Foto: SAS AB

SAS blandt de 20 sikreste flyselskaber

I den årlige undersøgelse fra Airline Ratings er SAS blandt de 20 mest sikre flyselskaber i verden ud af samlet 425 selskaber, der er vurderet.

Efter afslutningen af hvert kalenderår dukker, der er væld af statistikker og undersøgelser på indenfor luftfartens verden. Således også en undersøgelse over de mest sikre flyselskaber i verden. Det er australske Airlineratings.com, der står for en af de mange undersøgelser, og her er SAS at finde blandt verdens 20 sikreste flyselskaber.

I undersøgelsen, der omfatter data til og med udgangen af 2016, indgår 425 flyselskaber fra hele verden, og blandt disse var der i alt 148 flyselskaber, der fik i alt syv stjerner, hvilket er det højeste i vurderingen af flyselskabernes sikkerhed. Blandt de 148 flyselskaber med syv stjerner var SAS blandt de 20 højest vurderede.

“Vi er virkelig glade og stolte over, at vi er med i top 20 over mest sikre luftfartsselskaber i hele verden. Det ser vi som et kæmpe skulderklap for vores arbejde på land og i luften. Sikkerhed er vores højeste prioritet. Det er i vores dna, og det har det været i 70 år,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

På toppen af listen finder man Qantas Airlines og blandt de øvrige 19 selskaber finder man i alfabetisk rækkefølge: Air New Zealand, Alaska Airlines, All Nippon Airways, British Airways, Cathay Pacific Airways,  Delta Air Lines, Etihad Airways, EVA Air, Finnair, Hawaiian Airlines, Japan Airlines, KLM, Lufthansa, SAS, Singapore Airlines, Swiss, United Airlines, Virgin Atlantic samt Virgin Australia.

Udover SAS er også Finnair at finde på listen over de 20 mest sikre flyselskaber, ligesom Danish Air Transport også er at finde blandt de 148 flyselskaber med syv stjerner. Airlineratings.com har også offentliggjort en liste over de 10 mest sikre lavprisflyselskaber. Her kan man ikke finde Norwegian på listen, hvilket skyldes at det norske lavprisflyselskab ikke har den såkaldte IOSA-certificering, der er en af målepunkterne i undersøgelsen.

Syv stjerner
Blandt de syv parametre der måles på indgår eksempelvis, om der har været havarier med dødelig udgang i løbet af de seneste 10 år. Her er SAS eksempelvis begunstiget af, at undersøgelsen ikke går længere tilbage i tiden. Den 8. oktober 2001 mistede 118 mennesker livet, da et MD-87 fly fra SAS i tæt tåge kolliderede med et lille tyskregistreret Cessna-fly i Linate-lufthavnen ved Milano.

I undersøgelsen får flyselskaberne to stjerner for at have opnået den såkaldte IOSA-certificering, som er en omfattende undersøgelse af sikkerhedsdokumentationen hos flyselskaberne. Hvis selskabet samtidig ikke er at finde på listen over flyselskaber med flyveforbud i EU, bliver der tilføjet endnu en stjerne. Herefter følger en stjerne mere, hvis selskabet ikke har været involveret i et havari med dødsofre blandt besætning og passagerer gennem de seneste 10 år.

Undersøgelsen vurderer også, om flyselskabet er godkendt af de amerikanske luftfartsmyndigheder, hvilket giver endnu en stjerne, mens der gives endnu to stjerner, hvis flyselskabet opfylder alle otte hovedkrav fra ICAO (FN’s organisation for varetagelse af flyvesikkerheden inden for civil luftfart, red.). Hvis flyselskabet kun opererer russisk byggede fly, og hvis selskabet har haft frataget driftstilladelsen inden for en femårig periode, bliver der fratrukket en stjerne for hvert af disse forhold.

Trods de noget generelle parametre, der er målt på, er der stadig tilfredshed hos SAS med resultatet af undersøgelsen.

“Det er en meget omfattende undersøgelse, som har været forud for denne liste. Den tager både hensyn til forhold som aktivt fokus på sikkerhed og ikke mindst rapporter fra myndigheder og tilsyn. Vi har omkring 800 flyvninger om dagen til og fra Danmark, Norge og Sverige, og her er sikkerhed altid første prioritet. Vi har blandt andet en meget god kultur, hvor vi passer på vores passagerer og på hinanden. For eksempel har vi indrapporteringssystemer, hvis en flyvende kollega har det skidt, og vi har en kultur, hvor det er okay at sige, at man ikke føler sig frisk nok til at flyve,” lyder det fra pressechefen.

 

Relaterede artikler:

Flere alvorlige flyulykker i 2016

EU overvejer sort liste over usikre lufthavne

Færre flyselskaber på EU´s sorte liste

Milano-ulykke trækker SAS ned

Rekordfå flydræbte i 2015

x

Læs Også

Fratrædende pilot leder SAS-forhandlinger

Forhandlingsleder Jens Lippestad, der er på vej til at bringe de norske SAS-piloter i konflikt, forlader angiveligt SAS i løbet af få måneder.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Københavns Lufthavn har ændret sin rabatmodel, så flyselskaber nu kan få rabat på lufthavnsafgifterne i CPH, når de åbner sæsonruter.

SAS og piloter i krig på ord og tal

De norske SAS-piloter hævder, at de ikke har fået samme aftaletilbud som deres danske og svenske kolleger. Men det er ikke sandt, siger SAS.

Norske SAS-piloter vil strejke fra torsdag

Forhandlingerne mellem SAS og piloterne i organiseret i Norsk Flygerforbund er brudt sammen. Der er varslet strejke fra samtlige norske piloter fra torsdag morgen.