesse ikke sælger nok.

Det norske luftfartstilsyn blåstemplede fornylig arbejdsvilkårene hos det irske lavprisselskab, som har baser i både Danmark og Norge. Men norske medier fortsætter ufortrødent med at grav i arbejdsvilkårene i selskabet.

I denne omgang er det Aftenposten, der har fået fingrene i Ryanairs personalehåndbog for kabinebesætninger med titlen ” Turnaround and Inflight Procedures (TIPs) Manual”.

Når man bladrer håndbogen igennem, vil man bemærke, at 19 af de 36 sider handler om salgsarbejdet, mens kun 17 sider handler om sikkerhed.

Solgt så meget som muligt
Af håndbogen fremgår det også meget klart, at arbejdet i Ryanair-kabinerne ikke kun handler om at smile og få passagererne til at følge sig godt tilpas undervejs på turen. Det handler faktisk næsten udelukkende om at få solgt så meget som muligt mens passagererne er ombord på flyet og ikke kan komme væk.

Mad, drikke, skrabelodder, togbilletter, elektroniske cigaretter og ikke mindst gaveartikler og taxfree skal gerne langes ud undervejs.

Og hvis man ikke er tilstrækkelig god til at sælge, kan det i sidste ende betyde en fyring.

”Besætninger med gode salgsresultater vil få deres anerkendelse, mens de, der ikke opfylder vores salgsmål vil blive genstand for intern undersøgelse. Hvis den dårlige salgsindsats fortsætter, vil det resultere i yderligere tiltag som skift af base, degradering og afskedigelse,” skriver Ryanair i personalehåndbogen, som Aftenposten er kommet i besiddelse af.

Personalet bliver ikke kun målt på hvor mange penge de hiver hjem på mersalget. I nogle tilfælde vil de også blive bedømt af anonyme kontrollører, som udgiver sig for at være almindelige passagerer. De kontrollere om stewardesserne er tilstrækkeligt omhyggelige med at tilbyde passagererne dyrere varer end dem de spørger om eller tilbyde dem noget at spise til, når de køber drikkelse.