(Foto: Morten Lund Madsen)

SAS: Behov for konsolidering

Der er overkapacitet i europæisk luftfart. Og derfor er der behov for at selskaber slår sig sammen gennem opkøb eller fusioner, mener SAS.

Et af de få store europæiske netværksselskaber, som ikke er en del af en stor europæisk luftfartskoncern eller har stærke ikke-europæiske ejere i ryggen er SAS.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle mandag, så har Lufthansa Gruppen et godt øje til SAS. Det lagde Karl Ulrich, chef for Eurowings og en del af Lufthansa Gruppens koncernledelse, ikke skjul på ved et investormøde fredag.

”Det er offentligt kendt, at der har været overvejelser omkring SAS, men vi har besluttet os for, at vi hellere vil drøfte en samarbejdsmodel med SAS fremfor at starte drøftelser om en overtagelse,” sagde Karl Ulrich Garnadt, da han blev spurgt til muligheden for at lade SAS blive en del af det Eurowings-setup, som Lufthansa Gruppen er ved at etablere.

Helt klart behov for konsolidering
Koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS vil ikke svare på om selskabet kunne være interesseret i at gå med i en konsolidering eller en anden form for samarbejde med Eurowings. Det er et spørgsmål, som kun SAS’ bestyrelse kan svare på, pointerer han. Men han lægger ikke skjul på, at der er behov for konsolidering blandt netværksselskaberne i Europa.

”Der er helt klart et konsolideringsbehov i europæisk luftfart, da der er stor overkapacitet. Det er vi naturligvis opmærksomme på,” siger Lars Sandahl Sørensen til CHECK-IN.dk.

Finnair, græske Aegean Airlines og polske LOT er også nogle af de få større europæiske netværksselskaber, som stadig står på egne ben. Air France og KLM har slået pjalterne sammen for omkring 10 år siden, mens International Airlines Group (IAG) er moderselskab for British Airways, Iberia, Aer Lingus og lavprisselskabet Vueling.

Plads til mange flere
I Centraleuropa har Lufthansa Gruppen kontrol over selve flyselskabet Lufthansa samt selskaberne Swiss, Austrian Airlines, Germanwings og Eurowings. Desuden ejer selskabet en stor andel i Brussels Airlines, som Lufthansa forventer at være eneejer af inden for overskuelig tid.

Hvis de bliver det, så er det planen at lægge Brussels Airlines ind under det Wings-koncept, som Eurowings er ved at stable på benene, forklarede selskabet på investormødet fredag. Det består i dag af Eurowings Germany, Eurowings Europe, Germanwings samt langdistanceoperatøren Sun Express Germany. Men der er plads til mange flere selskaber i, hvad der kaldes WingsConnect, der rummer tre samarbejdsmodeller. Første model er en relativ simpel aftale om at blive underleverandør gennem en wet-lease aftale, hvor man skal flyve på vegne af Eurowings.

En udvidet model kaldes “AOC-Partner”, hvor flyselskaberne tilbydes at blive lagt ind under Eurowings i et franchise-koncept, hvor der skal betales en andel af omsætningen til Eurowings Aviation, der til gengæld leverer markedsføring og andre centrale ydelser.

Den ultimative model hedder “Shareholder”, og som navnet antyder kan Eurowings Aviation have en interesse i at sikre sig en ejerandel i eller eventuelt at fusionere med egnede flyselskaber, mens samarbejdsmodellen også kan gå den anden vej, hvor et mellemstort flyselskab byder ind på at købe sig ind i Eurowings Aviation, der er Eurowings´ overordnede “Airline Management Company”.

God omkostningsplatform
Eurowings har nogle ganske håndfaste krav til mulige samarbejdspartnere. Det skal først og fremmest være flyselskaber med en god omkostningsplatform og god udnyttelse af flyene. Selskaberne skal være attraktive i forhold til markedets størrelse og være kendte for operationel stabilitet, sikkerhed samt kvalitet. Herefter kan de integreres ind i WingsConnect med Eurowings som hovedbrand.

“Vi er på udkig efter ledende point-to-point flyselskaber samt små og mellemstore flyselskaber, der er under et højt omkostningspres. Gennem vores model kan vi nedbringe omkostningerne betydeligt,” sagde Max Kownatzki, der er direktør med ansvar for forretningsudvikling og projekter.

 

 

Relaterede artikler:

Eurowings bekræfter interesse i SAS

SAS: Ingen planer om ikke-skandinaviske vilkår

Tilbageførsel af EU-bøde redder SAS-resultat

SAS kan komme til at hedde Scandinavianwings

Lufthansa udskyder beslutning om køb af Brussels Airlines

Reuters: Lufthansa i forhandlinger med SAS

x

Læs Også

Tredje ikke-skandinaviske crewbase til SAS-fly

CityJet er ved at opbygge to baser i Baltikum til operationer med SAS-fly, og nu er en tredje base udenfor Skandinavien på vej.

Flyselskaber ændrer flyveruter efter missiltest

Flere europæiske flyselskaber har ændret flyveruterne til Japan, efter at et passagerfly fra Air France passerede tæt forbi nedslagsstedet fra et nordkoreansk ICBM-missil.

Pilotformand: SAS oplever os som et problem

Formanden for Dansk Pilotforening oplever, at SAS betragter sine erfarne piloter som et problem og ikke en løsning til selskabets fortsatte udvikling.

Totalskadet SAS-fly blev øvelsesfly i CPH

Greenlineren i Københavns Lufthavn har tidligere på året fået selskab af skroget fra et Bombardier CRJ900-fly, der tidligere har tilhørt SAS.

Nordica overtager SAS-fly

Det estiske flyselskab Nordica har for nylig overtaget to Bombardier CRJ900-fly, der har været beskæftiget af Cimber på vegne af SAS.

Lufthansa lukker Iran-rute

Det blev kun til 18 måneder drift for en Lufthansa-rute til Teheran, som det tyske selskab åbnede i foråret 2016.