SAS er medstifter af nyt luftfartspolitisk samarbejde

SAS er gået sammen med tre europæiske flyselskaber om at etablere et nyt luftfartspolitisk samarbejde, der har fået navnet Airline Coordination Platform.

SAS trådte ved udgangen af 2016 ud af Association of European Airlines (AEA), da organisationen mere eller mindre havde nedlagt sig selv efter, at den konkurrerende Airlines for Europe (A4E) var blevet etableret af Europas største flyselskaber.

Nu er en ny organisation under etablering. Den hedder Airline Coordination Platform (ACP) og er stiftet af SAS sammen med Air France-KLM, Lufthansa-Gruppen og Finnair.

SAS har længe været tilbageholdende med at melde sig ind i A4E, hvor blandt andet Norwegian, Finnair og Icelandair har tilsluttet sig. Men nu er det skandinaviske flyselskab således gået sammen med de tre europæiske flyselskaber, der alle er medlemmer af A4E.

ACP, der får hjemsted i Amsterdam, skal blandt udøve lobbyvirksomhed omkring sociale forhold samt eksterne relationer, hvilket blandt andet kan være internationale luftfartsaftaler. Der skulle dog ikke være tale om, at Air France-KLM og Lufthansa-Gruppen er på vej væk fra A4E-samarbejdet, men at den nye organisation i stedet skal komplementere arbejdet i A4E, der udover de store netværksflyselskaber også har lavprisflyselskaber som Ryanair, easyjet og Norwegian som medlemmer.

“Alt hvad de nævnte flyselskaber foretager sig i ACP, foregår separat, og det er på ingen måder i konkurrence med A4E, der stadig er den største og stærkeste luftfartspolitiske organisation,” bekræfter kommunikationschef Aage Dünhaupt fra Airline for Europe til CHECK-IN.dk.

FPU glæder sig over ACP-samarbejdet
Netop i spørgsmålet om sociale forhold i luftfarten er der ikke fælles fodslag hos A4E, hvor netværksflyselskaber og lavprisflyselskaber har hver sin interesse. Også omkring eksterne relationer og luftfartsaftaler er der heller ikke enighed hos A4E-medlemmerne. Derimod er der fælles front i A4E mod høje lufthavnsafgifter, skatter og afgifter på luftfart samt kravet om en mere effektiv europæisk flyveledelse.

“Som udgangspunkt er dette en rigtig positiv udvikling efter at den sociale dialog fuldstændig var brudt sammen på luftfarten i EU, da de store og etablerede selskaber i Europa valgte at nedlægge deres egen organisation for i stedet at flirte med Ryanair og deres venner,” siger næstformand Anders Mark Jensen fra Flyvebranchens Personale Union (FPU) i en kommentarer til det nye samarbejde.

ACP har planer om at overtage det ledige sæde efter AEA i Aviation Social Dialogue-samarbejdet i EU-regi.

“Vi håber, at den nye organisation vil være med til at presse kommissionen til at fremlægge lovgivning, der bekæmper unfair konkurrence og som skaber et mere retfærdigt luftfartsmarked i EU. Og så går vi stærkt ud fra, at det her betyder, at dialogen mellem arbejdsgivere og arbejdstagere styrkes på EU-niveau. Vi har store forhåbninger, men er stadigvæk afventende,” lyder det fra næstformanden i FPU.

SAS ønsker ordentlige og klare rammevilkår
Hos SAS bekræfter selskabet, at man er stiftende medlem i det nye ACP-samarbejde.

“Der er stor konkurrence og på meget forskellige vilkår både i og uden for Europa. Derfor er det vigtigt, at vi bliver ved med at arbejde for ens, klare og ordentlige rammevilkår på europæisk plan, og at vi sikrer os mod ulige konkurrence fra selskaber uden for EU. Den nystiftede forening vil arbejde med disse forhold og skal ses som et supplement til allerede eksisterende netværk,” siger Lars W. Andersen, der er direktør for Public Affairs & Infrastructure hos SAS.

SAS er stadig ikke medlem af A4E, men har indtil videre valgt ACP, men A4E lægger ikke skjul på, at man rigtig gerne ser det skandinaviske flyselskab melde sig under organisationens faner.

“Vi har stadig drøftelser med SAS. Vi vil rigtig gerne have SAS til at tilslutte sig A4E, så vi sammen kan løse udfordringerne i den europæiske luftfart. Vi kan eksempelvis bidrage med meget viden og erfaring, når SAS skal drøfte en eventuel implementering af en flyafgift i Sverige. Men i sidste ende skal beslutningen om medlemsskab tages i Stockholm,” understreger Aage Dünhaupt fra A4E.

 

Relaterede artikler:

SAS tøver med at tilslutte sig politisk samarbejde

SAS overvejer medlemskab af A4E

Tredje nordiske flyselskab i A4E

Norwegian og Finnair sammen i luftfartsalliance

Lavpris- og netværksflyselskaber i samarbejde

x

Læs Også

1.400 flyklagesager ved Københavns Byret

Københavns Byret har en særlig Flysagsafdeling, der i øjeblikket har omkring 1.400 sager til en værdi af omkring 12. mio. kroner liggende til behandling.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Lunken holdning til danske halehelte på norske fly

Hverken Kulturministeriet eller VisitDenmark falder på halen over, at Norwegian indtil videre har udsmykket fly med Karen Blixen og 16 andre afdøde danske kulturpersonligheder.

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Det estiske flyselskab Regional Jet kæmper mod uret for at kunne nå at ansætte piloter og kabinepersonale, når selskabet overtager SAS-produktionen efter Jet Time.

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.

SAS åbner nye ruter fra København til Kanarieøerne

SAS opruster i det kommende vintertrafikprogram på flyvningerne fra København til De Kanariske Øer og vil dermed udfordre Norwegian og Ryanair.