Udkald til SAS-fly på indenrigsruten mellem Billund og København. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

SAS vil etablere pendlerforening i Billund

SAS ønsker at styrke dialogen med indenrigskunderne på indenrigsruten fra Billund til København, og håbet er, at det kan munde ud i en pendlerforening.

SAS har sammen med Billund Lufthavn besluttet, at der fremover skal gøres mere for at tiltrække flere indenrigskunder til de i øjeblikket fem hverdagsafgange fra Billund til København.

I dag rejser omkring 120.000 passagerer årligt på indenrigsruten mellem Danmarks to største lufthavne, og der er blot hver femte passagerer, der er rendyrket indenrigskunde. Resten af passagererne benytter ruten som transferforbindelse, hvor der skiftes fly i Københavns Lufthavn og derfra flyves videre med SAS og andre flyselskaber.

Derfor har SAS taget initiativet til at samle rutens frekvente rejsende i en dialoggruppe, som på sigt kan blive til en regulær pendlerforening, som man kender det fra andre danske og skandinaviske indenrigsruter.

“Vi har gode erfaringer med samarbejdet med pendlerforeningerne i Aalborg og Aarhus, hvor vi løbende mødes med de frekvente rejsende og drøfter tidtabel og andre forhold. Vi mangler det samme på Billund-ruten og vil gerne i tættere dialog med de rejsende, der flyver mest med os,” siger salgschef Michael Hansen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Vil støtte en forening
Foreløbigt har SAS sendt et brev til de mest hyppigst rejsende på ruten baseret på dataudtræk fra SAS EuroBonus. Det er lokale pendlere fra det midt- og vestjyske område, der har bopæl i en radius fra Billund Lufthavn, hvor det giver mening at benytte lufthavnen og SAS-indenrigsproduktet. SAS-kunderne er foreløbigt inviteret til et indledende dialogmøde den 8. juni i Billund Lufthavn.

“Vi vil i første omgang benytte en skabelon fra Sverige, hvor vi inviterer til regelmæssige dialogmøder, og så håber vi, at nogle af de rejsende vil etablere en forening, som vi på sigt kan kommunikere med. Vi vi gerne være med til at støtte etableringen af en forening,” understreger Michael Hansen.

Administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen (t.h.) byder SAS velkommen hjem til Billund den 13. august 2012. (Arkivfoto: Ole Kirchert Christensen)

Flere fra bil til fly
Udover at styrke dialogen med indenrigskunderne på Billund-ruten, som er en af tre SAS-indenrigsruter i Danmark, handler det også om at styrke markedsføringen af indenrigsflyvningen i forhold til konkurrerede produkter som tog og bil.

“På den lange bane handler det om, at vi gerne vil understøtte udviklingen af rene indenrigsflyrejsende, så det ikke alene er transferpassagerer, der benytter vores produkt. Vi skal skabe øget mobilitet internt i Danmark ved at få folk til at stige ud af bilen og sætte sig ombord i en flyver,” lyder det fra salgschefen.

Skulle man som læser sidde at få lyst til at være med til det første møde og ikke er blevet kontaktet af SAS, kan man kontakte salgschef Michael Hansen fra SAS.

SAS etablerede oprindeligt indenrigsruten fra København til Billund i 1964 og har været inde i flere omgange, inden man den 13. august 2012 genåbnede ruten efter 102 dage uden betjening i kølvandet på Cimber Sterlings konkurs. Gennem tiden har Maersk Air, Cimber Air og Norwegian også fløjet på indenrigsruten til Billund.

 

Relaterede produkter:

CPH har anbefalinger til styrkelse af indenrigstrafikken

SAS fjerner 35 procent af kapacitet på indenrigsrute

Billund vil selv bestemme over indenrigs-penge

Desperate Karup bejler til SAS

102 dage uden indenrigsbetjening er slut