SAS-piloter (Arkivfoto)

Sammenbrud i SAS-pilotforhandlinger

Forhandlingerne om en ny overenskomst mellem SAS og Dansk Pilotforening er brudt sammen, da piloterne ønsker, at norsk pilotforening skal være part i forhandlingerne.

Det meste af marts måned har stået i overenskomstforhandlingernes tegn mellem SAS på den ene side og Dansk Pilotforening, der repræsenterer hovedparten af de danske SAS-piloter, på den anden side.

Men forhandlingsklimaet har ikke været særligt gunstigt, og lige nu har parterne en pause i forhandlingerne, der startede ud med i alt otte dage afsat til forhandlinger.

“Forhandlingen med DPF er nu afsluttet uden at parterne har kunnet komme frem til enighed om en ny overenskomst. Vi har brugt otte dage uden, at der har været fremdrift i forhandlingerne. Parterne er gået hvert til sit, og SAS sidder igen med et krav fra DPF som ville indbære øgede omkostninger på pilotområdet i Danmark med mere end 10 procent,” lyder det i et internt notat fra Eivind Bjurstrøm, der i sin rolle som VP Operations i SAS er leder af forhandlingerne.

Eivind Bjurstrøm, VP Operations hos SAS.(Foto: SAS)

SAS har i forhandlingerne trukket kortet med den udfordrende situation for selskabet, og at det er nødvendigt med tilbageholdenhed for at sikre skandinaviske arbejdspladser i et bæredygtigt SAS i fremtiden.

“Årets forhandlingsproces er således et skridt i den forkerte retning, og det kan potentielt bringe os i en endnu mere udfordrende situation, end vi står i i dag,” skriver Eivind Bjurstrøm.

Ansættelsestryghed skal præsenteres af norsk pilotforening
SAS er ikke af den opfattelse, at DPF har været villige til at se på ændringer i overenskomsten, der vil kunne bringe omkostningerne ned på et niveau, der kan sikre konkurrencekraften fremadrettet.

“Da vi desværre ikke har kunnet etablere en dialog baseret på dette perspektiv, er SAS nødt til at overveje, hvordan man skal komme videre, således at vi bringer os i en position, som sikrer SAS´ fremtid,” lyder det i notatet.

En af udfordringerne i dialogen har også været et krav fra DPF om “ansættelsestryghed”. Det har dog ikke været muligt for SAS – hverken skriftligt eller mundtligt – at få oplyst, hvad emnet indeholder. DPF har nemlig ikke selv været i stand til at præsentere emnet, men har flere gange bedt om, at en repræsentant for Norske SAS-flygeres forening (NSF) skulle præsentere kravet. Det har SAS dog afvist, da man henholder sig til, at der er tale om lokale forhandlinger, hvor NSF ikke er part i forhandlingen.

Dette krav fra DPF skulle angiveligt have ført til, at forhandlingerne er gået i hårdknude, og parterne er gået fra hinanden uden at opnå en forhandlingsløsning i løbet af den berammede indledende forhandlingsperiode.

Vi har forsøgt at få en kommentar fra DPF, men det er ikke lykkedes at komme i direkte dialog med foreningens formand. Formanden for Norske SAS-flygeres forening, Jens Lippestad, ønsker heller ikke over for CHECK-IN.dk at kommentere sagen.

“Jeg har ikke information om, at forhandlingerne er i hårdknude. SAS har bekræftet at de gerne vil mødes med DPF og mødes med de andre pilotforeninger ultimo april,” skriver bestyrelsesformand René Arpe i en mail til CHECK-IN.dk.

SAS har ingen kommentarer til forhandlingerne, men de kilder internt i SAS, som CHECK-IN.dk har talt med og som er tæt på processen, kan dog ikke bekræfte, at der er indkaldt til møde med DPF.

 

Relaterede artikler:

SAS-piloter tvivler på at de får gavn af ekspansion

Strid om forhandlingsret for Cimber-piloter

Cimber-piloter stifter egen forening

Pilotforeninger uenige om LO-medlemsskab

Ny overenskomst for danske SAS-piloter

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

Karatekonge skal sælge Ryanair i Norden

Den 27-årige danske kampsportsekspert Chris Lundshøj er ansat som ny salg- og marketingansvarlig for Ryanair i Norden.

BMI Regional afviser ikke München-Billund rute

Hvis BMI Regional får ledig kapacitet på basen i München Lufthavn, vil man ikke udelukke muligheden for at etablere en rute til Billund.

Nyrenoveret SAS-lounge i New York

Med et samlet areal på 440 kvadratmeter og et nyt serveringsområde, er SAS Lounge i Newark Liberty International Airport klar til at tage imod gæsterne.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ingen skandinaviske Argentina-ruter

Hverken i Oslo, Stockholm eller København har Norwegian indtil videre søgt start- og landingstilladelser til Argentina-ruter.