SAS-ansatte i nye uniformer (Arkivfoto: SAS)

SAS-ansatte skal på deltid

SAS ønsker større fleksibilitet hos de ansatte og vil forsøge at få nogle medarbejdergrupper til at arbejde på fuld tid om sommeren og på deltid i vinterhalvåret.

Der er rigtig mange elementer i In-Shape, der er navnet på den kommende spare- og strategiplan, som SAS vil præsentere for bestyrelsen før sommeren. Et af de flere hundrede konkrete besparelsestiltag handler om en mere fleksibel tilrettelæggelse af arbejdstiden for medarbejdergrupper, hvis arbejdstid- og opgaver er afhængig af den sæsonmæssige produktion.

Det kan betyde, at SAS vil omlægge fuldtidsstillinger til deltidsstillinger som et led i en plan om at finde yderligere besparelser udover de 1,5 mia. svenske kroner, der er ved at blive realiseret inden udgangen af 2019.

Det fremgår af et interview, som koncernchef Rickard Gustafson gav til det internationale nyhedsbureau Bloomberg umiddelbart før påske.

“Vi har altid brug for at gøre mere. Efter et par år bliver man nødt til at sigte højere og finde nye måder til at reducere omkostningerne. Der er, hvor vi er lige nu,” siger Rickard Gustafson til Bloomberg.

SAS, der har næsten 11.000 fuldtidsansatte, har brug for mere fleksibilitet i arbejdsstyrken og vil overveje at lade nogle af medarbejderne arbejde på fuldtid om sommeren og på deltid i lavsæsonen, siger SAS-chefen. Herudover ønsker man at revurdere antallet af ansatte i administrative funktioner samt i call-centre, selvom nedskæringerne også kan ramme andre faggrupper.

“Vi stræber konstant efter at opnå yderligere effektiviseringer i vores flyvende operationer, i operationer på jorden og vedligeholdelse såvel som ledelse og administration,” siger Rickard Gustafson.

10.710 fuldtidsansatte i SAS
SAS har endnu ikke udpeget de personalegrupper, der forventligt vil blive tilbudt sæsonmæssige ansættelsesforhold. Men det er vurderingen, at der primært er tale om jordpersonalet, der er medlemmer af henholdsvis HK og 3F.

Fordelingen af de 10.710 fuldtidsansatte i SAS var ved udgangen af regnskabsåret 2015/16 fordelt på fem hovedgrupper. Ground-handling personale udgjorde 4.210 ansatte, mens der var 1.516 i administration samt omkring 1.300 teknikere. Det flyvende personale var repræsenteret ved 2.574 fuldtidsstillinger hos kabinepersonalet samt 1.300 piloter.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra HK Luftfart til de planer, som SAS-koncernchefen har løftet sløret for før påske. Ifølge kilder i SAS vil flyselskabet i den kommende tid afholde dialogmøder med fagforeninger og personalegrupper omkring den nye strategi- og spareplan, In-Shape.

Hele spareøvelsen handler om at lukke omkostningsgabet til konkurrenter som Norwegian og Ryanair, der tilsammen, målt på antallet udbudte flysæder, har en markedsandel på 33 procent i Skandinavien, mens SAS sidder tilbage og forsvarer en markedsandel, der i dag er på 35 procent.

 

Relaterede artikler:

SAS overvejer nye ruter til USA, Indien og Iran

SAS er klar med ny strategiplan

“SAS burde være død for længe siden”

Nye SAS-besparelser i horisonten

SAS vil lukke omkostningsgabet til konkurrenterne

x

Læs Også

Caravellen gav danskerne mod på at flyve

Sterling Airways beskæftigede fra 1965 og i en årrække ialt 34 Caravelle-fly, og med netop denne flytype stiftede mange danskere for første gang bekendtskab med flyvningen.

Trafikstyrelsen: Vi skal overholde lovene

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil ikke se bort fra dom i Østre Landsret, selvom den er appelleret. Derfor kan forbrugerne i en periode få dobbeltkompensation ved flyforsinkelser.

Billund-rute får russiske fly

Brussels Airlines indsætter i det kommende vintertrafikprogram russiske Sukhoi Superjet 100-fly på ruten til Billund.

SAS-lounge i Paris midlertidigt lukket

Som følge af en omfattende renovering har SAS lukket selskabets eneste europæiske lounge udenfor Norden og den forventes at genåbne sidste i oktober.

Spies-flyselskab vil klage til Trafikstyrelsen

Thomas Cook Airlines vil klage til Trafikstyrelsen over en ændret administrativ praksis om dobbeltkompensering, mens en principiel sag afventer behandling i Højesteret.

Danske Ryanair-ruter ramt af aflysninger

Omkring 1.500 passagerer på Ryanair-ruter til og fra København, Billund, Aalborg og Aarhus er allerede blevet ramt af de varslede 2.000 aflysninger.