SAS-piloter (Arkivfoto)

Sammenbrud i SAS-pilotforhandlinger

Forhandlingerne om en ny overenskomst mellem SAS og Dansk Pilotforening er brudt sammen, da piloterne ønsker, at norsk pilotforening skal være part i forhandlingerne.

Det meste af marts måned har stået i overenskomstforhandlingernes tegn mellem SAS på den ene side og Dansk Pilotforening, der repræsenterer hovedparten af de danske SAS-piloter, på den anden side.

Men forhandlingsklimaet har ikke været særligt gunstigt, og lige nu har parterne en pause i forhandlingerne, der startede ud med i alt otte dage afsat til forhandlinger.

“Forhandlingen med DPF er nu afsluttet uden at parterne har kunnet komme frem til enighed om en ny overenskomst. Vi har brugt otte dage uden, at der har været fremdrift i forhandlingerne. Parterne er gået hvert til sit, og SAS sidder igen med et krav fra DPF som ville indbære øgede omkostninger på pilotområdet i Danmark med mere end 10 procent,” lyder det i et internt notat fra Eivind Bjurstrøm, der i sin rolle som VP Operations i SAS er leder af forhandlingerne.

Eivind Bjurstrøm, VP Operations hos SAS.(Foto: SAS)

SAS har i forhandlingerne trukket kortet med den udfordrende situation for selskabet, og at det er nødvendigt med tilbageholdenhed for at sikre skandinaviske arbejdspladser i et bæredygtigt SAS i fremtiden.

“Årets forhandlingsproces er således et skridt i den forkerte retning, og det kan potentielt bringe os i en endnu mere udfordrende situation, end vi står i i dag,” skriver Eivind Bjurstrøm.

Ansættelsestryghed skal præsenteres af norsk pilotforening
SAS er ikke af den opfattelse, at DPF har været villige til at se på ændringer i overenskomsten, der vil kunne bringe omkostningerne ned på et niveau, der kan sikre konkurrencekraften fremadrettet.

“Da vi desværre ikke har kunnet etablere en dialog baseret på dette perspektiv, er SAS nødt til at overveje, hvordan man skal komme videre, således at vi bringer os i en position, som sikrer SAS´ fremtid,” lyder det i notatet.

En af udfordringerne i dialogen har også været et krav fra DPF om “ansættelsestryghed”. Det har dog ikke været muligt for SAS – hverken skriftligt eller mundtligt – at få oplyst, hvad emnet indeholder. DPF har nemlig ikke selv været i stand til at præsentere emnet, men har flere gange bedt om, at en repræsentant for Norske SAS-flygeres forening (NSF) skulle præsentere kravet. Det har SAS dog afvist, da man henholder sig til, at der er tale om lokale forhandlinger, hvor NSF ikke er part i forhandlingen.

Dette krav fra DPF skulle angiveligt have ført til, at forhandlingerne er gået i hårdknude, og parterne er gået fra hinanden uden at opnå en forhandlingsløsning i løbet af den berammede indledende forhandlingsperiode.

Vi har forsøgt at få en kommentar fra DPF, men det er ikke lykkedes at komme i direkte dialog med foreningens formand. Formanden for Norske SAS-flygeres forening, Jens Lippestad, ønsker heller ikke over for CHECK-IN.dk at kommentere sagen.

“Jeg har ikke information om, at forhandlingerne er i hårdknude. SAS har bekræftet at de gerne vil mødes med DPF og mødes med de andre pilotforeninger ultimo april,” skriver bestyrelsesformand René Arpe i en mail til CHECK-IN.dk.

SAS har ingen kommentarer til forhandlingerne, men de kilder internt i SAS, som CHECK-IN.dk har talt med og som er tæt på processen, kan dog ikke bekræfte, at der er indkaldt til møde med DPF.

 

Relaterede artikler:

SAS-piloter tvivler på at de får gavn af ekspansion

Strid om forhandlingsret for Cimber-piloter

Cimber-piloter stifter egen forening

Pilotforeninger uenige om LO-medlemsskab

Ny overenskomst for danske SAS-piloter

x

Læs Også

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

SAS tilbød ved en fejl gratis mad til Go-passagerer

Passagerer på den nye rute fra Stockholm til Israel har købt billet i den tro, at der var gratis måltider ombord, men det er en fejl, erkender SAS.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.