SAS A320neo (Foto: Airbus)

SAS er tavs om Iran-rute

SAS følger med interesse udviklingen i markedet for flyrejser mellem Skandinavien og Iran. Selskabet vil dog ikke på nuværende tidspunkt afsløre, om der er en rute på vej.

Mange flyselskaber har i løbet af den seneste måned løftet sløret for nye ruter eller opjustering af kapaciteten til Iran som følge af, at de vestlige sanktioner er blevet løftet.

Således har Air France, Austrian, British Airways og Lufthansa annonceret nye ruter til Iran, mens Alitalia har valgt at øget antallet af frekvenser på ruten til Teheran.

Det stopper tilsyneladende ikke her. Indenfor den seneste uge har Air Astana bekræftet en ny rute til Teheran, mens græske Aegean Airlines, russiske Aeroflot samt Ukraine International Airlines netop har øget kapaciteten på flyvningerne til Iran.

Den 9. juni åbner det privatejede iranske flyselskab Mahan Air en rute mellem Teheran og København. Men SAS vil endnu ikke løfte sløret for, hvorvidt det skandinaviske flyselskab skal med på den Iran-bølge, der skyller ind over luftfartsmarkedet i disse måneder.

“Vi kan bekræfte, at vi med interesse følger udviklingen i markedet mellem Skandinavien og Teheran, men vi kan ikke informere omkring konkrete planer på nuværende tidspunkt,“ siger Simon Pauck Hansen, SAS-direktør for Network og Partners, til CHECK-IN.dk.

Skandinavisk erhvervsliv er klar til Iran
Hvis SAS vælger at etablere en rute til Teheran, kan spekulationerne begynde, om hvilken skandinavisk lufthavn den kan udgå fra. Fra Stockholm-Arlanda er der 3.604 kilometer og fire timer og 40 minutters flyvning til Imam Khomeini International Airport, mens afstanden fra Københavns Lufthavn er 3.676 kilometer og en flyvetid, der er omkring 10 minutter længere.

Herudover skal der også tages en vurdering af, om Stockholm eller København har det bedste lokalmarked for en rute til Iran. Den danske udenrigsminister Kristian Jensen (V) stod kort tid efter nytår i spidsen for en dansk delegation med 59 deltagende virksomheder, der besøgte Iran.

Fra svensk side har store virksomheder som Ericsson, Scania og ABB allerede vist interesse for det iranske marked, ligesom de 10 største multinationale virksomheder i Sverige også står klar til at generobre det iranske marked.

Kaster man et blik på SAS-tidtabellen fra sommeren 1979 kunne man se to ugentlige non-stop flyvninger fra København til Teheran på rutenummer SK791/792. Dengang blev flyvningerne gennemført med DC-8-63 med plads til omkring 250 passagerer.

Det store DC8-fly blev også benyttet i begyndelsen af 1970´erne på to ugentlige afgange på bumleruten til Tokyo, hvor der undervejs var syv mellemlandinger, herunder i Teheran. Ruteføringen var København-Zürich-Rom-Athen-Teheran-Karachi-Bangkok-Manila og med slutdestination i Tokyo-Haneda.

Foto: SAS får i slutningen af 2016 leveret de første A320neo, der kan være en velegnet flytype til en rute fra Skandinavien til Iran.

x

Læs Også

Portræt: Her er Jet Times SAS-afløser

Et estisk flyselskab med godt et års erfaring står bag det selskab, der skal overtage Jet Time's ATR-produktion for SAS.

Menneskelige fejl bag flypåkørsel i CPH

Et Airbus A340-fly fra SAS stødte ind i et mindre fly fra BRA under en manøvre i CPH. Havarikommissionen konkluderer, at der var menneskelige fejl bag hændelsen.

Estere overtager SAS-produktion fra Jet Time

Et selskab med den estiske og den polske stat i ryggen skal overtage de flyvninger for SAS med ATR72-fly, som danske Jet Time stopper med til september.

Minister støtter SAS i takststrid med CPH

Transportminister OIe Birk Olesen stiller sig på SAS og IATA's side i striden om takstniveauet i Københavns Lufthavn.

Mulig Jet Time-afløser søger ATR-piloter

Et af de selskaber, som kunne tænkes at overtage Jet Time's ATR-produktion for SAS, søger piloter til netop ATR-fly, som selskabet i dag ikke selv opererer.

SAS skal atter betale kartelbøde

EU-Kommissionen har besluttet endnu engang at fremsende den kartelbøde til SAS på 525 mio. kroner, som oprindeligt blev besluttet i 2010 og SAS fik tilbagebetalt i 2015.