Koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, SAS (Foto: SAS)

SAS om DPF-krav: Helt ude af trit med samfundet

Koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen kalder de danske SAS-piloters krav helt ude af trit med samfundet og konkurrencesituationen.

I disse dage forhandler repræsentanter fra Dansk Pilotforening (DPF) og SAS i Forligsinstitutionen med henblik på at nå til enighed om en ny overenskomst for de op til 450 danske piloter, der er organiseret i DPF.

Hvis parterne ikke når til enighed, og Forligsmanden ikke vurderer, at der er grundlag for at udsætte konflikten, så vil SAS-piloterne indlede en strejke den 16. september. Det har begge parter dog udtalt, at de vil gøre alt for at undgå.

“Vi arbejder målrettet på at nå til enighed med DPF, og vi er allerede nået til enighed med de svenske piloter samt med ansatte i andre dele af virksomheden,” siger Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS, til CHECK-IN.dk.

Et af stridspunkterne er ønsket fra SAS om at få mere fleksibilitet indbygget i de kollektive aftaler og samtidig holde omkostningsudviklingen på et ansvarligt niveau. En løsning, som man har opnået med de svenske piloter, der har accepteret en lønstigning på samlet seks procent over den kommende tre år samtidig med, at der er kommet fleksible løsninger i overenskomsten. Men sådan ser det ikke ud i Danmark i forhold til kravene fra DPF.

“Vi er optaget af, at vores medarbejdere har gode vilkår, men når vi bliver mødt med et krav næste år på mellem 20 og 25 procent i yderligere omkostninger, så er det 10 gange mere end arbejdsmarkedet og det samfund, vi lever i. Piloterne er i forvejen velbetalte kolleger, så kravene er helt ude af trit med samfundet og konkurrencesituation i øvrigt,” lyder det fra koncerndirektøren.

Skal flyve, når kunderne vil flyve
Fleksbilitetsordningerne handler om, at SAS vil kunne tilpasse pilotstyrken fleksibelt til de sæsonmæssige variationer, der typisk er i et flyselskab.

“Vi er optaget af en fleksibilitetsordning, så vi kan flyve, når kunderne vil flyve. Vi skal blive bedre til at planlægge og få mere fleksible arbejdsvilkår, og det betyder, at vi skal være dygtigere til at finde løsninger sammen. Det er den bedste måde, at vi kan sikre en udvikling af SAS og dermed sikre arbejdspladserne i SAS,” understreger Lars Sandahl Sørensen.

Tilbageholdenheden på omkostningssiden hænger først og fremmest sammen med, at SAS ønsker væsentligt lavere enhedsomkostninger, hvilket er forudsætningen for at konkurrere med en lang række flyselskaber, der af alle mulige årsager kan producere billigere. Men det hænger også sammen med et aktuelt behov for yderligere at effektivisere virksomheden uden at øge omkostningerne. Det er nemlig et af kravene for at kunne få refinansieret de store lån fra 2012 og dermed sætte SAS i stand til at foretage investeringer i nye fly til fremtiden.

Derfor mener SAS-ledelsen, at det er nødvendigt, at SAS-piloterne viser tilbageholdenhed, ligesom andre personalegrupper i virksomheden.

“Vi har enormt dygtige piloter og medarbejdere i SAS, som alle yder en ekstra indsats. Men vi kan ikke accceptere helt ekstraordinære omkostningsforøgelser i det kommende år. Selvom der er pilotmangel, så er der mange, der gerne vil arbejde for SAS,” siger koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen.

 

Relaterede artikler:

DPF-formand: Fuld opbakning

SAS indgår ny aftale med svenske piloter

DPF: Irsk SAS-selskab forstyrrer forhandlinger

SAS-piloter varsler konflikt

Pilotformand: SAS oplever os som et problem

 

 

x

Læs Også

Vækstdirektør stopper i SAS

Norske Eivind Roald, der tidligere var kommerciel koncerndirektør i SAS, forlader det skandinaviske flyselskab til fordel for et job i en svensk kapitalfond.

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.